משפט

הקבלן פשט רגל לפני תום הפרויקט, מה עשו הרוכשים?

פרויקט תמ"א 38 בקרית ים נקלע למבוי סתום לאחר שהחברה פשטה רגל ולמעשה קרסה ולא יכלה להשלים את בנייתו. בתגובה, חלק מהרוכשים פלשו לדירות לפני שסיימו לשלם. ומה פסק בית המשפט?
מערכת ice |  3
פרויקט תמ"א 38 בצפון הארץ (צילום פלאש 90/ מאיר וקנין)
הנה קושיה שוודאי מעסיקה לא מעט מציבור רוכשי הדירות הפוטנציאליים: מה קורה אם קבלן פושט רגל ולא יכול לסיים פרויקט שכבר החל בבנייתו? לסוגיה הזו נדרשו רוכשים בפרויקט תמ"א בקריית ים, שגילו כי הקבלן הסתבך כלכלית והותיר אותם ללא כסף וללא דירה. מה עשו? בלי להתבלבל, החליטו חלקם לפלוש לדירות, חרף העובדה שבנייתן כלל לא הושלמה.
יש לציין כי הנאמנים שמונו לחברה מנסים להשלים את הפרויקט, אך כעת המצב שונה, משום שהרוכשים עצרו את התשלומים לנכס. בית המשפט שנדרש לנושא קבע כי על הרוכשים לשלם את הכספים כדי להשלים את הפרויקט, אחרת לא יוכלו חלקם להמשיך לגור בדירות.
תחילת הסיפור לפני כשש שנים, אז החלה חברת אס.סי.סי קונסטרקשיין קומפני, בשליטת דורון חייק, לקדם פרויקט תמ"א 38 בשלושה בניינים ברחוב זלמן שז"ר 14–10 בקריית ים. במתחם היו 48 דירות, ובמסגרת הפרויקט היו אמורות להתווסף 33 דירות חדשות בשלושת הבניינים. היתר הבנייה התקבל כבר ב-2017, אך חייק והחברות בשליטתו נקלעו לקשיים כלכליים ונכנסו להליך חדלות פירעון.

חשוב לציין כי בדומה לפרויקטים אחרים מסוג תמ"א 38/1, לפרויקט לא הועמד ליווי בנקאי. חברת המימון החוץ-בנקאי טריא העמידה מימון לפרויקט, ורשמה שיעבוד על כלל הדירות החדשות בו. לבקשתה, אישר בית המשפט במאי 2021 את צירופו של עו"ד שי שמש מטעם החברה כנאמן נוסף לצורך פיקוח על עלויות השלמת הפרויקט ומימושו, וכן לצורך הבטחת החוב של טריא בפרויקט.
הנאמנים פעלו להשלמת הפרויקט במטרה להביא לסיומו, אלא שחלק מהרוכשים לא שילמו את מלוא התמורה, וחלקם אף פלשו לדירות אף שעדיין לא התקבל טופס אכלוס. הנאמנים פנו לבית המשפט, בדרישה להורות לרוכשים להשלים את התמורה כדי שניתן יהיה להביא את הפרויקט לסיומו, ולפנות את הפולשים שלא השלימו את התשלומים.
שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, נועה גרוסמן, קיבלה בחודש שעבר את הבקשה באופן חלקי, והורתה לרוכשים להשלים את התמורות בגין רכישת הדירות. היא ציינה כי על הרוכשים להבין כי אי אפשר להשלים את הפרויקט מבלי שישלמו את מלוא התמורות. בין השאר קבעה השופטת כי את הטענות על הפרת חוזה, איחור במסירה וליקויי בנייה יש להפנות לחברה, ולא כלפי הנאמנים שמבקשים להשלים את הפרויקט.
 
"בהיעדר מימון כספי לא ניתן יהיה להשלים את הבנייה, וכל הרוכשים ייצאו וידיהם על ראשם – יאבדו גם את כספם וגם את האפשרות לקבל דירה", כתבה בין השאר השופטת בהחלטתה. "כל התקלות והנזקים שהרוכשים מצביעים עליהם בני תיקון אם רק יהיה כסף בקופה להשלים את הבנייה. הרוכשים יוצרים מעגל שוטה. אינם משלמים מצד אחד, ודורשים תיקונים והשלמת הבנייה עד קבלת טופס 4 מצד אחר. הדברים אינם יכולים לדור בכפיפה אחת. המאמצים שעושים הנאמנים כדי למזער את הנזק ראויים לכל שבח ולא לגינוי מצד הרוכשים". אשר לרוכשים שהודיעו כי אין ביכולתם לשלם את התמורה, קבעה השופטת כי יש להעניק להם אפשרות לבטל את העסקה ולמכור את הדירות.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הפרצוף,הבלוף של תמא,ושל בתי המשפט.
    שחורי 03/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה הפרצוף האמיתי,הסיכון הגבוהה,של תמא,מצד אחד גם מי שלא מעונין בתמא,כופים עליו מצד שני אין ביטחונות,בתי המשפט הרקובים עד יסוד משתפים פעולה עם הפשעים שנעשים ו? האזרח הקטן מטומטם ,ולכן האזרח ישלם. לא הטרור הערבי,לא יוקר המחייה,הסכנה הגדולה שלטונות מדינת ישראל.
    סגור
  • 2.
    לקחת את החוק לידיים
    מי שהצדק למכד עינו 03/2022/21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אם בית המשפט כשל ועשה עוול עם הניפגעים ,לטובת החברה היזמית שהונתה אותם ,הרי שהרוכשים צריכים להפר את ההחלטה המרושעת והפוגענית . טוב שניכנסו מיידית לדירות ולא יפנו אותן . משרד השיכון חייב לפצותם ולהעניש כרגולטור את היזמים למען יראו וייראו ! החלטת השופטת ,הינה עקומה ,ולא הגיונית ולא הוגנת !
    סגור
  • 1.
    עד מתי רשעים יעלוזו
    מיקי 03/2022/21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הנאמן לא יסיים את הפרוקט מענין אותו הכספים בלבד ובעלי הבית לא יכלו למכור דירותהם במצב נתון אלא בירידת ערך משמעותית מציע לכם לפלוש לדירותכם ולהמשיך לגור שם חרף החלטת השופטת חיזקו ואימצו
    סגור