בריאות

חברה ישראלית מצאה את התרופה לחולי קורונה?

בחברת הביומד החיפאית, בונוס ביוגרופ השלימה את האיסוף והניתוח של הנתונים מניסוי פרה-קליני שביצעה, מהם עולה, כי התרופה מזנקיור עשויה להפחית תגובת-יתר דלקתית, רב מערכתית ומסכנת חיים, בחולים הסובלים מתסמונת שחרור ציטוקינים וכן לרפא חולים בנגיף הקורונה
מערכת ice |  1
מזנקיור (צילום בונוס ביוגרופ)
האם נמצאה התרופה לקורונה? בחברת הביומד החיפאית, בונוס ביוגרופ השלימה את האיסוף והניתוח של הנתונים מניסוי פרה-קליני שביצעה, מהם עולה, כי התרופה מזנקיור, מתוצרתה, עשויה להפחית תגובת-יתר דלקתית, רב מערכתית ומסכנת חיים, בחולים הסובלים מתסמונת שחרור ציטוקינים, כשממצאי הניסוי מגלים כי התרופה יעילה גם לחולי קורונה סימפטומטיים. 
תסמונת שחרור ציטוקינים, מתאפיינת בהפרשת יתר של ציטוקינים מעודדי דלקת ומתפתחת בכ-41% עד 78% מחולי הסרטן המטופלים בתרופות לשפעול מערכת החיסון כנגד הסרטן (טיפולים אימונותרפיים). בנוסף, מתפתחת תסמונת זו, בשיעורים דומים, גם בחולים בהם מושתלים תאי גזע המטופויאטיים (Hematopoietic Stem Cell Transplantation – “HSCT”), המשמשים, בעיקר, להחליף קווי תאים נגועים בסרטן הדם. כ-13% עד 27% מהחולים הסובלים מתסמונת שחרור ציטוקינים בעקבות הטיפולים, יפתחו כשל רב-מערכתי ויגיעו למצב קשה או מסכן חיים.
בניגוד לטיפולים כימותרפיים, שאינם מכווני מטרה, טיפולים אימונותרפיים ממוקדי מטרה, מיועדים לתקוף רק את התאים הסרטניים, ועל כן פיתוחם מוביל כיום את חקר הטיפול בחולי סרטן. עובדה זו, משתקפת בעשור האחרון בגידול שנתי ממוצע בשיעור של כ-38% במספר הניסויים הקליניים החדשים במוצרים מבוססי CAR-T או BiTEs בלבד יעילותה של התרופה מזנקיור בטיפול בתסמונת שחרור ציטוקינים, הודגמה בניסוי שנערך במעבדות ג'קסון (The Jackson Laboratory), בארה"ב, ממכוני המחקר המוערכים בעולם.
הניסוי נערך בחיות מודל הנושאות מערכת חיסון אנושית הנגועה בסרטן דם ממקור אנושי. בדומה לחולים, לאחר טיפול באימונותרפיה מסוג CAR-T כנגד גידול סרטני, מפתחות חיות המודל תסמונת שחרור ציטוקינים. המרכיבים האנושיים במודל זה, הופכים אותו לבעל יכולת חיזוי גבוהה לגבי השפעת הטיפול בתרופה מזנקיור על בני אדם הסובלים מתסמונת שחרור ציטוקינים.
בעקבות הטיפול בתסמונת שחרור ציטוקינים, באמצעות התרופה מזנקיור, פחתה הרמה של מגוון של ציטוקינים אל מתחת לרמה החציונית שנמדדה בקבוצת הביקורת, בכל אחד מבין הפרטים בקבוצת הניסוי, תוצאה המעידה על תגובה חיובית מלאה לטיפול במזנקיור. שיעורי ההפחתה של הציטוקינים בקבוצת הניסוי, נמצאו מובהקים סטטיסטית (p<0.05), בהשוואה לרמתם בקבוצת הביקורת. עוד נמצא, כי הטיפול בתסמונת שחרור ציטוקינים, באמצעות התרופה מזנקיור, שמר על יעילות הטיפולים האימונותרפיים כנגד הגידול הסרטני, וכן הודגמה בטיחותו של הטיפול בתסמונת שחרור ציטוקינים, באמצעות התרופה מזנקיור.
טיפולים אימונותרפיים שנועדו לשפעול מערכת החיסון כנגד גידול סרטני, פועלים בדרך של איסוף תאי T ממערכת החיסון של חולים ושפעולם מחוץ לגוף, במטרה שלאחר השבתם לגוף החולה, יזהו וישמידו את תאי הסרטן. בנוסף, ניתן לשפעל את מערכת החיסון של המטופלים גם באמצעות נוגדנים בי-ספציפיים (BiTEs) המיועדים לקשור בין תאי הסרטן לבין תאי מערכת החיסון, ולכוון את מערכת החיסון לפעול כנגד תאי הסרטן. עם זאת, טיפולים אימונותרפיים והשתלת תאי גזע המטופויאטיים, מובילים לעיתים קרובות לפעילות יתר של מערכת החיסון, המתבטאת בתסמונת שחרור ציטוקינים, בדומה לסערת ציטוקינים בחולי קורונה קשים, הנובעת אף היא מפעילות יתר של מערכת החיסון.
בכל שנה, משנת 2027, למעלה מ-18 אלף חולים, בארה"ב בלבד, יסבלו מתסמונת שחרור ציטוקינים, בעקבות הטיפולים הקיימים כיום, ובכללם, טיפול באמצעות תאי T מהונדסים (CAR-T), טיפול באמצעות נוגדנים בי-ספציפיים (BiTEs), וכן טיפול באמצעות השתלת תאי גזע המטופויאטיים (HSCT)
ד"ר שי מרצקי, מנכ"ל בונוס ביוגרופ, מסר כי "הדגמת הצלחתה של התרופה מזנקיור להשתלב בטיפול אונקולוגי, מהווה אבן דרך חשובה בדרכה של החברה להגשמת חזונה להפוך למובילה עולמית בתחום הרפואה התאית, לטיפול במגוון מחלות ומצבים רפואיים. לאור תוצאות אלה, אנו מצפים כי התרופה מזנקיור, שהודגמה כיעילה ביותר בחולי קורונה קשים הסובלים מתסמונת שחרור ציטוקינים בעקבות תחלואה בנגיף קורונה (סערת ציטוקינים), תדגים יעילות גבוהה גם בחולים אונקולוגיים. אפשרות זו, תניח לפתחה של החברה הזדמנות כלכלית נוספת, בהיקף של כ-300 מיליון דולר, בכל שנה, בארה"ב בלבד, וסכום כפול מזה בעולם כולו, ותבסס את מעמדה של בונוס ביוגרופ כשחקן חשוב גם בתחום האונקולוגיה, בנוסף לתחומי הרפואה השיקומית והנדסת הרקמות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זאת כתבה לכבוד יום העצמאות הקרב? (ל"ת)
    ICE CAT 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור