בריאות

כך תשמרו על מספר נמוך במשקפי הראייה

למרות הצפייה הממושכת במסכים, ישנן מספר דרכים לעצור את ההתדרדרות בקוצר הראייה שלכם. אלו ההמלצות של המומחים בתחום הראייה
מערכת ice | 
משקפיים (צילום freepik)
אחד החששות הגדולים בקרב בעלי המשקפיים, הוא שהמספר יעלה ואז הם יצטרכו ללכת לרכוש משקפיים חדשות, שכידוע בישראל, לא זולות. ישנם אנשים בעלי מספר יציב ולא משתנה, ויש מי שהראייה שלהם הולכת ומתדרדרת לצערם, כך שכל תקופה הם צריכים לרכוש זוג משקפים חדש, או לכל הפחות להחליף עדשות.
חוץ מהסיבות הכלכליות, ישנן גם סיבות רפואיות לשמור על מספר נמוך במשקפיים. יש להימנע מהסיבוכים הרפואיים שעלולים להיגרם בהידרדרות הראייה כגון היפרדות רשתית, גלאוקומה וניוון רשתית.
אז מה ניתן לעשות כדי שהמספר במשקפיים לא ימשיך לעלות?
שינויים בראייה אצל ילדים ובני נוער הם תהליך נורמלי עד גיל 18 בדרך כלל. אם לאחר מכן ממשיכה העלייה, ישנה אפשרות לשקול דרכים לעצירת קצב העלייה. לפני שנסקור את שיטות ההאטה, נבהיר כי אין דרך ממשית לדעת מה המנגנון שמשפיע על התדרדרות הראייה. החדשות הטובות הן שניתן להאט אותה בשיטות שמתאימות גם לצעירים ולמבוגרים.

המומחים בתחום אומרים כי נדרשת הרבה סבלנות בתהליך, וכי השיטות הקיימות מסוגלות לעכב את התדרדרות הראייה בעד 50 אחוז. עוד אומרים המומחים כי כדאי קודם כל להתייעץ עם אופטומטריסט לגבי אופי הטיפול, בהתחשב בסוגים הרבים של הטיפולים הקיימים כיום בשוק.
שיטה שהיתה מקובלת בעבר והיום המומחים פחות תומכים בה, היא קניית משקפיים עם מספר נמוך יותר כדי שהעין "תתאמץ קצת" והמספר לא יגדל. מומחי העיניים אומרים כי השיטה הזו הוכחה כלא יעילה, וכדאי לכם לקנות משקפיים שיתאימו לכם במדויק. נתינת מספר מופחת לעיניים, מייצרת דווקא טשטוש תמידי על הרשתית, שעל פי המומחים עלולה לגרום אולי דווקא לעלייה.
ראשית, ממליצים המומחים על שלילת השפעות חיצוניות על קוצר הראייה. למרות שרוב יומנו כיום מתנהל סביב המסך, המומחים ממליצים על עשיית הפסקות יזומות, ואם אפשר – הימנעות ככל שניתן מצפייה ממשוכת במסכים. אם במקרה שגרת יומכם עוברת במקומות סגורים בלבד, המומחים ממליצים על שהייה במשך לפחות 40 דקות באור יום מחוץ לבית, מה שעשוי להקטין בלפחות 20 אחוזים את ההתדרדרות קוצר הראייה.
שיטה שנחשבת ליעילה יותר אך תעלה לכם כמה שקלים, היא שימוש בעדשות מגע ליליות - אורטו קיי. בטיפול זה נעשה שימוש בעדשות מגע קשות אך רק בשעות הלילה. בשיטה זו, המטופל מקבל עדשות מגע קשות המותאמות לו אישית, אותם הוא מרכיב בזמן השינה, וכך בשעות היום הוא יכול ללכת ללא משקפיים. המומחים אומרים ששיטה זו מתאימה בעיקר למי שסובל מקוצר ראייה של עד בערך מינוס 5.
מומחי הראייה מציינים מחקרים שהוכיחו שהשיטה הזו נועדה בעצם להחליף את הצורך במשקפיים או עדשות מגע במשך היום, והיא עשויה להאט את קצב התפתחות קוצר ראייה, בעיקר של ילדים, בשיעור של עד 60 אחוזים
שיטה נוספת שהוכחה כיעילה בעצירת התדרדרות הראייה היא התאמת עדשות מגע רכות מולטיפוקליות. מבנה העדשות מחולק לשני מוקדי ראייה, שבמבנה שלהן יש שינויים אופטיים שיוצרים מספר נקודות ריכוז של האור ברשתית העין. המומחים מציינים כי לא מדובר בעדשת מגע מולטיפוקלית רגילות, אלה בעדשות מותאמות לעצירת קוצר ראייה בזכות שילוב שונה של שני המוקדים לראייה לטווח הקרוב והרחוק.
 
ישנה שיטה אפקטיבית יותר שנרשמה, אך היא דורשת ליווי רפואי צמוד. מדובר בטיפול בעזרת טיפות אטרופין במינון נמוך של 0.01 אחוז ששמים בעין לפני השינה. על פי מומחי הראייה, שיטה זו עשויה להוריד באופן משמעותי את סיכויי התדרדרות הראייה.
לסיום, אומרים מומחי רפואת העיניים כי העולם נמצא רק בתחילת הדרך בכל הנוגע לשיטות עצירת התפתחות קוצר הראיה. העניין נחשב כמגפה עולמית, ובייחוד במזרח הרחוק שם הגיע אחוז מרכיבי המשקפיים למספר גבוה מאחוז הלא מרכיבים. בשיטות שצוינו לעיל, החשש הוא מהופעת תופעות "ריבאונד", כלומר מה יקרה לעין כאשר ההשפעת הטיפול תפסיק. האם המצב הקודם יחזור או לא? לשאלות אלו ועוד, אין עדיין תשובות חד-משמעיות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה