בריאות

רשמית: אספרטיים עלול לסרטן - אבל זו הכמות שמותר לצרוך אותו

ארגון הבריאות העולמי קבע סופית: אספרטיים הנמצא במשקאות הדיאט עלול להיות קשור לסרטן. יחד עם זאת, אין איסור לצרוך אותו ומומחים מסבירים שהסכנה בקרב מבוגרים היא רק בצריכת כמויות גדולות במיוחד
מערכת ice | 
קולה זירו (צילום פלאש 90)
דו"ח משותף ודרמטי שפרסמו היום קבעו שני גופי מחקר מטעם ארגון הבריאות העולמי, קובע סופית ורשמית שממתיק האספרטיים אכן עלול להוות גורם מסרטן אפשרי. אך יחד עם זאת, אין איסור לצורך אותו במידה מתונה.
אספרטיים נוגע לחיים של רבים מאיתנו מאחר והוא הממתיק המלאכותי הנפוץ בעולם ונמצא בכל משקאות הדיאט הפופולאריים (קולה זירו, דיאט קולה, פפסי מקס, דיאט פפסי ועוד) וכמו כן במסטיקים וסוכריות שונים.

על פי שני הגופים, הסוכנות הבין-לאומית לחקר הסרטן (IARC) וועדת המומחים לתוספי מזון (JECFA), האספרטיים נמצא כחומר העלול להיות קשור לסוג של סרטן הכבד מסוג קרצינומה. יחד עם זאת, מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) חלק על כך, ודובר הסוכנות אמר כי "אספרטיים הוא אחד מתוספי המזון הנחקרים ביותר באספקת המזון האנושית, ולמדעני ה-FDA אין דאגות בטיחותיות כאשר משתמשים באספרטיים בתנאים המאושרים".
מנהלת התזונה של ארגון הבריאות העולמי, ד"ר פרנצ'סקו ברנקה, מסרה: "אנו לא ממליצים להפסיק לגמרי את צריכתו של האספרטיים, רק למתן אותה. המידע שבידינו לא מצביע על סיכון לרוב האנשים בצריכה מדי פעם. אבל אם אתם שוקלים אם לשתות קולה עם סוכר או עם ממתיק - אני חושבת שצריך לשקול אפשרות שלישית ולשתות מים במקום זאת".
הוועדה המשותפת לתוספי תזונה (JECFA) הודיעה כי היא משאירה את המלצות הצריכה הקיימות מאז 1981, שהן עד 40 מ"ג אספרטיים לק"ג משקל גוף. כך למשל, מבוגר במשקל 70 ק"ג יחרוג מהצריכה המותרת אם ישתה יותר מ-14-9 פחיות ליממה. יחד עם זאת כשמדובר בילדים, מזהירים המומחים מפני חריגה של מעל 3 פחיות ביום.
משרד הבריאות פרסם היום בתגובה: "ארגון הבריאות העולמי יחד על IARC, הודיעו היום על קיומן של עדויות מסוימות שמראות שיתכן ויש קשר בין סוגי סרטן מסוימים וצריכת אספרטיים, ממתיק מלאכותי שנפוץ במגוון משקאות או מזונות דיאטטיים. עם זאת, אין כרגע אזהרה לא לצרוך משקאות המכילים אספרטיים, אלא יש להקפיד על צריכת מינונים לא גבוהים. יחד עם כך מזכיר משרד הבריאות כי ההמלצה היא שתיית מים. בשנים הקרובות ייערך מעקב צמוד לבחון את הקשר בין הדברים.
"משרד הבריאות מזכיר וממליץ כי הדרך הטובה לשמור על בריאות ולהימנע מסיכונים מיותרים, היא להימנע לחלוטין ממשקאות ממותקים (סוכר או ממתיקים מלאכותיים) ולשתות מים, ולהימנע ממזון מעובד".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה