בריאות

מה הקשר של התזונה הים תיכונית לסוכרת?

אם שמעתם על התזונה הים תיכונית ואתם יודעים שהיא עשויה להיטיב עם בריאותכם אך אתם לא בטוחים מה בדיוק היא כוללת או איך היא עשויה להשפיע על ערכי הסוכר שלכם, אז הכתבה הזו היא בדיוק בשבילכם

בתיה אלימלך | 
ג'אנק פוד ואוכל בריא (צילום freepik)
התזונה הים תיכונית היא התזונה הנפוצה במדינות האגן הים התיכון הכוללות את יון, קפריסין, איטליה, צרפת, ספרד, ישראל ועוד. מאז שנות ה 60 דפוס תזונה זה נחקר בעיקר לאחר שזוהתה השפעתו המיטיבה על הבריאות בהשוואה למדינות אחרות באירופה ובארצות הברית שם התחלואה והתמותה ממחלות הקשורות לכלי דם ולב היא גבוהה יותר.
נמצא כי במדינות הדוגלות בתזונה הים תיכונית שיעורי התחלואה והתמותה הינם נמוכים יותר ותוחלת  ואיכות החיים הן מן הגבוהות בהשוואה למדינות אחרות.
 

מאז ובמהלך מעל ל-50 שנים נעשו מחקרים רבים ומסקנותיהם תומכות בהשפעה המיטיבה של התזונה הים תיכונית על מדדי בריאות שונים ועל הפחתת השכיחות של מחלות כמו סוכרת, מחלות לב, שבץ, סרטן  ולאחרונה התגלה כי היא גם עשויה למנוע אלצהיימר ודמנציה.  
בשל זאת אימצו ארגוני הבריאות המובילים בעולם דפוס תזונה זה והוא מהווה היום Gold standard בהקשר של המלצות תזונתיות לאוכלוסיות שונות בעולם וגם על ידי משרד הבריאות בארץ.
ומה הקשר של התזונה הים תיכונית לסוכרת?
האגודה האמריקאית לסוכרת American diabetes association  שהינו אחד הגופים המובילים בעולם להקניית קוויי הטיפול בסוכרת, מכירה וממליצה על התזונה הים תיכונית כאחד מדפוסי התזונה מבוססי המדע המובילים לטיפול ולמניעה של סוכרת.
התזונה הים תיכונית ממוקמת במקום גבוה מבחינת דירוג ההוכחה בהשפעתה החיובית על הפחתת הסיכון להתפתחות של סוכרת, על הפחתת HbA1c (ממוצע הסוכר ב 3 חודשים) באנשים המאובחנים עם סוכרת, על הפחתת התנגודת לאינסולין, על הפחתת טריגליצרידים (שומני הדם), ועל הפחתת הסיכון הכללי להתפתחות של אירועים הקשורים במחלות לב וכלי דם.
במחקרים רבים שנעשו בנושא של השפעת התזונה הים תיכונית על הסוכרת ראו:
שככל שהדבקות בעקרונות התזונה הים תיכונית גברה כן פחת הסיכון להתפתחות של סוכרת במהלך השנים.
במחקר שנעשה בישראל בהשוואה לדפוסי תזונה אחרים, התזונה הים תיכונית היא היחידה שהעלתה HDL (הכולסטרול ה"טוב") והובילה להפחתה המשמעותית ביותר של רמות הטריגליצרידים, ה HbA1c והגלוקוז.

בתיה אלימלך. צילום עצמי
הקשר בין התזונה הים תיכונית לתסמונת המטבולית (פרופיל שומנים לקוי, יתר לחץ דם, תנגודת לאינסולין ואי סבילות לגלוקוז, השמנה ובמיוחד בטנית), נחקר במחקרים רבים, והוכח כי לדיאטה זו יכולת להפחית סיכון להופעתה של התסמונת בקרב בעלי סיכון וגם לטיפול בה.
מחקרים נוספים הוכיחו כי בקרב חולי סינדרום X  העלימה התערבות תזונתית מסוג תזונה ים תיכונית את מרכיבי התסמונת ביותר מ-50%.
כל אלו ועוד תומכים בכך שסביר שאדם המתמודד עם סוכרת או שנמצא בסיכון להתפתחות של סוכרת שיחליט לדבוק בתזונה זו, יכול לשפר משמעותית את מצב בריאותו.
אז אחרי שהשתכנענו שהתזונה הזו באמת עשויה לעזור לנו, מוטב שנבין מה בדיוק התזונה כוללת?
ובכן התזונה הים תיכונית כוללת צריכה של ירקות, פירות, קטניות, אגוזים, דגנים מלאים, היא עשירה בשומן חד בלתי רווי בעיקר ממקור של שמן זית וזרעים, הגבינה הרזה והיוגורט מהווים את הרכיב של מוצרי החלב, היא כוללת גם כמות מתונה של דגים ועופות, ממעטת בצריכה של בשר אדום, ביצים וכוללת שתייה מתונה של יין.
במה בדיוק התזונה הים תיכונית שונה מהתזונה המערבית?
התזונה הים תיכונית עשירה בשומן בלתי רווי באחוזים גבוהים – שמן זית, אומגה 3 ממקור של דגים, זרעי פשתן וירקות ופחות בשומן ממקור של ביצים, עוף ובשר.
התיבול בתזונה הים תיכונית הוא בעיקר בשמן זית, שום, עשבי תיבול, פטה ולימון ופחות במיונז, אלף האיים ושמנת.
צריכת הדגנים המלאים גבוהה ב 30% בתזונה הים תיכונית.
כמות הסיבים בתזונה זו גבוהה פי 2 מהתפריט במדינות המערביות (צריכת סיבים נאותה היא גורם מגן מוכח בפני תחלואה באנשים המתמודדים עם סוכרת!).
הקינוח  בתזונה זו הוא פרי או כוס יין וכמעט ללא שימוש בדברי מתיקה.
והיא מאופיינת בצריכת מזון מקומי ועוניתי - ללא שימוש במזון קפוא או משומר.
מכלול אכילה ממזונות אלו והפחתת מזונות הקשורים בשומן רווי, בסוכר ובמזון מעובד תורמים במנגנונים פיזיולוגים שונים לירידה בתנגודת לאינסולין, להפחתת הפגיעה בתאי ביטא בלבלב, לירידה בתסמיני דלקת, לשיפור פרופיל השומנים בדם, להפחתת לחץ הדם, להפחתת העקה החמצונית ולמשקל גוף מותאם יותר.
כל אלו משפיעים על בריאות איתנה ועל מניעת תחלואות המאה ה-21, תוחלת חיים ואיכות חיים גבוהה יותר.
מלבד זאת, התזונה הים תיכונית טבעית יותר וקלה ליישום במדינת ישראל המשופעת בירקות, פירות ושמן זית והיא תואמת את החך וההעדפות של הישראלי המצוי. ועל כן קל ליישמה ואף חשוב יותר להתמיד בה לאורך זמן.
על כן ולאור כל זאת מומלץ לכל סוכרתי לבחון דפוס אכילה זה ולנסות ליישם אותו או לפחות חלקים ממנו בחיי היום יום ככל הניתן ובמידה וניתן לפנות לדיאטנית בכדי שתסייע לו להתאים את האכילה ואת התפריט השבועי שלו באופן אישי לפי העדפותיו ואילוציו.
הדיאטנית בתיה אלימלך תשתתף בדבייט בנושא מהי התזונה המיטבית לחולים וטרום סוכרתיים בכנס לנצח את הסוכרת שיתקיים ב-24.3 בתיאטרון גבעתיים
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה