בריאות

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין דיאטניות לתזנואיות?

זה יכול להיות קל לבלבל בין מקצועות ה"דיאטנית" וה"תזונאית" היות שאנשים רבים משתמשים בשתי המילים לסירוגין, ולא בהכרח נכון. דברים כמובן מסתבכים כשהשיח ברשת מבלבל את הציבור הרחב והצעיר. אז מה ההבדלים בפועל ולמה זה חשוב לבריאות שלנו?
מערכת ice | 
ירידה במשקל (צילום freepik)
זה יכול להיות קל לבלבל בין מקצועות ה"דיאטנית" וה"תזונאית" היות שאנשים רבים משתמשים בשתי המילים לסירוגין, ולא בהכרח נכון. דברים כמובן מסתבכים כשהשיח ברשת מבלבל את הציבור הרחב והצעיר אף יותר. אף שנדמה כי לשני המקצועות יש את אותה הכשרה, לא כך הדבר. כדי להבין את ההבדלים, רבים אומרים: "כל הדיאטנים הם תזונאים, אבל לא כל התזונאים הם דיאטנים". אז מה ההבדלים בפועל ולמה זה חשוב לבריאות שלנו?
מי הם דיאטנים?
דיאטנים הם מומחי תזונה שניתן למצוא בכמה מסגרות. הם יכולים לעבוד עם אנשים בבית חולים, במסגרת ייעוץ וגם בקהילה. סביר להניח שתמצא דיאטניות במקומות נוספות כמו חברות ממשלה (הקשורות לבריאות), חברות תוספי מזון, תפעול שירותי מזון, בתי ספר ואוניברסיטאות.
לדיאטנים יש רישיון לעסוק חוקי לעסוק בתחומם. הרישיון יכול לכסות אלמנטים כמו מתן תמיכה תזונתית (כגון הזנה דרך צינור או IV ביחידה לטיפול נמרץ לחולים עם תת תזונה, או מתן התערבויות תזונתיות לאנשים עם הפרעות אכילה במתקן לבריאות הנפש). כמו כן, נפוץ שדיאטנים הם חלק מצוותים בין-תחומיים גדולים שעובדים עם מטפלים בבריאות הנפש, אחיות, רופאים, רוקחים ועוד.
מי הם תזונאים?
תזונאים יכולים גם לעבוד עם אנשים בנפרד וגם בקנה מידה רחב, אך על ידי מתן עצות תזונתיות כלליות. תזונאים יכולים לעבוד במקומות דומים לדיאטנים, אבל הם לא יכולים לעשות את אותם דברים. למעשה, לתזונאים קשה יותר למצוא עבודה במסגרות ארגוניות או בבתי חולים בגלל ההבדל בהכשרה שלהם. חלק מהאנשים שמקבלים תואר בתזונה אבל לא הולכים לגמרי במסלול הלימודים הנכון גם לדיאטנים נקראים גם תזונאים. אנשים אלה נוטים יותר למצוא עבודה בגלל התואר, אבל זה עדיין קשה יותר.
מה ההבדלים בהכשרה?
בארה"ב, תזונאים אינם נדרשים לעבור תוכנית חינוך פורמלית שאושרה על ידי מועצת ההסמכה של הדיאטה לחינוך בתזונה ודיאטה. הדבר מקל על אנשים להשתמש בטייטל "תזונאי" באופן חופשי.
כדי להפוך לדיאטנית, עליך לקבל השכלה רשמית על ידי קבלת תואר ראשון בתזונה עם התמקדות בתזונה, או תואר שני אם התואר הראשון שלך לא היה קשור לתחום. לאחר מכן הם צריכים לעמוד במגוון דרישות לימוד נוספות, שעות פיקוח, התמחות בסביבות קליניות בבתי חולים ועוד. לבסוף, לאחר סיום תוכנית ההתמחות, סטודנטים זכאים לגשת לבחינת הוועדה לרישום דיאטטי ולקבל רישיון חוקי לעסוק בתחום.
אז מה השורה התחתונה?
בארה"ב יש הבדל ניכר בין שני המקצועות, וחשוב לברר היטב למי בוחרים ללכת לפני שקובעים תור. בארץ המצב לא מאוד שונה וההמלצה היא לבדוק באילו רישיונות איש מקצוע מחזיק לפני שנבקש את עצתו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה