משפט

טבע הסתבכה בענק: תדלקה את ההתמכרות למשככי כאבים?

חבר המושבעים בניו יורק קבע כי החברה הגבירה את ההתמכרות לאופיואידים במדינה, בהמשך ידון ביהמ"ש בפיצויים לאלפי מקרים, המנייה התרסקה במסחר ואיבדה כ-7% בעקבות הפסיקה, ואיך הגיבו בחברה הישראלית להחלטה?
מערכת ice |  4
קאר שולץ, מנכ"ל חברת טבע (צילום פלאש 90, סיון פרג')

טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ, מהחברות הישראליות הגדולות והחשובות בעולם, הגבירה את ההתמכרות לאופיואידים, משככי כאבים חזקים במיוחד, במדינת ניו יורק, כך קבע חבר מושבעים אמש (חמישי), מדובר בכישלון עבור החברה שעדיין עומדת בפני אלפי תביעות אחרות הקשורות לאופיואידים ברחבי ארצות הברית.

פסק הדין, שבא בעקבות משפט שנמשך כמעט שישה חודשים בבית המשפט של מדינת ניו יורק בתיק שהוגש על ידי המדינה ושניים ממחוזותיה, אינו כולל פיצויים, שייקבעו בהמשך. חבר המושבעים התלבט יותר משמונה ימים לפני שהגיע לפסק הדין. מניית טבע, שנסחרה בעליות, נפלה ביותר מ-7 אחוז בניו יורק בעקבות ההחלטה. במסחר אחר הצהריים הם ירדו ב-40 סנט, או 4.7%, ל-8.03 דולר.
 



השופט בתיק עדיין שוקל בקשה שהגישה טבע למשפט שגוי לאחר שעורך דין מטעם המדינה ציטט סטטיסטיקה לא מדויקת לגבי מרשמים לאופיואידים בטיעון הסיום שלו. אם פסק הדין יעמוד על כנו, זה עלול להפעיל לחץ על טבע להגיע להסדר כלל ארצי עם מדינות אחרות וממשלות מקומיות על תביעות אופיואידים.

תגובת טבע ארה"ב, בהמשך להחלטת חבר המושבעים בניו יורק: "טבע ארה"ב, חברת בת של טבע תעשיות פרמצבטיות בע''מ, מתנגדת בתוקף לקביעת חבר המושבעים, ונערכת להגשת ערעור במהרה, וזאת בנוסף לעמידתה על הבקשה לפסילת ההליך, כפי שהוגשה טרם התכנס חבר המושבעים לדון בסוגיה. בניו יורק, התובעים לא סיפקו ראיות לקיומם של מרשמים מיותרים מבחינה רפואית, הזמנות חשודות או מוטות, שום ראיה לאספקת יתר - או אף אינדיקציה לגבי היקף האספקה ההולם – ולא ביססו קשר סיבתי בין שיווק לנזק".
"כאמור, טרם הדיון של חבר המושבעים, טבע הגישה בקשה לפסילת ההליך לאור מידע שגוי שמסרה המדינה לחבר המושבעים, שטען כי כמות האופיואידים שהופצה בניו יורק עמדה על פי 500 מהכמות שניטלה בפועל. טבע ממשיכה למקד את מאמציה בהגדלת הנגישות לתרופות עבור מטופלים הזקוקים להן, לרבות הגישה לאופיאודים עבור שימושים רפואיים מאושרים. חשוב מכך, החברה ממשיכה לחתור להסדר כלל-ארצי, למען האינטרס של המטופלים שירוויחו ישירות ממציאת הסדר הולם".
"רק בחודש שעבר, בית משפט בקליפורניה קבע כי טבע לא גרמה למטרד ציבורי במחוזות אורנג', לוס אנג'לס, סנטה קלרה והעיר אוקלנד, וכי טבע לא פרסמה הצהרות שגויות או מטעות בכל הנוגע לשיווק מוצרי מרשם אופיודים בקליפורניה. בנוסף, בחודש שעבר ביטל בית המשפט העליון של אוקלהומה פסק דין מוקדם יותר נגד יצרן תרופות וקבע כי חוק המטרד הציבורי באוקלהומה אינו חל על ייצור, שיווק ומכירה של מוצרי מרשם אופיודים".

תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    לא מבין משהו בסיסי - הרי ה FDA מאשר כל תרופה.
    PRT 02/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם יש בעיה ה FDA אשם - לא חברות התרופות !!!
    סגור
  • 3.
    לאופיואידים בישראל
    גלית 01/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כדי לקבל אישור לקנביס רפואי במדינת ישראל צריך לקחת את הרעל הזה לפחות שנה .נו מה אתם אומרים נראה לכם שזה נורמלי להרוג אנשים עם אופיואידים באישור רופא משפחה.
    סגור
  • 2.
    אין ספק שבבית משפט הם יצאו זכאים
    נחמיה שטסלר 12/2021/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במבחן הראיות אין ולא אפילו ראייה אחת רק שבארצות הברית שהיא כביכולהמדינה הכי דמוקרטית בעולם לראות אין חשיבות ואין משפט אמת הכל שקר אחד גדול (ראו את זיכוי סימפסון הרוצח)
    סגור
  • 1.
    חבר מושבעים זה בעייתי.
    יאיר 12/2021/31
    הגב לתגובה זו
    1 2
    נקווה עבור טבע שעשו החלטה שיפוטית לא נכונה וללא עובדות מוצקות. סביר שההחלטה תבוטל בלי עובדה מוצקה שגרמה לפגיעה באנשים .
    סגור