משפט
אפליה בביטוח כנגד הגמלאים בישראל? הוגשה עתירה לבג"צ
רופא בן 67? ממחר המדינה לא בטוחה שאתה יכול לרכוש ביטוח לבד; לשכת סוכני הביטוח והסתדרות הגמלאים עתרו לפני זמן קצר לבג"צ כנגד חוזר הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון
לשכת סוכני הביטוח בישראל והסתדרות הגמלאים (ארגונם היציג של 800,000 הגמלאים בישראל) הגישו לפני זמן קצר עתירה לבג"צ כנגד הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, במטרה למנוע את כניסתן לתוקף מחר של הוראות חדשות מצד הממונה שעתידות לפגוע באוכלוסיית האזרחים הוותיקים (67+) ולהגביל את יכולתם לרכוש ביטוח - החוזר עצמו נמצא בעמ' 22 בקובץ המצורף של העתירה.
מדובר בחוזר חדש שהוציא הממונה ואמור להיכנס לתוקף מחר, המשנה את אופן צירופן לפוליסות של אזרחים ותיקים, תוך כדי שהוא קובע הגבלות על אותם אזרחים ותיקים בהליך ההצטרפות ע"י חלוקה לשני שלבי הצטרפות:
• חברת הביטוח או סוכן הביטוח ייפנו למועמד לביטוח על ידי נציג שהוכשר לכך ויציגו את עיקרי הכיסוי הביטוחי בהתאם לסעיף זה.
• אם הביע הלקוח התעניינות ברכישת הכיסוי הביטוחי, ימסרו חברת הביטוח או סוכן הביטוח תמצית כתובה של עיקרי הכיסוי הביטוחי המוצע כפי שתוארו על ידם.
• על חברת הביטוח או סוכן הביטוח לתאם מועד לשיחה או פגישה נוספת לאחר 2 ימים לפחות ממועד מסירת ההצעה כאמור ולהציע למועמד לביטוח להתייעץ עם קרוב משפחה או אדם אחר.
• חברת הביטוח או סוכן הביטוח ייפנו שנית למועמד לביטוח במועד שתואם על ידם לצורך המשך וסיום הליך השיווק, ככל שהמועמד לביטוח מעוניין בכך.
• אם הביע הלקוח התעניינות ברכישת הכיסוי הביטוחי, ימסרו חברת הביטוח או סוכן הביטוח תמצית כתובה של עיקרי הכיסוי הביטוחי המוצע כפי שתוארו על ידם.
• על חברת הביטוח או סוכן הביטוח לתאם מועד לשיחה או פגישה נוספת לאחר 2 ימים לפחות ממועד מסירת ההצעה כאמור ולהציע למועמד לביטוח להתייעץ עם קרוב משפחה או אדם אחר.
• חברת הביטוח או סוכן הביטוח ייפנו שנית למועמד לביטוח במועד שתואם על ידם לצורך המשך וסיום הליך השיווק, ככל שהמועמד לביטוח מעוניין בכך.
שלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל מסר בתגובה: "מדובר בהחלטה מפלה ופגומה, תוך שהוא יצירת תקדים מסוכן תחת הנחה פוגענית וכוללנית לגבי כושרם השכלי או כושר קבלת החלטות של כל מי שעבר את גיל ה-67. נזכיר, אנשים בני 67 ומעלה יכולים להיות מנהלי מחלקות בבתי חולים ולהחליט החלטות הרות גורל לבריאותם וחייהם של מטופלים רבים, עשויים להיות שופטים (לרבות שופטי בית משפט עליון) – אבל לתפיסתו של הממונה פעולת רכישת ביטוח דירה הינה נשגבת מיכולתם השכלית וכושר קבלת ההחלטות שלהם ולכן, הם צריכים את הליווי של בנם בן ה-18 כדי לעשות זאת או כל "בוגר אחראי" אחר. מדובר בהפליה גסה וחסרת תקדים של אוכלוסייה על רקע גילה מצד רשות מנהלתית, המפלה באופן בוטה זכויות יסוד של כל מי שמלאו לו 67 שנים, בניגוד גמור לפסקת ההגבלה שבחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו"
יש לציין כי עם הפצת הוראות טיוטת החוזר פנתה הלשכה לעוסקים בתחום הזקנה, ביניהם גרונטולוגיים ומומחים נוספים בתחום, במטרה ללמוד את תפיסת מדע הזקנה ביחס להוראות הממונה. העותרת נוכחה לגלות כי לשיטת הגרנטולוגיים, בהיתמך על מדע הזקנה, ההוראה שבחוזר עושה עוול גדול לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים באפלייתם על רקע גיל, במיוחד כאשר הן מבוססות על דעה קדומה כנגד אדם, הנובעת מגילו של אותו אדם. לא בכדי המונח Ageism אותו טבע הגרונטולוג רוברט באטלר, נסמך על משקל מילים אחרות המבטאות אפליה, כגון Racism.
במסגרת העתירה מצוינות גם ההמלצות (הנ"ל) שהעבירה לשכת סוכני הביטוח לממונה לצורך תיקון העיוות הפוגעני בחוזר שהוציא – מהן הוא התעלם עד כה:
• לבחון מחדש הגדרת "הגיל השלישי" - כך שהוראות החוזר יחולו על אוכלוסיית האזרחים הוותיקים שגילם 75 ומעלה (במקום 67 ומעלה) נוכח העובדה כי ככל ויש רצון להגן על אוכלוסייה מבוגרת הרי שבהתאם למדע הזקנה יש לבצע הבחנה ברורה ובהתייחס לאוכלוסייה המוגדרת "זקנה" בת ימינו.
• לבחון מחדש מיקוד ההוראות הרלוונטיות לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים – יצירת הבחנה בין צירוף לביטוח הנעשה דרך שיחת טלפון לבין צירוף לביטוח הנעשה דרך קיום שיחה פרונטלית.
• יצירת הבחנה בין אזרח ותיק שהוא מבוטח קיים אצל בעל רישיון (כלומר כבר מכיר את סוכן הביטוח שלו) לבין מי שהוא מבוטח חדש אצל בעל רישיון.
• החרגה של הוראות החוזר החלות הן על ביטוח רכב והן על ביטוח דירה נוכח חשיבות הנגשת מוצרים אלו וזמינותם לכלל האוכלוסיות.
• לעדכן את ההכשרה הנדרשת מבעלי רישיון ונציגים מטעמם בכל הנוגע למתן שירות לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים כך שזו תעשה כחלק אינטגרלי במסגרת הליך הנפקת רישיון לבעל הרישיון וככל ויש מי שעבר הדרכה בתחום הרלוונטי שאז יהיה פטור.
• לבחון מחדש מיקוד ההוראות הרלוונטיות לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים – יצירת הבחנה בין צירוף לביטוח הנעשה דרך שיחת טלפון לבין צירוף לביטוח הנעשה דרך קיום שיחה פרונטלית.
• יצירת הבחנה בין אזרח ותיק שהוא מבוטח קיים אצל בעל רישיון (כלומר כבר מכיר את סוכן הביטוח שלו) לבין מי שהוא מבוטח חדש אצל בעל רישיון.
• החרגה של הוראות החוזר החלות הן על ביטוח רכב והן על ביטוח דירה נוכח חשיבות הנגשת מוצרים אלו וזמינותם לכלל האוכלוסיות.
• לעדכן את ההכשרה הנדרשת מבעלי רישיון ונציגים מטעמם בכל הנוגע למתן שירות לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים כך שזו תעשה כחלק אינטגרלי במסגרת הליך הנפקת רישיון לבעל הרישיון וככל ויש מי שעבר הדרכה בתחום הרלוונטי שאז יהיה פטור.
עוד ב-
מלשכת סוכני הביטוח בישראל והסתדרות הגמלאים הדגישו כי מועד הגשתה של העתירה בעיתוי זה – יום לפני כניסת החוזר המתוקן לתוקף, הינה תוצר של עיכובים וגרירת רגליים של הממונה במתן תשובה להערות החוזרות שנתנה לשכת סוכני הביטוח הן בכתב והן בשיחות ופגישות ממושכות שנערכו בין נציגי הלשכה לצוותי רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון במשך חודשים מאז פרסומה לראשונה של טיוטת החוזר ועד סמוך לפני הגשת העתירה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה