נשים מובילות קיימות
"אנחנו מתקרבים לנקודת האל-חזור – אם לא ננקוט בפעולות דרסטיות, לא יישארו משאבים טבעיים"
משבר האקלים מורגש בשטח, וגם תעשיית האופנה נדרשת לחשיבה מחודשת. אחת החלוצות היא H&M, המציגה קונספט עסקי המתחשב בסביבה ומיזמים פורצי דרך. "כלכלה מעגלית מאפשרת שימוש בפריטי טקסטיל באופן נבון יותר", מצהירה גבריאלה שפיגלמן, מנהלת התקשורת והקיימות של הקבוצה בישראל

בשיתוף H&M
"הביקור הראשון במטה של H&M בשטוקהולם עוד חקוק לי היטב בראש, אפילו שעברו מאז למעלה מחמש שנים", מספרת גבריאלה שפיגלמן, מנהלת תקשורת וקיימות בקבוצת H&M ישראל, בראיון לאתר ice. "זה קרה שבועות ספורים לאחר המינוי שלי לתפקיד, כשהגעתי לשבדיה כחלק מהליך ההכשרה. את הקשר העמוק של H&M לתחום הקיימות ובמיוחד לכל מה שקשור לסביבה אי-אפשר היה לפספס. זה היה טבוע בכל חדר, בכל פינה, בכל אלמנט – ברמה הכי בסיסית. נייר ממוחזר בשירותים, מתגי אור המופעלים באופן אוטומטי רק כשאדם נכנס לחדר ומייצרים חיסכון בחשמל, מארז ממוחזר לאיסוף הארוחה מהקפיטריה ואפילו מדיחי כלים שנפרשו בכל אזור בבניין – ואלו רק דוגמאות מייצגות. אני זוכרת שפשוט היית בהלם, הבנתי שאני חלק מקבוצה שבאמת מבקשת לייצר שינוי".
היום על רקע משבר האקלים ההולך ומחריף והתחממות הגלובלית, אימוץ אג'נדה המבקשת להתחשב בסביבה היא כבר חלק בלתי-נפרד מ"האני מאמין" של מגוון חברות וארגונים, בישראל ומעבר לים. מי שהיתה אחת החלוצות בהטמעת מערכת ערכים סדורה העוסקת באינטראקציה השוטפת בין הקבוצה לסביבה היא H&M – וכשמדובר בגוף מוביל בתעשייה האופנה, שנחשבת לאחת התעשיות המזהמות, הרי שיש לכך משנה תוקף.
מערכת המחזור LOOOP בפעולה. חיים חדשים גם לפריטי אופנה ישנים צילום: יח"צ
מערכת המחזור LOOOP בפעולה. חיים חדשים גם לפריטי אופנה ישנים צילום: יח"צ
"התחשבות בסביבה היתה תמיד חלק מה-DNA של M&H, זה לא משהו חדש", מדגישה שפיגלמן. "למעשה כבר לפני למעלה משני עשורים הבינה הקבוצה שנדרשת ממנה פעולה משמעותית ורחבת היקף גם בהיבט הסביבתי - על כל המשתמע מכך. בשלב הראשון הפנינו את הפוקוס לתעשיית הכותנה עם שימוש בכותנה אורגנית, כותנה ממחוזרת וכותנה המיוצרת בתהליכים מתחשבים יותר בסביבה, כמו יוזמת Better Cotton Initiative (BCI), המיישמת מתודות מתחשבות בסביבה עם פחות כימיקלים ופחות מים בתהליכי גידול הכותנה. זה היה הסיפתח, כשבסוף 2020 הגענו ליעד שקבענו לעצמנו, לפיו 100% מפריטי הכותנה בקבוצה מיוצרים באחת הדרכים הללו. בקשר הזה צריך להוסיף שהיום 65% מכלל הפריטים אצלנו עשויים מחומרים מתחשבים יותר בסביבה או שהופקו במסגרת תהליכים מתחשבים בסביבה".
"החזון הזה", מוסיפה שפילגמן. "תורגם ב-2015 גם לאסטרטגיה העסקית של M&H. עברנו מחשיבה לינארית לחשיבה מעגלית והוספנו לרעיון העסקי שלנו באופן חד וברור את נושא התחשבות בסביבה. הקונספט הזה מנהל אותנו הלכה למעשה ברמה היומיומית, ומיושם בכל שלבי העשייה בתוך הקבוצה ומחוצה לה - מהשיח הרציף מול כלל העובדים, דרך שרשראות האספקה ועד לקוחות הקצה. אפשר בהחלט לומר שהיום, כאשר משבר האקלים נמצא חזק על סדר היום העולמי, אנחנו כבר בשלים – וזה בא לידי ביטוי הן ברמת בתהליכים שאנחנו עושים והן ברמת היעדים שהצבנו להמשך הדרך".
תפרטי.
"משבר האקלים כבר כאן ואנחנו מתקרבים לנקודת האל-חזור. תמרורי האזהרה ניצבים לכולנו מול הפנים. אם לא ננקוט בפעולות דרסטיות, עוד כמה שנים כבר לא יישארו משאבים טבעיים לייצר מהם בגדים. לכן אנחנו כל העת עם הפנים קדימה ולקראת 2030 המטרה שהצבנו היא שכלל החומרים בהם יעשה שימוש בקבוצה יהיו מחומרים מתחשבים בסביבה או שהופקו בתהליכים מתחשבים בסביבה. במבט לשנת 2040 השאיפה היא להפוך את M&H לחברה חיובית לאקלים. זה אולי נשמע פשוט, אבל זהו עיסוק מורכב שדורש חשיבה מחוץ לקופסה ופיתוח פתרונות יצירתיים".

מתוף פרויקט H&M Rental. "לעודד שינוי תודעתי אצל הצרכנים" צילום: יח"צ
שינוי תודעתי
בחודש אוקטובר האחרון באירוע חגיגי בחנות הדגל של החברה בשטוקהולם הציגה את M&H את LOOOP - מערכת המחזור הראשונה המסוגלת להפוך פריט טקסטיל ישן לחדש. מדובר בהצהרה משמעותית לפיה ניתן להעניק חיים חדשים גם לפריטי אופנה ותיקים, ובאמצעות כלכלה מעגלית להשתמש בקיים באופן נבון יותר. הפרויקט מהווה עוד נקודת ציון משמעותית בפעילות של החברה ומצטרף לשורה ארוכה של יוזמות שהן חלק מהפעילות השוטפת של הקבוצה. פרויקט נוסף שהושק גם הוא לאחרונה בשטוקהולם תחת הכותרת H&M Rental, מציע מבחר שמלות ערב להשכרה מתוך קולקציות מתחשבות בסביבה לדורותיהן שכבר צברו מוניטין בקרב קהל הלקוחות של המותג.
"המיזם הזה נועד לעודד שינוי תודעתי אצל הצרכנים", מרחיבה שפיגלמן. "במקום להשקיע סכומי כסף משמעותיים בקניית שמלה שגם כך ייעשה בה שימוש במספר מצומצם של פעמים ובמרבית הזמן היא סתם תשב בארון, למה לא לשכור שמלה? לצד שכירת השמלה, אנו מציעים גם שירותי איפור, מניקור וסטייליסט כדי למקסם את החוויה. עוד פרויקט מוצלח שלנו שרץ בחנויות הרשת ברחבי העולם עוד מ-2013 הוא איסוף ומחזור של פריטי טקסטיל. המסר בהחלט מחלחל: אנחנו רואים היום לקוחות שבפירוש מחפשים בגדים ממוחזרים וכשאכפת להם מהסביבה".
גם בישראל מורגשת הפעילות של M&H היטב. כמדינה בה אין מנגנון סדיר לטיפול בפסולת טקסטיל, חברה הקבוצה ל-Re Fresh Global, בנק הפועלים וגופים נוספים במיזם בשם textiles Re-bornלניהול מעגלי של פסולת טקסטיל ומניעת הטמנה או שריפה של בגדים ישנים. "הפרויקט סיים רק לפני מספר שבועות פיילוט ראשון", מפרטת שפיגלמן, "ובמסגרתו מייצר מפעל עופרטקס פריטים ממוחזרים מהפריטים הישנים, פריטים שניתן לעשות בהם שימוש חוזר מקבלים גלגל חיים נוסף ומועברים מסודרים וממיונים למכירה בביגודיות של ארגון ויצ"ו וחנויות יד שנייה נוספות. בנוסף, במסגרת הפיילוט הוכשרו 137 נשים מויצ"ו, ומעמותות דנדשה ואני שלישי בקורס המיון".

מתוך פרויקט textiles .Re-born ערך חברתי וסביבתי צילום: לירן מימון, באדיבות M&H
העצמה נשית
ב-M&H רואים בפעילויות הקבוצה גם כלי להעצמה נשית. כך למשל השיקה החברה את "מתלבשות להצלחה" פרויקט בשיתוף ויצ"ו, המבקש לסייע לנשים לחזור למעגל העבודה. המיזם פונה לנשים שלא עבדו לאורך השנה האחרונה, ומציע בסדנאות הכנה לקראת ראיונות עבודה, לצד ניסוח וליטוש קורות חיים. כחברת אופנה, גם נושא הסטייל והלבוש מקבל ביטוי בפרויקט, עם ייעוץ קפדני מה ללבוש לראיונות, כשלנשים המשתתפות גם מוענק שירות סטיילינג ואאוטפיט למפגש מול המעסיק הפוטנציאלי.
גם בתוך הקבוצה, נותנות הנשים את הטון. מרבית העובדים ב-M&H הן נשים, כשגם הדרג הניהולי נהנה מרוב נשי מוחץ, בראשות המנכ"לית הגלובאלית של הקבוצה הלנה הלמרסון - מי שבעצמה צמחה במחלקת הקיימות של החברה. "נשים מובילות זו מציאות יומיומית עבורנו", אומרת שפיגלמן. "זה משתלב עם ערכים של גיוון, הכללה, מתן הזדמנויות ואיסור אפליה, שאנו מיישמים בכל זרועות הקבוצה. המפעלים בהם אנו מייצרים את הפריטים שלנו לדוגמה, מתבקשים לחתום על קוד אתי השם דגש על תנאי העסקה הוגנים ונאותים, תשלום על פי חוק, שעות עבודה מסודרות ואיסור העסקת קטינים. לקחנו על עצמנו להוביל שינוי רוחבי מקיף, כשתעשיית האופנה כולה חייבת לשנות גישה ולהתגייס למאמץ".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(2):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
2.כיף לראות שישנה מודעות הולכת וגוברת לנושאRivky 04/2021/08הגב לתגובה זו0 0כל הכבוד לאייס שמרימים את הכפפה!סגור
-
1.מגוחךאולה 03/2021/10הגב לתגובה זו0 0מה יותר פשוט מלסגור את החנות כדי למעט נזקים??? במקום לקשקש בלי סוף.על משבר האקלים שהם גורמים לוסגור