בעולם

ארגוני הסביבה נגד ועידת האקלים בדובאי: "מסך עשן"

לאחרונה נפתחה בדובאי ועידת האקלים של האו"ם, בה השתתפו יצרניות גז ונפט רבות, ולצידן נציגים של כ-200 מדינות. היצרניות התחייבו לצמצם משמעותית את פליטת הגזים שלהן, אך ארגוני אקלים מרחבי העולם ביקרו את הועידה חרף חוסר אמינותה, וכינו את הועדה: "מסך עשן"
מערכת ice | 
היום, שבת, התקיימה בדובאי וועידת אקלים שהשתתפו בה כ-50 יצרניות גז ונפט ו-29 חברות נפט לאומיות. בוועידה הושגו הסכמות בנוגע לצורך להפחית פליטת חמן לאפס נטו עד 2050, ועל בלימת פליטת המתאן לכמעט אפס עד 2030.
זו אמנם התחייבות שעשויה להיות מרגשת לארגוני איכות הסביבה, אך היא טומנת בתוכה אותיות קטנות וכלל לא מחייבת. הסיבה היא משום שחברות נפט רבות הפרו לאחרונה הסכמים או תכניות אקלים שהתחייבו שיעמדו בהם בהם, דבר שמעורר תהיות גם בנוגע להסכמים שנחתמו היום, ומכיוון שאף לא אחת מהחברות הסכימה לצמצמם את ייצור הנפט והגז (שכן מרבית הפליטות נגרמות במהלך שריפת הדלקים בעת השימוש, ולאו דווקא במהלך הייצור).
כל החברות שחתמו על האמנה מפיקות כ-40% מהנפט בשווקים העולמיים. ביניהן חברת טוטאל ואקסון מוביל האמריקאית, שבמחקרים שערכה כבר בשנות השישים זיהתה את ההשפעה האקלימית השלילית של מוצריה, אך הפעילה לחץ רב בשביל להמשיך בפעילותה השוטפת ולעורר ספקות בנוגע לאמינות המחקרים. אף על פי שמדובר בהסכם לא מחייב, כלל החברות הבטיחו כי יציגו תכניות להפחתת הפליטות המזהמות עד שנת 2025.
כמחאה על אמינות הוועדה, למעלה מ-300 ארגוני אקלים מרחבי העולם פרסמו מכתב המבקר אותה בחריפות ואף כינו את ההסכם "מסך עשן". הם דרשו להתמקד בהבטחת חבילה מחייבת משפטית להפסקת השימוש בדלקי המאובנים (נפט, גז ופחם), ולא להיצמד להבטחות חסרות כל משמעות.

קמלה האריס, סגנית הנשיא, התייצבה במקומו בוועידה (צילום: יוטיוב/ NBC NEWS)
סוכנות המשהו הצהירה בעבר כי אם קצב קידוח הנפט והגז ימשיך לגדול, בקרוב העולם לא יצליח להגביל את עליית הטמפרטורה למעלה וחצי עד סוף המאה ובכך ייכשל בהשגת יעדי האקלים אלין התחייבו כ-200 מדינות. "יותר ויותר אנשים ברחבי העולם רואים את הקשר הברור בין המשך השימוש הרב בדלקי מאובנים לבין השפעות האקלים החמורות יותר ויותר, אותן הם רואים כמעט על בסיס יומי", כך הזהיר יו"ר הסוכנות, פתיח בירול.
נכון לעכשיו, אחוז קטן מאוד מההשקעה ההונית של ענקיות הנפט והגז בעולם הולכות לתחום האנרגיה המתחדשת. לדבריו של בירול, ממשלות חייבות להציג מדיניות אמיתית בשביל לעודד מעבר של תעשיית הדלקים לעידן הבא, אך גם אם לא יעשו זאת – המדיניות הנוכחית תגרום לכך שעד שנת 2030 השימוש בדלקים מזהמים יגיע לשיאו.
בירול טען כי חברות דלקי המאובנים חייבות להיערך ל"ירידה מסודרת" במשאבים, ולא להרחיב את פעילותן. זאת על רקע העובדה שבשנה החולפת המעבר לאנרגיה המתחדשת הואץ ברחבי העולם, ומדינות רבות (ביניהן סין וארה"ב) התחייבו לשלש את היקף האנרגיה המתחדשת שלהן בתוך עשור.
ועידת האקלים העולמית של האו"ם נפתחה ביום חמישי האחרון, ובמהלכה יתקיימו שיחות בנושאי אקלים בין משלחות מכ-200 מדינות שונות, וזאת במטרה לגבש הסכם שנתי שיתווה את הדרך להתמודד עם אחת הבעיות החריפות ביותר בעולם – שינויי האקלים. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, החליט שלא להשתתף בכנס בשל ההתמקדות במלחמה המתנהלת במזרח התיכון.  אין זו אומר שהנושא לא חשוב לממשל האמריקאי, לכן נשלחה לכנס סגנית הנשיא, קמלה האריס. האריס הצהירה כי ארה"ב מתחייבת למימון של 3 מיליארד דולר לקרן של האו"ם שהוקמה בשביל לסייע למדינות שונות בעולם לצמצם את פליטת גזי החממה שלהן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה