משפט

הורים תובעים את פייסבוק וסנאפ'צט: גרמו לבננו להתאבד

זוג הורים שבנם התאבד טוענים כי הרשתות החברתיות גרמו למותו, ולמותם של צעירים רבים נוספים. "לא הזהירו את המשתמשים או את הוריהם בנוגע להשלכות הממכרות וההרסניות שהשימוש גורם להן אצל קטינים. אם מאמצינו להטיל על החברות הללו את האחריות על חשיפת ילדים למוצרים הקטלניים שלהן תמנע ולו ממשפחה אחת את הכאב שהמשפחה שלנו חוותה – המאבק שלנו יהיה שווה את זה".

יאיר מור | 
רשתות חברתיות (צילום freepik)
תביעה שהוגשה ביום שני בארה"ב דורשת להטיל על מטא (לשעבר פייסבוק) וסנאפ את האחריות להתאבדותו של צעיר בן 16 ממדינת וויסקונסין – למרות שלפי התביעה עצמה, הקשר שלהן להתאבדות היה עקיף לכל היותר.
כריס ודונה דוֹלי טוענים בכתבה כי בנם, כריסטופר ג'יימס (CJ) דוֹלי, התאבד בינואר 2015 כתוצאה מהתמכרות קשה לרשתות החברתיות פייסבוק, שבבעלות מטא, וסנאפצ'ט שבבעלות סנאפ. לדבריהם, "CJ מעולם לא הראה סימנים חיצוניים לדיכאון או פגיעה נפשית, אך הפך למכור למוצרי הרשתות החברתיות של הנאשמות, למחוסר שינה באופן הולך ומחמיר, ואובססיבי יותר ויותר למראה גופו".
ההורים טוענים כי עד 2012, אז נרשם לשלוש הרשתות החברתיות (פייסבוק, אינסטגרם וסנאפצ'ט), הוא היה ילד נורמטיבי שאהב ספורט, טבע, את הטרקטורון שלו ופירוק והרכבה של כל דבר שאפשר היה לפרק ולהרכיב. אלא שבשנתיים לאחר שנרשם לפייסבוק ולסנאפצ'ט הוא פיתח התמכרות קשה, החל להישאר ער עד 3 לפנות בוקר כדי לגלוש באינסטגרם ופיתח אובססיה לגבי הרגליים שלו, שבהן החל לחוש כאבים וטען כי הן "פגומות".
לבסוף, ב-4 בינואר 2015, בזמן שמשפחתו ניקתה וסידרה את שאריות חג המולד בבית וחודש לפני יום הולדתו ה-17, הוא כתב לחבר SMS עם המלים "דרך צלחה", השאיר למשפחתו מכתב התאבדות על מעטפת המכתב שבישר לו כי התקבל לקולג', העלה לפייסבוק סטטוס עם המלים "מי כיבה את האור?" וירה בעצמו ברובה בקליבר 0.22 (5.6 מ"מ).
מדובר בתביעה כמעט חסרת תקדים, למרות שלכאורה היא אינה הראשונה מסוג זה: בעבר כבר נתבעו רשתות חברתיות על התאבדות של צעירים שספגו בריונות ממשתמשים אחרים בהן. אך המקרה הזה יוצא דופן, מאחר שהסיבה להתאבדות של סי.ג'יי לא היתה נזק שגרמו לו משתמשים אחרים ברשת החברתית, אלא ההתמכרות שלו עצמו אליהן וכישלונם של הוריו באכיפת אמצעים שירחיקו את בנם מההתמכרות הזו.
התביעה מובלת על ידי ארגון Social Media Victims Law Center ("המרכז החוקי לקרבנות הרשתות החברתיות), המתמקד בטענה שפייסבוק גורמת בכוונה להתמכרות, תוך עידוד שימוש יתר והרס עצמי. אותו ארגון, אגב, עומד מאחורי תביעה כמעט זהה לחלוטין שעליה דיווחנו לפני כמעט שלושה חודשים בכתבה כמעט זהה, שהוגשה על ידי אם חד-הורית לילדה בת 11 שהתאבדה לאחר התמכרות עזה לאינסטגרם וסנאפצ'ט.
מת'יו ברגמן, מייסד המרכז, אמר כי "עדויות בקונגרס (של פרנסס הוגן; י"מ) הראו כי מטא וסנאפ היו מודעות לטבעם הממכר של מוצריהם ונכשלו בהגנה על קטינים למען הקליקים וההכנסות. אנו קוראים לחברות האם של פייסבוק, אינסטגרם וסנאפצ'ט לתעדף את בריאותם הפיזית והנפשית של משתמשיהן על ידי יישום אמצעים להגנת קטינים מפני הסכנות של בריונות רשת וניצול מיני הפושות בפלטפורמות שלהן". הארגון שלו דורש מהחברות ליישם אימות גיל, אספקת אמצעים לפיקוח הורי, הגנת קטינים מפני הפניות לתוכן "מזיק" או "נצלני" (הגדרה רחבה באופן מטריד), הצעת הגנה לקטינים מפני ניצול והתעללות מיניים, עיצוב של מוצרי מדיה חברתית שאינם ממכרים, ואספקת התראות להורים על סכנות השימוש של קטינים במדיה חברתית.
דונה דולי, אמו של סי.ג'יי, אמרה כי "לא מטא ולא סנאפ הזהירו את המשתמשים או את הוריהם בנוגע להשלכות הממכרות וההרסניות נפשית שהשימוש במוצריהן נודע כגורם להן אצל משתמשים קטינים".
כריס דולי, אביו של סי.ג'יי, הוסיף כי "אם המאמצים שלנו להטיל על החברות הללו את האחריות על חשיפת ילדים למוצרים הקטלניים שלהן תמנע ולו ממשפחה אחת את הכאב שהמשפחה שלנו חוותה כתוצאה מאובדנו של CJ, המאבק שלנו יהיה שווה את זה".
מטא וסנאפ לא הגיבו ישירות לעניין, אך מטא ציינה שהשיקה לאחרונה כלים חדשים לבקרת הורים על השימוש של ילדיהם בפייסבוק ואינסטגרם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה