בריאות

לא ישנים מספיק? מתברר ששינה לקויה יכולה להוביל לזה

מה הקשר בין השינה שלכם בלילה לבריאות שלכם? מחקר חדש חושף כמה חשוב להקפיד על שינה נכונה ובאורך מספק
מערכת ice | 
שינה (צילום pexels)
שינה של פחות מחמש שעות בלילה מעלה ברבע את הסיכון של אדם מבוגר למוות בטרם עת. כך על פי מחקר חדש. המחקר מגלה שלמבוגרים בגיל העמידה יש סיכוי גבוה ב-40% לפתח לפחות שתי מחלות מסכנות חיים כמו מחלות לב, סרטן וסוכרת אם הם לא מקבלים מספיק מנוחה.
"ריבוי תחלואה נמצאת בעלייה במדינות עם הכנסה גבוהה, ויותר ממחצית מהמבוגרים סובלים כעת משתי מחלות כרוניות לפחות. זה מתגלה כאתגר מרכזי לבריאות הציבור", אומרת החוקרת הראשית ד"ר סברין סביה מאוניברסיטת קולג' בלונדון בהודעה לתקשורת.
"ככל שאנשים מתבגרים, הרגלי השינה ומבנה השינה שלהם משתנים. עם זאת, מומלץ לישון 7 עד 8 שעות בלילה - מאחר שמשכי שינה מעל או מתחת לזה היו קשורים בעבר למחלות כרוניות בודדות", ממשיכה ד"ר סביה. "הממצאים שלנו מראים שמשך שינה קצר קשור גם לריבוי תחלואה."
"כדי להבטיח שנת לילה טובה יותר, חשוב לדאוג לסביבת שינה טובה, כמו לוודא שחדר השינה שקט, חשוך ובעל טמפרטורה נוחה לפני השינה. כמו כן, מומלץ להתרחק ממכשירים אלקטרוניים ולהימנע מארוחות גדולות לפני השינה. גם פעילות גופנית וחשיפה לאור במהלך היום עשויות לקדם שינה טובה".

הממצאים מבוססים על נתוני בריאות של 7,864 אנשים מעל גיל 50 בבריטניה. מדענים עקבו אחר הגברים והנשים, חברי מחקר Whitehall II, במשך 25 שנים.
כמה נזק עושה מיעוט שינה?
מחקרים קודמים מגלים שאור כחול מסמארטפונים וטאבלטים מטעה את המוח לחשוב שאלו שעות היום - וחוסם הורמון שינה בשם מלטונין שהוא נוגד חמצון חזק. חטיפים מאוחרים בלילה עלולים להוביל להשמנה על ידי הפחתת חילוף החומרים והגברת אחסון השומן.
ד"ר סביה ועמיתיה השוו את ההשפעה של משך השינה המדווח על עצמו כל משתתף. הם בחנו את הקשר עם תמותה והאם כל אדם אובחן עם שתי מחלות כרוניות או יותר. בגיל 60, אלו שישנו חמש שעות או פחות בלילה היו בסיכון גבוה ב-32% לסבול ממחלות מאשר בני גילם שהצליחו לקבל שבע שעות מנוחה. הסיכון עלה ל-40 אחוז בגיל 70.
שינה קצרה יותר גם העלתה את הסיכון למצב חמור אחד ב-20 אחוזים. משתתפים שדיווחו על שינה לקויה הציגו גם סיכון גבוה ב-25 אחוז למוות במהלך תקופת המחקר. לא היה קשר ברור בין שינה של יותר מתשע שעות בלילה לבין ריבוי תחלואה באנשים בריאים. עם זאת, היה סיכון גבוה ב-35 אחוז לפתח מחלה נוספת בקרב אלו שכבר אובחנו עם מצב כרוני.
זה עשוי לנבוע מבעיות בריאותיות בסיסיות המשפיעות על השינה. חיים עם מצבים כרוניים מרובים שכיחים עם עלייה בתוחלת החיים. המחקר ב-PLoS Medicine תומך בקידום היגיינת שינה טובה בגיל העמידה ובגיל המבוגר.
שינה חיונית לריפוי הגוף
זהו אחד המחקרים הראשונים שמחברים בין שינה לקויה עם ריבוי תחלואה - התרחשות במקביל של שני מצבים כרוניים או יותר.
"שינה מאפשרת לגוף שלך לנוח. ישנן שלל דרכים אחרות ששינה לקויה עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב או שבץ, כולל על ידי העלאת לחץ הדם", מסבירה ג'ו ויטמור, אחות לב בכירה בקרן הלב הבריטית. "מחקר זה מוסיף לגוף הולך וגדל של מחקרים שמדגישים את החשיבות של שנת לילה טובה."
מחקרים קודמים מראים שהגוף מרפא ומתקן רקמות פגועות במהלך השינה, כולל הלב וכלי הדם. חוסר שינה מספיק נקשר לכל מחלה מסכנת חיים, כולל אלצהיימר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה