משפט

תשובה הפסיד ללאומי ויאבד עוד נתח מדלק קידוחים

בית המשפט המחוזי אישר לבנק למכור את מניות החברה הנמצאות אצלו בשעבוד. אם ירצו בדלק לערער לעליון יצטרכו לפני כן להפקיד מיליונים בידי לאומי. רק לאחרונה הפסיד תשובה 5% ממניות הקבוצה ששועבדו לבנק אחר
איתי פת-יה | 
בית המשפט פסק לטובת לאומי בקרב מול יצחק תשובה. הבנק יוכל עתה למכור 5.7% ממניות דלק קידוחים הנמצאות אצלו בשיעבוד וכך יאבד בעל השליטה נתח נוסף מהחזקותיו, כך נקבע היום (ד') בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
לאחר שהודיעו בלאומי על כוונתם לממש את המניות, הוצא נגד המהלך צו מניעה זמני לבקשתה של דלק. אולם, בתום הדיונים בסוגיה במהלך היומיים האחרונים, הורה השופט חגי ברנר על ביטול הצו ואישר את מכירת המניות. עוד נקבע כי אם תרצה דלק להגיש ערעור לעליון, תצטרך ראשית להפקיד בידי לאומי 50 מיליון שקל ולאחר מכן להגישו לא יאוחר מה-14 במאי.
לקבוצת דלק חוב לבנק לאומי בסך 100 מיליון שקלים, ואילו שוויין של הבטוחות מדלק קידוחים כ-300 מיליון שקלים. אלא שלפי בנק לאומי, בקשתו למכור מניות אלה קשורה בכלל להפרת הבטחה שניתנה לו, לטענתו, על ידי תשובה, לפיה האחרון ישעבד לבנק 11% ממניות דלק ישראל - חברת הבת של קבוצת דלק האחראית על פעילות תחנות הדלק.
הדברים מגיעים על רקע התכנית שגיבשו בקבוצת דלק להעמיד את דלק ישראל למכירה, ועד שימצא לה קונה לשעבד את מניותיה לבנקים בעלי החוב. על אלה נמנים גם הפועלים, מזרחי טפחות, דיסקונט ובנקים נוספים בחו"ל, והחוב של קבוצת דלק אליהם, המסתכם בכ-1.7 מיליארד שקלים, מובטח באמצעות שעבודים של החברות הבנות.
אלא שלאומי טוען לקדימות על פני שאר הבנקים בעלי החוב, שכן לדבריו ההתחייבות כלפיו בעניין מניות דלק ישראל ניתנה על ידי תשובה ללא קשר למתווה הכולל שמגבשים בדלק מול הבנקים, מתי שזה אכן יוצא אל הפועל.
קראו עוד ב-ice
בין אם תקבל דלק את הכרעת המחוזי ובין אם תתקבל הכרעה זהה בעליון, מדובר בנתח נוסף של מניות דלק קידוחים שחומק מידיו של תשובה בתקופה האחרונה. בחודש מרץ רכש אמיר דיין 5% ממניות החברה מידי סיטיבנק הבריטי, בעל חוב אחר של קבוצת דלק.
קבוצת דלק מחזיקה כעת ב-54% מדלק קידוחים, לה חלקים ממאגרי הגז תמר ולווייתן. אחרי מכירת המניות על ידי לאומי, שיעור המניות המוחזקות  בשעבוד יעמוד על כ-32%. אלו הן חדשות רעות עבור הקבוצה שבונה על תמלוגי-על גבוהים ככל שניתן ממאגרי הגז שלה, וכשם שחלקה היחסי באלה קטן כך גם יקטן הכסף שתראה מהם.
כל זאת, כשחובותיה המצטברים נאמדים בכ-8.8 מיליארד שקלים והיא תלויה יותר מתמיד בתזרים המזומנים. אם לא די בכך, כל זה קורה בשבוע בו צורפה לדוחותיה הערת 'עסק חי' ודירוג האשראי שלה הורד על ידי חברת מידרוג בחמש דרגות נוספות – שני צעדים שמעמידים את חובותיה בסכנה של העמדה לפירעון מידי ונטילת השליטה מידי הבעלים תשובה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה