בריאות

החוקרים הופתעו: תרופת האלצהיימר מרפאת את המחלה הזו

לזה לא ציפו החוקרים. שימוש בתרופה לאלצהיימר בשם ממנטין התגלה כיעיל נגד שתי הפרעות אחרות - טריכוטילומניה (הפרעת משיכת שיער) ודרמטילומניה (חיטוט בעור)
מערכת ice | 
בקבוק תרופות (צילום Istock)
הפרעות של תלישת שיער וחיטוט בעור הן מצבים נדירים שבדרך כלל לא שומעים עליהם הרבה, אבל הם עלולים להמיט הרס על חייהם של המתמודדים איתם. כעת, ייתכן שיש פריצת דרך בטיפול. חוקרים מאוניברסיטת שיקגו לרפואה מצאו שתרופה נפוצה לאלצהיימר מורידה ביעילות תסמינים של מבוגרים המושכים בכפייתיות את שיערם או מחטטים בעורם.
נכון להיום, אין תרופות מאושרות על ידי ה-FDA עבור הפרעות אלו, כלומר אלו הסובלים מהן חווים לעיתים קרובות מתח רגשי ונעשים פחות פעילים חברתית כתוצאה מהנזק לעור ונשירת שיער.

"ההערכה העצמית של אדם מושפעת מאוד מהתנהגויות אלה, כך שהוא לא יכול ללכת לראיונות לעבודה טובה יותר, למשל. אולי אין להם את החיים החברתיים שהם רוצים", אמר החוקר הראשי ד"ר ג'ון גרנט, פרופסור לפסיכיאטריה ומדעי המוח באוניברסיטת שיקגו לרפואה, בהודעה לתקשורת.
למרות שטריכוטילומניה (הפרעת משיכת שיער) ודרמטילומניה (חיטוט בעור) הן מבחינה טכנית שתי אבחנות שונות, הן דומות בהרבה מובנים. עם זאת, חוקרים אומרים שתרופה בשם ממנטין עשויה לעזור בשתיהן.
ממנטין מאושרת כיום לטיפול בהפרעות חשיבה וזיכרון אצל אנשים עם מחלת אלצהיימר. ממצאים קודמים מראים ששתי ההפרעות כוללות אזורים לא מאורגנים של חומר לבן בחלקים מסוימים של המוח המווסתים מיומנויות מוטוריות.
הדבר מרמז לחוקרים שגלוטמט, נוירוטרנסמיטר קריטי ללמידה ולזיכרון, עשוי למלא תפקיד כאן. נוירוביולוגים כבר מסכימים במידה רבה על הקשר שלו עם התפתחות הפרעה טורדנית קומפולסיבית (OCD).
עם זאת, רופאים גם רושמים ממנטין מחוץ לתווית להפרעות פסיכיאטריות שונות. כשגרנט התחיל ללמוד את האפשרויות, אחד המטופלים שלו קיבל מרשם לממנטין למצב אחר ודיווח על משהו מפתיע בדרך. "זה הגיע בהפתעה", המשיך גרנט. "יום אחד המטופל אמר לי, 'וואו, זה מנע ממני למשוך בשיער'".
בניסוי שנערך על 100 נבדקים נמצא שממנטין יעיל יותר מטיפולים אחרים, כולל טיפול התנהגותי, שהוא בדרך כלל האופציה הראשונה עבור מטפלים המטפלים בחולים עם הפרעות אלו.
"התוצאות אכן הראו שהתרופה עזרה יותר מהפלצבו, שעליו הייתי מאוד מרוצה, אבל היא אומרת לי שיש עוד הרבה מה לעשות", מסכם גרנט. "למרות שהתוצאות היו מבטיחות, זה עדיין היה מיעוט קטן מאוד של אנשים במונחים של הפוגה מוחלטת של הסימפטומים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה