בעולם

כיפת ברזל תסופק לאוקראינה? מחוקקים אמריקנים לוחצים

בדיון בסנאט בכירי ממשל אמריקנים אמרו כי מערכת אחת מוכנה לפריסה באוקראינה אם בקשה כזאת תתקבל
מערכת ice | 
מבצע "עלות השחר" (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
לארה"ב יש מערכת כיפת ברזל מוכנה לפריסה באוקראינה אם בקשה כזאת תתקבל, כך אמר גנרל דניאל קרבלר, ראש פיקוד החלל וההגנה מפני טילים של צבא ארה"ב, במהלך דיון בוועדת משנה של הסנאט.
במקביל, אוקראינה מתחה ביום שני ביקורת על ישראל על שליחת דיפלומטים בכירים במשרד החוץ למוסקבה. ירושלים "מנהלת עסקים כרגיל עם פושעי המלחמה הרוסים", אמר גורם דיפלומטי בכיר אוקראיני.

בשבוע שעבר, בישיבה של ועדת המשנה של השירותים המזוינים של הסנאט בנושא כוחות אסטרטגיים בנושאי הגנה מפני טילים, שאל הסנאטור אנגוס קינג מדוע כיפת ברזל לא נפרסה באוקראינה.
"עזרנו לשלם על זה", אמר. "שלחנו לישראל משהו כמו 3 מיליארד דולר כדי לפתח את זה... האם זה לא יהיה משאב חשוב מאוד עבור האוקראינים מכיוון שהבעיה העיקרית שלהם כרגע היא הגנת טילים?".
מערכת ההגנה האווירית והטילים של כיפת ברזל פותחה על ידי חברת ההגנה הישראלית רפאל והוזמנה על ידי ממשלת ישראל שמימנה בתחילה את פיתוחה ואת פריסת שתי המערכות הראשונות. ארה"ב תרמה 2.6 מיליארד דולר לפרויקט כיפת ברזל מאז פריסתו ב-2011 והסכום מאפשר ייצור מערכות נוספות וטילי יירוט. רפאל ו-Raytheon מארה"ב מייצרים יחד רכיבים של טילי יירוט עבור ארה"ב, לה שתי מערכות כיפת ברזל.
בתגובה לשאילתה של קינג, עוזר שר ההגנה למדיניות החלל, ג'ון פלומב, אמר כי ארה"ב מסייעת לאוקראינה במאמץ המלחמתי שלה עם "דברים שאנו יכולים לספק מהמלאי שלנו", כגון סוללות טילי פטריוט.
"השקענו השקעה משמעותית בהגנת טילים ומעודדים את בעלי בריתנו לעשות את אותו הדבר", אמר. "אני לא מודע למערכת כיפת ברזל שהוצעה לאוקראינה".
קרבלר אמר שלארצות הברית יש "שתי סוללות כיפת ברזל כרגע. אחד השלים הכשרה בציוד חדש. הוא מוכן לפריסה. השני מסיים את הכשרת הציוד החדש שלו ברגע זה. אז לצבא יש [סוללת כיפת ברזל] אחת זמינה לפריסה אם נקבל בקשה".
דובר של פיקוד החלל וההגנה מפני טילים של צבא ארה"ב הבהיר כי קרבר מתכוון לזמינות של מערכת כיפת ברזל עבור פיקודים לוחמים של צבא ארה"ב, אם יתבקש, ולא לאוקראינה.
כיצרנית הראשית של מערכות כיפת ברזל, ישראל תצטרך לתת אישור לארה"ב לשלוח אותה לכל מדינה אחרת. לשאלה האם מדבריו של קרבלר עולה כי ישראל אפשרה את שליחת כיפת ברזל לאוקראינה, סירבו בלשכת ראש הממשלה להגיב.
ישראל לא סיפקה לאוקראינה נשק הגנתי, למרות בקשות מקייב. ירושלים אמרה באופן כללי כי היא מתנגדת לפלישה של רוסיה לאוקראינה, אך היא אינה רוצה לאיים על מנגנון ביטול הסכסוך שלה עם מוסקבה, המאפשר לחיל האוויר לפגוע במטרות איראניות סמוך לגבול הצפוני ללא הפרעה של הצבא הרוסי ששומר על נוכחות בסוריה. ישראל שלחה סיוע הומניטרי ותרמה ואיפשרה ייצוא של מערכות התרעה מפני תקיפות טילים ומזל"טים לאוקראינה.
כיפת ברזל הייתה נושא להודעות מעורבות מאוקראינה. בשנה שעברה אמר שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורנייצ'וק: "אנחנו צריכים כיפת ברזל... שתאפשר לנו להציל את הנשים והילדים האזרחיים שלנו מהפגזת הטילים הרוסים בשטחנו".
שר ההגנה האוקראיני אולקסי רזניקוב אמר: "כיפת ברזל אינה מגינה מפני טילים שיוטים וטילים בליסטיים". כיפת ברזל מתגוננת בעיקר מפני רקטות קצרות טווח ופגזי ארטילריה. בעולם קיימות כ-12 סוללות, מתוכן כ-10 בישראל - משרד הביטחון לא מגלה את המספר המדויק - ושתיים בארה"ב.
ה-10 בישראל אינם מכסים למעשה את כל המדינה ולעיתים מועברים למקומות שונים שעלולים להיות מותקפים. אוקראינה גדולה פי 11 מישראל, כלומר סוללת כיפת ברזל אחת תגן עליה מעט מאוד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה