בריאות

מגמה גוברת ומדאיגה: קשירת מטופלי נפש למיטה בניגוד לחוק

נתונים חדשים של משרד הבריאות מעידים על זינוק בכמות הקשירות של מטופלי נפש בבתי החולים הפסיכיאטריים ברחבי הארץ. כיום מתנהלת חקירה באשר למותו של מטופל שהיה בבידוד ולקה במספר בעיות רפואיות מבלי שלכאורה הצוות שם לב לכך
מערכת ice |  6
שיבא תל השומר (צילום פלאש 90)
נתונים חדשים של האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות לשנים 2015-2022, כפי שפורסמו בישראל היום, מציגים תמונה מאוד עגומה ומדאיגה בנוגע ליחס שמקבלים מטופלים בבתי חולים פסיכיאטריים ברחבי המדינה.
לפי הנתונים חוזרת וגוברת המגמה של קשירת מטופלי נפש ולפעמים גם בניגוד לחוק ולאתיקה הרפואי. מנגד, בשנת 2017 חלה ירידה של 70% בקשירת חולים לאחר מאבק ציבורי בנושא. עם זאת, השנים כבר חלפו להן מאז 2017 והמגמה מתחזקת . למשל, משנת 2020 ישנה עלייה של בין 30%-40% בהוראות לקשור חולים - רובן ניתנו בבית חולים פסיכיאטרי.
לפי ההערכה, כ-1,500 חולים נקשרים בכל שנה בבתי החולים הפסיכיאטריים שהם רבע מכלל המאושפזים במחלקות הסגורות בכפייה. כמו כן, מפורסמים בנתונים שמות בתי החולים בהם חלה עלייה: "שער מנשה" באזור חדרה, "הרצוג" בירושלים, "שלוותה" בהוד השרון, "לב השרון בפרדסיה" ו"מעלה הכרמל" בטירת הכרמל. מנגד, נרשמה ירידה בבאר שבע, עכו ובתל השומר (שיבא).
מידע רב על המקרים הקיצוניים הללו מגיעים לא פעם מטעם המקורבים והמשפחות של החולים. הקשירה בבתי החולים נעשית בעזרת רצועות עור וברזל מיוחדות ואלו נעטפות סביב הידיים והרגליים, אך זה לא נגמר כאן - החולים גם מבודדים בחדרים ייעודים ואטומים, ללא יכולת לצאת.
יש לציין כי לפי הפרסום בישראל היום הקשירה בארץ מותרת, אך יש לה הגבלות מחמירות (למשל, אסור לקשור כאמצעי ענישה ואכיפת משמעת, אלא רק כדי למנוע סכנה פיזית מיידית לחולה ולסובבים אותו), וישנם מחקרים רבים שמעידים כי הקשירה מזיקה יותר מאשר תורמת. נזקיה לא פעם יכולים להיות בלתי הפיכים.
בימים אלו מתקיימת חקירה במשרד הבריאות בנושא מותו של עמוס אפשטיין באפריל האחרון. עמוס היה בבידוד ב"שער מנשה". משפחתו מבקשת להבין כיצד נמצא לפתע ללא דופק, מי השגיח עליו בעת הבידוד וכיצד הצוות הרפואי פספס שלקה בזיהום בריאות ושהייתה לו מצוקה נשימתית. המשפחה טוענת כי מבית החולים הפסיכיאטרי נמסר להם שאין לבוא אליהם בטענות כי עמוס פונה לבית החולים הלל יפה ושם נפטר.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    System corrupt
    Corruption 06/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    The entire social services/welfare system in Israel needs to be completely overhauled These people ruin lives and look to make money by 'finding' problems so they can milk the system. The psychiatric hospitals want to bill the state for patients and have ZERO incentive in release. They have EVERY incentive in luring young people in "we can help you" getting them hooked on pills and keeping them long term under meds. It is an unbelievably corrupt system.
    סגור
  • 3.
    גם עיתונאי שהפגין - קשרו אותו
    עיתונאי 06/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם יש לך מידע שלא אוהבים למעלה על שחיתות אתה עלול למצוא עצמך באישפוז גם בישראל הדרך להפסיק את זה היא תביעות אם על שעתיים קשירוץ שאין מצב שהן לא גורמות טראומה ישלמו - לא יחזירו לך את החיים שהיו לך אבל יהיה לך יור קל להתמודד עם חוסר הצדק בעולם
    סגור
  • 2.
    ה משלם
    מור 06/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לאיזה רמה נמוכה של חברעעעע הגענו שקושרים אדם שגם ככה מוגבל שיכלית ????????
    סגור
  • 1.
    רוב המצקצקים והמודאגים מעולם לא התמודדו עם חולה נפש
    אא 06/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    קל מאוד לדבר, לשפוט ולבקר דברים שאין בהם מושג. מזמין כל מודאג לעשות משמרת במחלקה הסגורה ולהתמודד בצורה "הומנית" עם חולה נפש פסיכוטי אלים וחזק, שנמצא במצב של קריזה מוחלטת תוך כדי תקיפת המטפלים ושבירת כל הבא ליד. תעשו משמרת ואז תדברו.
    סגור
  • עולם הפוך
    מב 06/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כן אל תאדג יודעים תפרצוף של כל הבית חולים לענויים מדבר אחד שהיה בכמה השפוזים ראיתי את חלות המין האנושי שם אכזריות שאין כדוגמתה
    סגור
  • אבחון תעסוקתי
    דבורה 06/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי כדאי לערוך אבחון תעסוקתי למטפלים. אף אחד לא חושב שזו עבודה קלה לעבוד במחלקות סגורות.לכן הרבה אנשים לא עובדים שם.נראה לי שאף אחד לא חייב לבחור במקצוע הזה. כל הכבוד למטפלים שעובדים במחלקות סגורות מתוך חמלה.
    סגור