בריאות

נדבקתם בקורונה? יש לכם פי 5 סיכוי למות תוך שנה וחצי

מחקר חדש בחן את השפעת מחלת הקורונה וגילה - בקרב נדבקים הסיכון למות ב-18 החודשים הראשונים גבוה פי 5 מאלה שלא נדבקו
מערכת ice | 
טיפול בחולי קורונה (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
מאז פרוץ מגפת הקורונה, רבים נדבקו במחלה, אך הצליחו להחלים. מחקר חדש מגלה שחולי קורונה לשעבר ממשיכים להתמודד עם סיכון גבוה בהרבה למות לפחות 18 חודשים לאחר מחלתם הראשונית. חוקרים טוענים שהנגיף מוביל לסיכון גבוה יותר ללקות בהתקף לב או שבץ בטווח הקצר והארוך.
המחקר שכלל יותר מ-150 אלף משתתפים בריטים מראה שבהשוואה לאנשים לא נגועים, הסבירות של מחלימי קורונה למות עולה פי 81 בשלושת השבועות הראשונים של ההדבקה. הסיכון הזה נשאר גבוה פי חמישה עד 18 חודשים לאחר ההידבקות.

"חולי קורונה היו בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח מצבים קרדיו-וסקולריים רבים בהשוואה למשתתפים לא נגועים, מה שאולי תרמו לסיכוני המוות הגבוהים שלהם", אמר מחבר המחקר פרופ' איאן סי. קיי. וונג מאוניברסיטת הונג קונג לתקשורת.
"הממצאים מצביעים על כך שמטופלים עם קורונה צריכים להיות במעקב לפחות שנה לאחר החלמתם מהמחלה החריפה כדי לאבחן סיבוכים קרדיו-וסקולריים של הזיהום, המהווים חלק מקורונה.
המחקר השווה את התרחשותם של מצבים קרדיו-וסקולריים ומוות בקרב אנשים נגועים ולא נגועים שגויסו לפני דצמבר 2020. בשלב זה, לא היו חיסונים נגד קורונה זמינים לציבור בבריטניה.
המחקר זיהה יותר מ-7,500 חולים בריטים עם קורונה מ-16 במרץ 2020 עד 30 בנובמבר 2020. הצוות התאים לכל חולה עד 10 אנשים שלא חלו בקורונה בין מרץ 2020 לאוגוסט 2021 וכן קבוצת חולים טרום מגפה.
לכל קבוצה לא נגועה היו יותר מ-70 אלף משתתפים שהיו דומים לקבוצת הקורונה מבחינת גילם, מין, היסטוריית עישון, מצב סוכרת, לחץ דם, בריאות לב וכלי דם, אינדקס מסת הגוף (BMI) ומוצא אתני. בכל שלוש הקבוצות הגיל הממוצע היה 66 ומספר הנשים והגברים כמעט זהה.
"קבוצת הבקרה ההיסטורית נכללה כדי לשלול את השפעתה של צמצום או ביטול שירותי הבריאות השגרתיים במהלך המגיפה, מה שהוביל להחמרה בבריאות ולתמותה מוגברת אפילו באנשים לא נגועים", הסביר פרופ' וונג.
בהשוואה לשתי הקבוצות הלא נגועות, חולים עם קורונה היו בסבירות גבוהה פי ארבעה לפתח מחלה קרדיו-וסקולרית חמורה בשלב החריף (בתוך שלושה שבועות מיום האבחנה) וסבירות גבוהה יותר ב-40 אחוז בשלב הפוסט-אקוטי עד 18 חודשים מאוחר יותר. בהשוואה לאנשים לא נגועים, הסיכון למוות בקרב חולי קורונה זינק בין 81 בשלב החריף ופי חמישה בשלב שלאחר החריף.
מטופלים עם מקרה חמור של קורונה היו גם בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח מחלות לב וכלי דם חמורות או למוות. לחולי קורונה הייתה גם סבירות גבוהה יותר למספר מצבים קרדיו-וסקולריים, כולל התקפי לב ופקקת ורידים עמוקים בהשוואה למשתתפים לא נגועים. התוצאות נותרו יציבות בטווח הקצר והארוך.
הסיכונים לבעיות קרדיו-וסקולריות מסוימות – כולל שבץ ודופק לא סדיר – עלו בקרב חולי קורונה בטווח הקצר, אך חזרו לרמה נורמלית מאוחר יותר.
"מחקר זה נערך במהלך הגל הראשון של המגפה, ומחקר עתידי צריך להעריך התפרצויות שלאחר מכן. מחקרים קודמים הצביעו על כך שחיסון קורונה עשוי למנוע סיבוכים, ויש צורך במחקרים נוספים כדי לחקור את יעילותו בהפחתת הסיכונים למחלות לב וכלי דם ולמוות לאחר הידבקות בקורונה בחולים עם חיסון קורונה בהשוואה לאלו ללא חיסון, מוסיף פרופ' וונג.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה