בעולם

למרות מחאות הענק: מקרון חתם על הרפורמה השנויה במחלוקת

רפורמת הפנסיות שקרעה את צרפת בחודשים האחרונים הועברה רשמית לאחר שאושרה בבית המשפט העליון. בשמאל גינו את הנשיא על כך שהעלה את גיל הפרישה, אף שהוא עדיין נמוך יותר משאר המדינות המערביות
מערכת ice |  1
עמנואל מקרון (צילום הדס פרוש פלאש90)
רפורמות הפנסיה של צרפת נכנסה לתוקף באופן רשמי אתמול (שבת), יום לאחר שבית המשפט העליון במדינה אישר את התוכניות הלא-פופולריות של הממשלה להעלות את גיל הפרישה בשנתיים ל-64.
ההחלטה סימנה ניצחון לנשיא עמנואל מקרון לנוכח הפגנות המוניות ברחבי המדינה. המועצה החוקתית ביטלה כמה מרכיבים בחוק החדש, אך המרכיב השנוי ביותר במחלוקת נותר: העלאה הדרגתית של גיל הפרישה.
רפורמת הפנסיות בצרפת היא נושא רגיש ביותר, ואף יותר מכך בחודשים האחרונים, עם חוסר שביעות רצון חברתית שגוברת עם יוקר המחייה. מחאות גורפות שיתקו השנה את השירותים הגדולים ברחבי צרפת בעקבות השינויים שהוצעו ע"י מקרון במערכת הפנסיה. 
האישור הסופי של הרפורמות בפנסיה - שבא לאחר שבע שעות של דיונים במועצה בת תשעה חברים - הוא ניצחון עבור מקרון בשנה הראשונה לכהונתו השנייה לנשיאות, אך חוסר הפופולריות של החוק החדש גובה מחיר פוליטי גדול.
במסגרת פסק הדין, גם המועצה החוקתית סירבה לבקשה ראשונה של מחוקקים מהאופוזיציה לקיים משאל עם על הרפורמה. בקשה שנייה של הרגע האחרון שעלתה ביום חמישי לקיום משאל עם על הרפורמה נותרה בבחינה.
ממשלתו של מקרון אמרה שהרפורמה נחוצה כדי לשמור על הכספים של מערכת הפנסיה הרחק ממאזן שלילי בשנים הקרובות. מספטמבר יצטרכו הפנסיונרים הראשונים להמתין שלושה חודשים נוספים לקצבת המדינה שלהם. עם העלאות קבועות ומצטברות, עד 2030 גיל הפרישה יגיע ל-64.

ממשלת צרפת מקווה כעת שהמחאות, שכבר הראו סימני דעיכה, יגיעו לסיומן.
עם זאת, בשיחה עם CNN בפריז, כמה מפגינים אמרו שהם יישארו ברחובות. "ציפינו לזה. זו לא ממש הפתעה ולא ממש אכפת לנו כי אנחנו רוצים להילחם עד שהרפורמה הזו תימחק", אמרה מפגינה אחת. "אנחנו הולכים להמשיך להפגין כי צריך לכבד אותנו. אנשים רוצים שיכבדו אותם בזכויות חברתיות וצדק חברתי. אנחנו נגד רפורמת הפנסיה הזו", אמר מפגין אחר. 
מנהיג השמאל הקיצוני, ז'אן-לוק מלנשון, אמר כי ההחלטה מראה שהמועצה "קשובה יותר לצרכים של השכבה הנשיאותית מאשר לאלו של העם הריבוני", בעוד שמנהיגת הימין הקיצוני, מארין לה פן, דחקה באלה שמתנגדים לשינויים להצביע בעדם. 
גם עם השינויים, גיל הפרישה החדש של צרפת עדיין יהיה מתחת לנורמה באירופה, ובהרבה כלכלות מפותחות אחרות שבהן הגיל שבו חלות הטבות פנסיה מלאות הוא 65 ומתקדם יותר ויותר לכיוון גיל 67.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הפיכה פנסיונית
    שלום דראב 04/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתבקש שראש ממשלת ישראל יזהיר את מקרון מההשלכות הצפויות מצד ישראל. לא ייתכן שמקרון יבצע הפיכה פנסיונית ללא אישור ראש ממשלת ישראל. אני מציע כבר עכשיו, להכריז על שגריר צרפת בישראל "אישיות לא רצויה", עד להשבת הסדר על כנו ,בצרפת.
    סגור