בריאות

המהלך שיציל את בתי החולים מקריסה? "מחסור אקוטי בכוח אדם"

יותר מ-50 מומחים התכנסו לציין את החנוכה באוניברסיטת רייכמן, שם יוקם בית ספר לרפואה על שם דינה רקנאטי. הנשיא המייסד, פרופ' אוריאל רייכמן: "יש צורך לאומי, יש שותפות ויש יכולות". מנהל בילינסון: "ליצור יש מאין זו שליחות גדולה". הרופא הראשי במכבי: "צו השעה, איכות תוכנית גבוהה מאוד"
מערכת ice | 
בית חולים-אילוסטרציה (צילום vecteezy)

השבוע נערך מפגש להדלקת נר שישי של חנוכה, במסגרתו התקבצו יותר מ-50 רופאות ורופאים מובילים בתחומם ומייצגים את השותפות החד-פעמית והנדירה של גופי הבריאות הגדולים בישראל, על בסיסה יוקם בית ספר דינה רקנאטי לרפואה באוניברסיטת רייכמן. המפגש שארגנה ד"ר מירי מזרחי-ראובני, מנהלת בית הספר, לשעבר המשנה למנכ"ל מכבי וראש חטיבת הבריאות, התקיים על רקע קולות מהאקדמיה המבקשים למנוע את הקמת בית הספר לרפואה באוניברסיטת רייכמן, הוכיח כי קיים קונצנזוס בקרב בכירים במערכת הרפואית שהיו שותפים לכתיבת התוכנית בדבר נחיצותו ודחיפותו של המהלך.
הרופאים וביניהם מנכ"לים של מרכזי הבריאות המובילים בישראל, דיברו על הצורך בשילוב חדשנות בלימודי הרפואה, רענון התוכנית הקיימת ושילוב דיסציפלינות (בינתחומיות) למען יצירת תוכנית שמתייחסת לאתגרים החדשים איתם החולים מתמודדים בימי שגרה, ולבטח גם בימי חירום. מנהלי מרכזי בריאות, רבין, שניידר ושיבא, דיברו בהתרגשות על קליטת החטופים ולצערנו גם הפצועים שעדיין נמשכת, ועל הצורך לעטוף אותם ולטפל  בפן הרגשי לצד זה הפיזי. עוד עלתה היכולת של מערכת הבריאות להגיב במהירות על מנת לתת טיפול מיטבי למטופלים בשגרה ואלו שהגיעו כתוצאה מהלחימה.
בין הרופאים שהגיעו: ד"ר איתן ורטהיים, מנכ"ל המרכז הרפואי רבין, פרופ' ארנון אפק, הדיקן המייסד של ביה"ס, ד״ר אפרת הר-לב ברון, מנהלת ביה"ח שניידר לרפואת ילדים,  וד"ר שלומית ירון- סגניתה ומייצגת את חטיבת הקהילה בכללית, ד״ר דניאל לנדסברג הרופא הראשי, מכבי שירותי בריאות וד"ר משה אשכנזי, סגן מנהל ביה"ח ספרא לילדים בשיבא ועוד. 
הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן, פרופ' אוריאל רייכמן: "אנו נמצאים בתקופה מיוחדת, בתקופת מפנה שמזכירה את תש"ח, ומתוך הרצח, הבלהה והיגון צמח משהו נפלא, שבו דברים ששכחנו. אנו מגלים מחדש את הקיבוצים על האחווה שבתוכם, חוזרים לסמלי האחיזה בקרקע, שבים למסירות הלוחמים וגבורתם, ובעיקר חווים את הסולידריות הישראלית חובקת כל.

ראשי מערכת הבריאות באוניברסיטת רייכמן (צילום: אלון גלבוע)
בתוך המערכת הזו יש את הרופאים והרופאות שעובדים לילות כימים לטפל בפצועים ובחטופים. בית הספר לרפואה יוקם מתוך תפיסה שזו אוניברסיטה ציונית, כאשר הצורך העולה הוא מידי ואל המשימה הזו חברו מרכז רפואי רבין, שניידר ושיבא וקופות החולים כללית ומכבי. יש צורך לאומי, יש שותפות ויש יכולות. נעשה הכול כדי שבאוקטובר הבא נתחיל לעבוד. רוח היחד של היום תטאטא גם את ההתנגדות האינטרסנטית של הקרטל האוניברסיטאי".
ד"ר איתן וירטהיים, מנהל בתי החולים בילינסון והשרון: "מה שקסם לי בהקמת בית הספר לרפואה ברייכמן זה האפשרות ליצור יש מאין, וזו שליחות גדולה. המלחמה הראתה לנו דבר מדהים, איך כל יום אנחנו מסוגלים לעשות משהו שלא עשינו קודם ובאיכות הכי טובה. בבילינסון מאות רופאים גויסו ולמרות זאת פעילות בית החולים לא רק שלא ירדה אלא גדלה ומתקיימת כשגרה. פתחנו את שלוחת בילינסון באילת לטובת טיפול רפואי נגיש למפונים מהעוטף".
 
אפרת ברון הר לב, מנהלת ביה"ח שניידר לרפואת ילדים: "עם קבלת החטופים לביה"ח עשינו  כל מה שאפשר כדי לעטוף. היה מדהים לגלות כמה כוח יש לילדים הללו, כמה תקוה יש שם ואנחנו רק צריכים לתת לה לקרות. כשמתייחסים למלחמה על הקמת בית הספר לרפואה, כדאי לחזור לפרופורציה. הילדים הקטנים הללו, החזקים באמת, מחזירים אותנו לפרופורציה, של מה שחשוב באמת. הם האור הקטן בחושך הגדול. הם מחזקים אותנו. בית הספר הזה ישפר ויחזק את הרפואה בישראל".
ד"ר דניאל לנדסברגר, רופא ראשי, מכבי שירותי בריאות: "פתיחת בית הספר החדש באוניברסיטת רייכמן הוא צו השעה לאור המחסור האקוטי בכוח אדם רפואי. איכות התוכנית המתוכננת גבוהה מאוד ותושבי ישראל ראויים לרופאים טובים שילמדו בתוכנית חדשנית זו.  כל עיכוב של פתיחת התוכנית הוא  המשך חוסר הטיפול במצוקה הקשה של רופאים, ולהמשך התארכות התורים שעלולה להביא לפגיעה במטופלים".
 
פרופ' ארנון אפק, משנה למנכ"ל שיבא והדיקן המיועד לביה"ס דינה רקנאטי לרפואה באוניברסיטת רייכמן, אמר: "ישראל נכשלה בהכשרת כל 2,000 הרופאים להם אנו זקוקים וממשיכה לשלוח את מחציתם לאוניברסיטאות בחו"ל כשהם חשופים שם לגילוי אנטישמיות. את הקונספט הזה צריך להפסיק, ישראל יכולה וצריכה להכשיר את כל הסטודנטים לרפואה ברמה הגבוהה ביותר כפי שקבע מבקר המדינה כבר ב 2018.
בשל כך חברו קופות החולים כללית ומכבי עם המרכזים הרפואיים רבין, שניידר ושיבא לאוניברסיטת רייכמן לטובת פתיחת בית ספר חדש וחדשני לרפואה העומד בסטנדרטים המתקדמים בעולם. ההתנגדות הקיימת לבית הספר לרפואה ברייכמן מקורה בתפיסת עולם מיושנת, וחוסר הבנה של האתגר הלאומי של הכשרת רופאים בישראל בעת הזאת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה