בריאות

לרגל הגעת האביב: איך טיפול נטורופתי יכול לסייע לאלרגיות?

תקופת האביב היא אחת מהתקופות היותר רגישות בכל הנוגע לאלרגייה לגורמים סביבתיים. שינויי מזג האוויר, רוחות האביב החזקות, פריחת העצים והפרחים, ובעקבותיה שחרור האבקנים לאוויר, מגבירים את כמות האלרגנים הנמצאים באוויר
מערכת ice | 
פריחת דובדבן באביב (צילום ויקיפדיה)
תגובות אלרגיות הן ביטוי של מערכת החיסון המפעילות את אותם מנגנונים שמשמשים את מערכת החיסון עצמה לשם הגנה על הגוף. כך קורה שנוגדנים, לימפוציטים וכדוריות דם לבנות אחרות, שהם רכיבים במערכת החיסון, מעורבים בתגובות אלו. האלרגן, שיכול להגיע ממזון או מגורמים סביבתיים, חודר לדם וגורם לייצור נוגדנים על ידי מערכת החיסון (נוגדנים מקבוצת האימונוגלובולין E - IgE). נוגדנים אלו מתחברים לתאי מאסט, הנמצאים בדם ומשחררים כימיקלים שונים ובעיקר היסטמין (Histamine), הפוגעים ברקמות הסמוכות.
תקופת האביב היא אחת מהתקופות היותר רגישות בכל הנוגע לאלרגייה לגורמים סביבתיים. שינויי מזג האוויר, רוחות האביב החזקות, פריחת העצים והפרחים, ובעקבותיה שחרור האבקנים לאוויר, מגבירים את כמות האלרגנים הנמצאים באוויר. האלרגנים הסביבתיים שעשויים לגרום לתגובה האלרגית הם: אבקנים של עצים או עשבים, זרעים שונים, שיער חיות, קרדית הבית (אבק), מוצרי קוסמטיקה, תרופות, חומרי ניקוי והדברה, עובש ועוד.
האלרגנים הנמצאים במזונות נמצאים בעיקר במוצרי חלב, בחיטה, בשמרים, במוצרי בשר ודגים, בתירס, באגוזים, בבוטנים, בפולן, בחלבון ביצה, בשוקולד, בפירות הדר, בסויה ועוד. ישנם מזונות שהשכיחות לפתח אליהם אלרגיות גבוהה יותר וכאלה שהיא נמוכה יותר. בדרך כלל מדובר בתגובה מאוד אישית. התסמינים השונים הקשורים לאלרגיות כוללים עייפות, כאבי ראש, התעטשויות, עיניים זולגות, נזלת מימית, גודש בסינוסים, פריחות וגרודים בעור, אקזמות, כאבי בטן וקשיי עיכול, קשיי ריכוז, עיגולים כהים ונפיחות מתחת לעיניים וכן בעיות נשימה. אלרגיות יכולות לגרום או להחמיר מצבי מחלה רבים כמו אסתמה, מחלות מפרקים, סוכרת, מיגרנות, בעיות עיכול, בעיות בכליות, עלייה במשקל, דיכאון ועוד. התסמינים יכולים להופיע בעוצמות שונות ובפרקי זמן שונים, בין דקות לימים לאחר החשיפה לאלרגן.
הסיבות לאלרגיות בהיבט נטורופתי:
1. עיכול לקוי - פירוק לא מושלם של רכיבי תזונה, ובעיקר חלבונים, כתוצאה ממחסור באנזימי עיכול, וחומצת קיבה הנגרמים על ידי מחסור בויטמינים ומינרלים שונים, יגרום לתופעות אלרגיות. החלבונים שעוכלו חלקית, מפחיתים את יכולת התגובה של מערכת החיסון, ולכן יכולה להתרחש התגובה האלרגית.
2. מעי דליף - תופעה הידועה גם בשם חדירות-יתר של המעיים, הגורמת לכניסתם של גורמים אלרגנים למחזור הדם, וגם אותם חלבונים שעוכלו חלקית, תופעה זו יכולה להיגרם כתוצאה מסיבות שונות אך בעיקר מעצירות כרונית, שלשול ומזהמי מעיים פעילים.
3. מצבי לחץ - הגורמים להפרשה מוגברת של אדרנלין ונוראדרנלין מבלוטת יותרת הכליה (האדרנל) המפחיתה את זרימת הדם למערכת העיכול ומונעת את השלמת העיכול, כמו כן, מצבי מתח משפיעים על תפקוד לקוי של הלימפוציטים, המייצרים את הנוגדנים כנגן האלרגנים השונים, וגורמים להפרשה מופחתת שלהם.
4. שימוש יתר במשלשלים, סותרי חומצה, סטרואידים ואלכוהול - הגורמים לפציעות בדופן המעי, לדלקות בדופן המעי ולחוסר איזון בפלורת המעיים, מצבים המקשים על עיכול תקין.
5. חולשה גנטית - קיימת בפרוש נטייה תורשתית ללקות באלרגיה, וכמו כן מומים או חוסר בלימפוציטים ואימונוגלובולינים מסוג A, המונעים כניסת אלרגנים למחזור הדם.
הטיפול הנטורופתי במצבי אלרגיה:
הטיפול הנטורופתי יעיל וללא תופעות לוואי. הוא יכול להקל על סימפטומים ואף למנוע אותם. באלרגיות למזון המטרה היא להרחיק את האלרגן ולחזק את מערכת החיסון, לשיפור את העיכול ולמנוע, ככל שניתן, את שחרור ההיסטמין. ואילו באלרגיות לגורמים סביבתיים המטרה היא להקל על הסימפטומים ולדכא את הנטייה לאלרגייה.
הטיפול דרך תזונה
השלב הראשון בטיפול הוא זיהוי גורמי האלרגייה ככל שניתן. לאחר מכן, רצוי להתחיל את הטיפול התזונתי בתהליך ניקוי כלשהו, ולאחריו ניתן לבחור בין אחת מתוכניות התזונה הבאות או שילוב של שתיהן:
"דיאטת הסרה" - תוכנית תזונה המונעת מזונות אלרגנים בתפריט, ומאפשרת אכילת מזונות היפואלרגנים, שאינם מעוררים תגובות אלרגיות. (הימנעות פירושה לא רק ממזון במצבו הגלוי, אלא גם ממזון במצב סמוי). אוכלים את התזונה הזו במשך שבועיים עד חודש ימים, ובתום התקופה מוסיפים בהדרגה, כל פעם בנפרד, את המזונות העלולים לעורר תגובה אלרגית ובוחנים את התגובות אליהם. מזונות אלרגנים שכיחים הם לדוגמא: ביצים, מוצרי חלב, פירות-הדר, חיטה, תירס, סויה ועוד.
"דיאטה מחזורית מגוונת" - דיאטה המורכבת ממגוון רחב של מזונות הנאכלים בצורה מחזורית ומוגדרת מראש, על מנת למנוע יצירה של אלרגיות חדשות ופיקוח על הקיימות. העיקרון בבסיס השיטה קובע כי, צריכה לא תכופה של מזונות מאותן משפחות מזון, במחזוריות של ארבעה ימים, לא תאפשר התעוררות של תגובות אלרגיות.
חשוב לציין, כי במהלך הטיפול, רצוי להגביר את צריכת הדגים מהים הצפוני כמו סלמון, מקרל, הליבוט, טונה וקוד. דגים אלה מכילים חומצות שומן חיוניות, המשפיעות על יכולת הגוף לייצר לימפוציטים החשובים במניעת התגובות האלרגיות. כמו כן, מומלץ להפחית אלכוהול, סוכר, מלח ועישון, המגבירים תגובות אלרגיות, ולהרבות בשתיית נוזלים, המדללים את הליחה ושתייה חמה להרחבת שרירי הסמפונות.
הטיפול דרך תוספי תזונה
כמקובל בטיפולים נטורופתים, מומלץ על נטילת תוספי תזונה להשלמת הטיפול התזונתי ובהתאמה אישית. תוספי התזונה המומלצים במקרים של טיפול במצבי אלרגייה הם תוספים התומכים באיזון מערכת החיסון, בתמיכה במערכת העיכול ותוספים אחרים המספקים רכיבים פעילים נוגדי דלקת ומונעי הפרשת היסטמין.
כותבת הטקסט היא ד"ר גילית שטיינר Ph.D. מנהלת Medi-Win ביה"ס לרפואה משלימה במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה