בעולם

ב-1.5 מיליון דולר: "המכתב ששינה את העולם" עומד למכירה

מכתבו של כריסטופר קולומבוס על הגעתו ל"הודו", יימכר במכירה פומבית תמות 1.5 מיליון דולר. ההיסטוריונים מסבירים: האם המכתב ההיסטורי הוא למעשה רק כתבת יח"צ?
מערכת ice | 
פסל כריסטופר קולומבוס (צילום pixabay)
בשנת 1493 כתב מגלה הארצות כריסטופר קולומבוס מכתב שישנה לעד את העולם המודרני. "הפלגתי לאי הודו עם הצי שהמלך והמלכה המפוארים, הריבונים שלנו, נתנו לי, שם גיליתי הרבה מאוד איים, המאוכלסים על ידי אין ספור אנשים", כתב קולומבוס לאחר שובו לאירופה.
האירועים המועברים במכתב היו "הדיווח הראשון על מסע שבאמת שינה את העולם", אומר הביוגרף של קולומבוס פרופסור פליפה פרננדס-ארמסטו.
כעת, תרגום לטיני נדיר משנת 1493 של מכתב זה, שהודפס במכבש דפוס כדי להעביר במהירות חדשות על "תגליותיו" של קולומבוס למדינאים אירופאים, צפוי לעלות עד 1.5 מיליון דולר במכירה פומבית של פלטפורמת המכירות הפומביות כריסטי'ס.
"[בתקופות הנוכחיות] קולומבוס איבד את מעמדו הקודם כגיבור כל-אמריקאי מכובד ומעין אב מייסד, אבל המוניטין רק לעתים רחוקות פוגע בערך השוק של האדם, במיוחד בארה"ב. עד דונלד טראמפ", אומר פרננדס-ארמסטו.
לקולומבוס לא היה מושג שבאותה תקופה הוא היה האירופאי הראשון מאז הוויקינגים שנתקל בצפון אמריקה - הוא חשב שנסע לאיים ליד יפן. אבל המסע שלו יצר, לראשונה, "נתיב בר-קיימא, שניתן לתעבורה מסחרית" מעבר לאוקיינוס האטלנטי ופתח תקשורת בין תרבויות משני צדי האוקיינוס, אומר פרננדס-ארמסטו.
המכתב משבח את נכסי הטבע העשירים של האיים שבהם נתקל קולומבוס, והוא מתאר את הילידים ה"ביישנים בצורה יוצאת דופן" שנפגש עמם כ"כל כך חסרי חשד וכל כך נדיבים" שהם "כמו שוטים". ההיסטוריונים רואים בו כעת את תחילתה של הקולוניזציה האירופית של העולם החדש.
על ידי ניצול המשאבים של חצי הכדור "החדש", לכאורה, מדינות אירופה יתחילו סוף סוף להדביק את סין, מדינות האיסלאם והודו בכוח ובעושר שלהן - ובמקביל גם משעבדות ומנצלות אנשים בכל רחבי הגלובוס. "תאהב אותו או לא, אתה לא יכול להכחיש את החשיבות של קולומבוס", אומר פרננדס-ארמסטו.
המסמך נמצא באוסף שוויצרי פרטי כבר כמעט מאה שנה ומתואר על ידי כריסטי'ס כ"המהדורה המוקדמת ביותר שניתן להשיג של מכתבו של קולומבוס", שפרסומו הבינלאומי עורר את אחד מהטלטלות התקשורתיות הראשונות של המילה המודפסת.
"המשמעות של המכתב היא התפוצה הרחבה שלו, הודות לבית הדפוס", אומר פרופסור ג'פרי סימקוקס מאוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס. באמצעות מה שהייתה אז טכנולוגיה חדשנית, הכתר הספרדי שלח עותקים לבתי המשפט של אירופה כדי לעמוד על תביעתה של ספרד, אומר סימקוקס. "החדשות נפוצו במהירות, לא רק בערוצים דיפלומטיים אלא גם בערוצים מסחריים".
ההשפעה של הטקסט מדגימה עד כמה קולומבוס היה טוב ביחסי ציבור, לפי ההיסטוריון הקובני-אמריקאי מימי הביניים פרופסור תאו רואיז: "הוא דאג שכולם ידעו מה הוא עשה: שהוא הגיע לאיי הודו על ידי הפלגה מערבה. מה שכמובן לא היה נכון".

מגלי ארצות קודמים לא היו מוכנים להפליג מערבה כי לא העזו להסתכן. אבל קולומבוס לקח על עצמו סדרה של חישובים פראיים ללא סטנדרטיזציה של מדידות, והגיע למסקנה שהעולם קטן ב-25%. לאחר מכן הוא שכנע את המלכים הספרדים, המלך פרדיננד השני ואיזבלה הראשונה, לספק לו צי ספינות כדי שיוכל להפליג מערבה ולמצוא נתיב ימי חדש לאסיה, שימנע מפורטוגל לקבל מונופול על סחר בתבלינים.
קולומבוס הצליח לנצל את הרוחות של כדור הארץ על ידי התוויית מסלול דרום-מערבי ליבשת אמריקה דרך האיים הקנריים. בכך, הוא הוכיח מבלי משים כיצד הרוחות הבאות הציעו הזדמנויות חדשות לניווט וסחר ארוכי טווח, ויזמו את מה שנודע כ"הבורסה הקולומביאנית": העברה בלתי הפיכה של אנשים, צמחייה, בעלי חיים, מחלות, רעיונות וסחורות ברחבי האוקיינוס האטלנטי.
מאוחר יותר, כמושל וכמשנה למלך קולוניאלי אכזרי, ינצל קולומבוס באופן שיטתי את אנשי הטאינו שבאיים הקריביים, ויאלץ אותם לכרות זהב ולספק מכסות. מאות שועבדו על ידי קולומבוס ונשלחו לספרד כדי להימכר לעבדות, ואחרים נטבחו או עברו אלימות ואכזריות קיצוניות.
חלקם חלו גם במחלות קטלניות כמו אבעבועות שחורות וחצבת, שהביאו הספרדים. ההערכה היא שתוך כמה עשורים מהגעתו של קולומבוס, רוב בני הטאינו מתו משעבוד, טבח או מחלה.
כיום הצד האפל יותר של הכיבוש האירופי ביבשת אמריקה ידוע יותר, וקולומבוס נראה יותר ויותר בעיני היסטוריונים כ"ראשון המנצלים ולא הראשון מבין מגלי הארצות".
בארה"ב, פסלים ומונומנטים של קולומבוס נהרסו והושחתו, ומדינות רבות כבר אינן מכירות ב"יום קולומבוס", ובמקום זאת בוחרות לחגוג את יום העמים הילידים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה