בריאות

שלא נכאב: איך מתמודדים עם בטן נפוחה אחרי ארוחות החג?

?תקופת החגים בשיאה, אך עוד מספר ארוחות לפנינו בהן רובנו נוהגים לאכול בפרופורציות שאנחנו לא בהכרח רגילים אליהן. בין אם מדובר בארוחות עם מספר מנות, ובין אם בכמות האירועים אליהם אנחנו מוזמנים, רצוי שנהיה ערוכים למקרה של נפיחות בבטן – למה זה נוצר? איך ניתן להימנע? וכיצד להקל? ביקשנו מעינת ששון, המנהלת המדעית של 'אלטמן בריאות', שתעשה לנו סדר ותיתן לנו את הטיפים להתמודדות עם בטן נפוחה
מערכת ice | 
כאב בטן (צילום freepik)
למה הבטן מתנפחת אחריי הארוחה?
"קיימות סיבות שונות לתופעה של נפיחות בטנית, כאשר מרבית מהן מתייחסות לייצור מוגבר של גזים ומעבר שלהם במערכת העיכול, קושי בשחרורם ורגישות מוגברת" מתארת עינת ששון ומוסיפה, "תיאורים אלו מבוססים על תהליך העיכול שעובר כל פירור או לגימה שאנו מכניסים לפה. מדובר על תהליך מורכב שנמשך כמה שעות המתחיל בפירוק מכני כבר בפה באמצעות לעיסה, וממשיך בפירוק כימי, אנזימתי, על ידי הרוק. משם עובר המזון המעוכל בתחילתו לקיבה, כאשר הפירוק ממשיך באמצעות מיצי הקיבה ואנזימי עיכול שונים, שהגוף שלנו מייצר את חלקם בעצמו ואת חלקם המצוי במזונות שונים. בהמשך, ספיגת המזון מתבצעת ברובה במעי הדק כאשר התחנה האחרונה שלו היא במעי הגס, שתפקידו לספוג את המינרלים והנוזלים להחזירם לגוף וכן ללכוד את שאריות המזון שלא נספג ולהפוך אותן לפסולת שהגוף יכול להפריש – לצואה. כשלמעי הגס מגיעים מזונות שהגוף התקשה לעכל, מסיבות שונות כולל חוסר באנזימי עיכול, אז חיידקי המעי, הידועים בשם מיקרוביום, ישתמשו בשאריות אלו לצרכיהם, יפרקו אותו בתהליך שנקרא תסיסה, שאחת מתופעות הלוואי שלו, שאנו חווים על גופנו, היא היווצרות של גזים כמו – מימן ופחמן דו חמצני, היוצרים התנפחות של הבטן ותרכובות המכילות גופרית היכולות להיות אחראיות על הריח".
האם יש מאכלים ספציפיים שגורמים לנפיחות בבטן?
"ישנם מקרים בהם היווצרות הגזים קשורה ברגישות למזונות, ולכן הפחתה שלהם תוכל לסייע. למשל במקרה של רגישות ללקטוז (חוסר עיכול או הפחתה בעיכול סוכר החלב), הלקטוז אינו מתפרק במעי הדק בצורה המיטבית, לא נספג וממשיך למעי הגס – שם הוא עובר תסיסה על ידי חיידקים וכתוצאה מכך נוצרים יותר גזים. רגישויות נוספות במזון יכולות להיות לסורביטול וממתקים עם תחליפי סוכר הנמצאים למשל במסטיקים. גם פירות עם רמת פרוקטוז (סוכר הפירות) גבוהה עשויים לגרום לנפיחות בבטן, כמו תפוחים, אגסים, תאנים, שזיפים, מנגו ואבטיח".
עוד מסבירה עינת ששון, המנהלת המדעית של אלטמן בריאות, כי "הרבה האנשים ירגישו נפיחות לאחר צריכת קטניות, לרבות מנת חומוס או חמין של שבת. משפחה זו בעלת שלל ערכים תזונתיים חשובים אך הסיבים התזונתיים שבמזון זה קשים לעיכול, ולכן מומלץ לברר עם מי שהכין את אותה המנה לארוחה האם השרה או הנביט את הקטניות לפני הבישול, ובכך גרם להפחתה או פירוק התחלתי של הסיבים בתהליך ההנבטה. הרגשה דומה של נפיחות וכבדות עלולה להתרחש גם במקרה של דגנים מלאים בהם סובין חיטה, לחם מלא, אורז מלא, שיבולת שועל וכדומה כאשר במקרה זה יש צורך בהסתגלות הדרגתית של הגוף". 
ששון מתארת כי ישנם סוגי ירקות העשויים לגרום לנפיחות של הבטן: "ירקות כמו כרובית, ברוקולי, כרוב, ארטישוק וצנונית, ממשפחת המצליבים, יכולים ליצור גזים בשל היותם מורכבים מפחמימות “מאתגרות לעיכול” (אוליגוסכרידים) ולעיתים גם גופרית (הזכרנו את הריח, לא?). אלו לא מתפרקות בקלות במערכת העיכול של הרבה מאיתנו. כמו כן, אפילו פטריות, שום ובצל יכולים לגרום לאי נוחות ונפיחות אצל חלק מהאנשים". 
ומה בנוגע למאכלים המורידים נפיחות בטנית?
"עד כה לא נמצאו מאכלים ש"מורידים" נפיחות בטנית, אך כיום ניתן למצוא מזונות המקלים בנפיחות. כך למשל תרופת סבתא הנפוצה ביותר להקלה בגזים היא זרעי שומר, אפשרות נוספת היא לצרוך מזונות פרוביוטיים כמו יוגורט, התומכים באוכלוסיית החיידקים במעי". 

מה בכל זאת אפשר לעשות להורדת נפיחות בבטן?
"בתקופת החגים אנו מתארחים בלא מעט ארוחות משפחתיות עם מגוון מנות ובשעות משתנות, על מנת לצמצם את הסיכוי לנפיחות בבטן חשוב שנשים לב לאופן שבו אוכלים – להתאים את המנות בארוחה לשעה שנקבעה (כך למשל אם קבעתם לשעות אחה"צ נסו להסתפק בשתייה חמה, קינוחים ופירות טריים העשירים באנזימי עיכול ממקור טבעי), בנוסף נסו להימנע מצריכת שתייה מוגזת במהלך הארוחה, ואם החלטתם שכן- וותרו על שתייה בקשית. כמו כן יש להקפיד על אכילה איטית ולעיסה יסודית- אלו יסיעו לעיכול מלא יותר ולתחושה קלילה יותר של הגוף" מסבירה ששון, המנהלת המדעית של חברת 'אלטמן בריאות'. 
"בשגרה, ניתן ורצוי לבצע פעילות גופנית אשר יכולה לסייע בפינוי גזים ממערכת העיכול ולהקל בתסמינים של נפיחות. שימו לב כי בחלק מהמקרים שימוש בתוספי תזונה המכילים אנזימי עיכול למשל יוכלו לסייע בהקלה על העיכול והפחתה בגזים ובנפיחות, במקרים קיצוניים יותר תוכלו לבקש סיוע תרופתי מהרופא ".
עוד מוסיפה ששון כי "אחת הדרכים הפופולריות להשפיע על מצב נפיחות הבטן והרכב החיידקים במערכת העיכול היא באמצעות פרוביוטיקה- תוסף תזונה המכיל חיידקים ידידותיים. משמעות השם פרו -ביוטיקה היא “למען החיים (הגוף)”, והיא מתאימה לנטילה החל מילדים ועד בוגרים. מחקרים על זנים יעודיים של חיידקים פרוביוטים הראו כי שימוש בתוספי פרוביוטיקה מתאימה הביאה לשיפור בנפיחות ו/או בכאב ובאי הנוחות בקרב מטופלים שונים כולל אלו עם תסמונת המעי הרגיש ויכולה לסייע בטיפול בבעיות שונות במערכת העיכול, מחלל הפה ועד פי הטבעת".
לסיכום, מבקשת ששון להדגיש ולהזכיר - "הרגישות משתנה בין אנשים ויכולה להשתנות גם בקרב אותו אדם. מומלץ להיעזר בליווי תזונתי על ידי דיאטנית קלינית שתסייע לכם לזהות את הרגישויות ותבנה עבורכם תפריט מאוזן הכולל תחליפים על מנת למנוע חסרים תזונתיים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה