בעולם

אחרון התובעים במשפטי נירנברג נפטר בגיל 103

אחרון התובעים במשפטי נירנברג, בנג'מין פרנץ, נפטר שלשום בגיל 103. הוא מותיר אחריו מורשת ארוכה של סיוע לניצולי שואה בתחום המשפטי ואת היוזמה שהפכה למציאות - בין הדין בהאג
מערכת ice | 
פרנץ במשפטי נירנברג (צילום צבא ארהב ויקיפדיה)

בנג'מין פרנץ, משפטן יהודי-אמריקני, והתובע הראשי במשפט נגד האיינזצגרופן במסגרת משפטי נירנברג נפטר שלשום בגיל 103. פרנץ היה אחראי על המשפט שהרשיע נאצים בביצוע פשעי מלחמה בזמן מלחמת העולם השנייה, ובפרט במחנות ההשמדה והריכוז.

המוזיאון לזיכרון השואה בוושינגטון צייץ: "העולם איבד היום את אחד המנהיגים שהובילו את המרדף אחר צדק עבור קורבנות השואה".
פרנץ נולד בטרנסילבניה בשנת 1920 והיגר עם משפחתו לניו־יורק כשהיה בן פחות משנה, לאחר שחוו אנטישמיות רבה באירופה. פרנץ היה בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטת הארוורד והצטרף לצבא ארה"ב עם פרוץ מלחמת העולם שנייה. במהלך השירות לקח חלק ביום הפלישה לנורמנדי, תחת פיקודו של הגרנל פאטון.
לאחר מכן הפך לאחד החוקרים של הצבא לתוך פשעי המלחמה של הנאצים נגד חיילי צבא ארה"ב, ביחידה החדשה שהוקמה למטרה זו. לאחר ששמע דיווחים של החיילים על מפגש עם אנשים מורעבים ברחבי אירופה, הוא הגיע לבקר במחנות שהצבא נתקל בהם ושם נחשף לראשונה לפשעים של הנאצים נגד היהודים - על כל היקפם.
לאחר מכן נשלח פרנץ לביתו של היטלר בהרים האלפיים כדי לחפש מסמכים מרשיעים בנושא, אך חזר ללא ממצאים חשובים. לאחר המלחמה הוא שוחרר מהצבא וחזר לעסוק במשפט בניו־יורק, אך גויס בחזרה במהרה כדי לחקור את פשעי המלחמה. פרנץ הפך לתובע המוביל במשפט נגד הנאצים ששירותו ביחידת האיינזצגרופן במשפטי נירנברג. זמן קצר לפני כן הוא נישא לגרטרוד, אותה אהב עוד משנות מילדותו.
 


כל המואשמים במשפט הורשעו, 12 מהנאשמים נידונו למוות אף שפרנץ לא דרש עונש זה, ובמהלך חייו התנגד בכללי לגזר דין מוות בטענה שהוא נוגד את עקרונות הדמוקרטיה. פרנץ היה מיוחד בדרך עבודתו, היות שפעל להרשיע את הנאשמים על בסיס מסמכים רשמיים של גרמניה הנאצית ולא בעיקר על בסיס העדויות של הניצולים. 

בהמשך חייו פעל רבות במסגרת חקר השואה מהבחינה המשפטית ואף היה בין אלו שסייע לניצולים לקבל פיצויים מממשלת גרמניה. אחד מהישגיו המרשימים של פרנץ הוא היוזמה להקים בית דין בין-לאומי שיחקור פשעי מלחמה - כיום בית הדין בהאג. פרנץ הותיר אחריו ארבעה ילדים.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה