בריאות

עידית סילמן קוראת לעיריות לבטל את מופע הזיקוקים: "מפגע סביבתי"

השרה להגנת הסביבה יצאה במכתב לראשי הרשויות בו ביקשה מהם להצטרף לאלו שביטלו את מופע הזיקוקים המסורתי. "בשנים האחרונות התחדדה ההבנה כי זיקוקי דינור מהווים מפגע סביבתי ויוצרים מטרדי רעש משמעותיים, בין היתר מתוך התחשבות וסולידריות בהלומי קרב ונפגעי חרדה"
מערכת ice |  1
עידית סילמן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
לקראת יום העצמאות, פנתה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן לראשי רשויות להימנע משימוש בזיקוקֵי דינור במהלך יום העצמאות. לדבריה, זיקוקי דינור יוצרים מפגע סביבתי לא מוצדק הכולל רעש, ריחות ופליטה של מזהמים לאוויר ומובילים לפגיעה בבעלי חיים ובחיות מחמד.
במכתבה בירכה השרה את הרשויות המקומיות שהחליטו לבטל את מופעי הזיקוקין ובכך למנוע מפגעי רעש ואיכות אוויר בתחומן. השרה קראה לרשויות נוספות לאמץ את המהלך במטרה לשמור על בריאותם ואיכות חייהם של התושבים.
"על אף ההנאה וההתרגשות מצפייה בזיקוקין, בשנים האחרונות התחדדה ההבנה כי זיקוקי דינור מהווים מפגע סביבתי ויוצרים מטרדי רעש משמעותיים הפוגעים בבריאות הציבור וברווחת בעלי החיים, בין היתר מתוך התחשבות וסולידריות בהלומי קרב ונפגעי חרדה מפעילויות פח"ע (פעילות חבלנית עוינת)", כתבה סילמן לראשי הרשויות. "אני מברכת על כך שבשנים האחרונות מספר רשויות מקומיות החליטו לבטל את מופעי הזיקוקים בערב יום העצמאות וקוראת לרשויות נוספות להצטרף למגמה זו".

הזיקוקים שבשימוש ביום העצמאות יכולים לייצר רמות קול גבוהות מאוד בעל אופי אימפולסיבי (כלומר, רעש קצר ופתאומי) העולה מייד לרמות גבוהות ועלול להביא לפגיעה בבריאות הגוף והנפש. ארגון הבריאות העולמי ממליץ שחשיפה לרעש אצל הילדים, אפילו חשיפה רגעית, לא תעלה על 120 דציבלים בעוד רעש מזיקוקין מגיע לרוב ליותר מ-150 דציבלים, כלומר, לפחות פי 1,000 עוצמתי יותר מהסף המומלץ (דציבל עולה בסולם לוגריתמי).
אגף הגנה על בעלי חיים במשרד להגנת הסביבה קורא לבעלי חיות המחמד להיערך לרעשי מופעי הזיקוקין ברשויות שבחרו לקיימם ולהגן על חיות המחמד. כלבים וחתולים רבים מגיבים מטבעם  למשמע קולות נפץ בפחד רב ובבהלה, שכן בעלי חיים רבים שומעים את רעש הזיקוקים בעוצמה חזקה יותר מבני אדם. מקור הרעש וסיבתו אינם ברורים להם גם לא פרק הזמן המוגבל שבו יקרו.
נוסף על כך, המשרד להגנת הסביבה קרא לבעלי משקים להתנהל באחריות עם בעלי החיים, להיערך מראש למפגעי הרעש העתידיים בעקבות מופעי הזיקוקין ולהכניס את בעלי החיים לחללים מוגנים ככל האפשר, מבלי לפגוע ברווחתם. במסגרת זו יש להיערך לתגובת בעלי החיים העלולים להילחץ בעקבות הרעש ולהרחיק עצמים העלולים לפגוע בהם ולפצוע אותם.
אשר לפליטת מזהמים, מחקרים שנעשו בסין ובארה"ב, מדינות שבהן יש שימוש נרחב בזיקוקי דינור, מראים כי לזיקוקין תרומה לזיהום האוויר. תהליך השרֵפה בזיקוק גורם לפליטה של מזהמים, וגם בזיקוקין עצמם ישנן מתכות המייצרות את הצבעים השונים, וככל הנראה תורמות לזיהום האוויר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סוף סוף אנחנו מסכימים על משהו (ל"ת)
    שני 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור