בריאות

מחדל רפואי בסורוקה: עברה כריתת שד – בגלל בדיקה שהוחלפה

תושבת באר שבע התבשרה לאחר ביופסיה בבית החולים סורוקה בבאר שבע כי היא חולה בסרטן, ונאלצה לעבוד כריתת שד ובלוטות לימפה. אלא שדגימת הרקמות העלתה שלא היה סרטן - והתברר כי נותחה על סמך בדיקה שהוחלפה עם מטופלת אחרת
מערכת ice | 
בית חולים סורוקה (צילום יחצ)
מחדל רפואי חמור בבית החולים סורוקה בבאר שבע: תושבת העיר עברה ניתוח לכריתת שד לאחר שבדיקה פתולוגית הראתה כי היא חולה בסרטן השד. אלא שמאוחר מדי התבררה הטעות: הבדיקה שהראתה סרטן היתה שייכת למטופלת אחרת.
"ישראל היום" חשף את הפרשה בעקבותיה תובעת המטופלת, מירב בר-חן (51), בתביעת רשלנות רפואית את קופת חולים כללית, בעלת ביה"ח סורוקה, באמצעות עו"ד פויירינג ועו"ד נמרוד הלוי.

מירב, עברה באפריל 2022 בסורוקה בדיקות מהן עלה החשד לממצאים בשד השמאלי. בעקבותיהן נשלחה לבדיקת ביופסיה בסורוקה, לאחריהן זומנה לכירורג שד בביה"ח, שבישר לה כי היא חולה בסרטן שד ממאיר וכי יש צורך דחוף בניתוח לכריתה של מרבית השד והבלוטות.
ביוני 2022 בוצע בסורוקה הניתוח שבמהלכו נכרתו חלק משמעותי מהשד השמאלי ובלוטות הלימפה מבית השחי. דגימות מהרקמות שנכרתו נשלחו למכון הפתולוגי לבדיקה, בהליך שגרתי.
אלא שכאשר התעניינה מירב כעבור שבועיים בתוצאות, נאמר לה כי התשובה הפתולוגית מתעכבת "משום שיש אי־התאמה בין תוצאות הביופסיה שהראו תאי סרטן ממאיר לבין אלו של הרקמה שהוסרה בניתוח - שבהן לא ניתן לראות תאי סרטן". יחד עם זאת, אמר לה הכירורג: "יש לך סרטן, בכל מקרה יש להמשיך טיפולים באמצעות הקרנות".
מירב פנתה לרופאה מומחית בהדמיה אבחנתית בסורוקה, אשר לפי התביעה, "הגיבה בגסות, בבוטות ובביטול מוחלט ושללה פעם אחר פעם את האפשרות הזו, תוך שהיא נוזפת במירב על כך שייחסה לסורוקה את הטעות".
מירב דרשה שתבוצע בדיקת התאמה בין הרקמות, ואכן התגלה בדו"ח הפתולוגי המעודכן כי הניתוח בוצע בטעות על סמך בדיקה של חולה אחרת, והיא כלל אינה חולה בסרטן.
על פי כתב התביעה, "אין דרך לתאר את תחושתה של מירב ביום שנמסר לה שהיא חולה בסרטן. ההלם, הכאב, ותחושת חוסר האונים שחוותה היו קשים מנשוא. היא נתקפה צער על כך שימיה ספורים... לאור האבחנה השגויה היא עברה סדרת בדיקת נוספות ומיותרות ועברה לשווא ניתוח בהרדמה כללית לכריתת חלק מהשד השמאלי ומבלוטת הלימפה".
"ישראל היום" פרסם כי זו לא הפעם הראשונה שהמחדל קורה בסורוקה: באוגוסט 2008. באותו בית חולים, מטופלת עברה ניתוח לכריתת השד ונטלה תרופות עם תופעות לוואי קשות, ולאחר מכן התברר שהבדיקה הפתולוגית שהובילה לניתוח היתה גם במקרה הזה של נבדקת אחרת.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המקרה דווח כמקובל למשרד, ובבדיקה מול בית החולים התברר כי נעשתה טעות בשלב זיהוי הבדיקה של המטופלת. לאחר התחקיר שביצע בית החולים בוצעו פעולות מתקנות על מנת למנוע הישנות של מקרים נוספים בעתיד. במקביל לכך, בחודש דצמבר 2022 הוגשה תלונה לנציבות קבילות הציבור למקצועות הרפואיים במשרד הבריאות על המקרה, והנציבות מצויה כעת בשלב איסוף החומר ועם סיום עבודתה המסקנות יועברו לשני הצדדים כמקובל".
מכללית ומסורוקה נמסר בתגובה: "כתב התביעה התקבל אצלנו, נלמד אותו ונגיב כמקובל במסגרת ההליך המשפטי, והמקרה דווח למשרד הבריאות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה