בעולם

ביידן מסתכל: נשיא סין חותם על עסקאות ענק בסעודיה

נשיא סין הכריז כי סעודיה חזרה להיות השותפה הבכירה שלה באספקת האנרגיה. כדי להבטיח את המשך היחסים נשקלת גם עסקה שתרגיז במיוחד את ארה"ב
מערכת ice | 
ג'ו ביידן, שי ג'ינפינג (צילום פייסבוק/ג'ו ביידן, pixabay)
נשיא סין שי ג'ינפינג מבקר השבוע בערב הסעודית לראשונה מזה כמעט שבע שנים, במהלכן הוא צפוי לחתום על עסקאות של מיליארדי דולרים עם יצואנית הנפט הגדולה בעולם, וגם לפגוש מנהיגים מכל המזרח התיכון.
הביקור הוא סימן לכך שסין ואזור המפרץ מעמיקים את היחסים הכלכליים ביניהם בתקופה שבה קשרי ארה"ב-סעודיה מתפוררים על רקע החלטת אופ"ק+ לצמצם את אספקת הנפט הגולמי. כפי שכתב שי במאמר שפורסם בתקשורת הסעודית, הביקור נועד לחזק את יחסי סין והעולם הערבי. סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ערב הסעודית ומקור להשקעות צומחות. היא גם הקונה הגדולה בעולם של נפט. מנגד זה משתלב עם היות סעודיה יצואנית הנפט הגדולה בעולם.
בשנה שעברה, הסחר הדו-צדדי בין ערב הסעודית לסין הגיע ל-87.3 מיליארד דולר, עלייה של 30% לעומת 2020, לפי נתוני המכס הסיני. חלק ניכר מהמסחר התמקד בנפט. היבוא הגולמי של סין מסעודיה עמד על 43.9 מיליארד דולר בשנת 2021, ומהווה 77% מסך יבוא הסחורות שלה מהממלכה. כמות זו מהווה גם יותר מרבע מסך יצוא הנפט הגולמי של ערב הסעודית.
"יציבות אספקת האנרגיה, הן במונחים של מחירים והן בכמויות, היא בראש סדר העדיפויות של שי ג'ינפינג, מכיוון שהכלכלה הסינית נותרה תלויה במידה רבה ביבוא נפט וגז טבעי", אמר אסואר פראסד, פרופסור למדיניות סחר באוניברסיטת קורנל.

הכלכלה השנייה בגודלה בעולם תלויה במידה רבה בגז ונפט מיובאים. 72% מצריכת הנפט שלה יובאה בשנה שעברה, לפי נתונים רשמיים. 44% מהביקוש לגז טבעי היה גם מחו"ל. בקונגרס המפלגה ה-20 באוקטובר, שי הדגיש כי הבטחת ביטחון האנרגיה היא בראש סדר העדיפויות שלו. הדברים הגיעו לאחר משבר אנרגיה ועלייה במחירי האנרגיה העולמיים בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה.
כשהמערב התנער מנפט גולמי רוסי בחודשים שלאחר הפלישה, סין ניצלה את החיפוש הנואש של מוסקבה אחר קונים חדשים. בין מאי ליולי, רוסיה הייתה ספקית הנפט מספר 1 של סין, עד שסעודיה חזרה למקום הראשון באוגוסט.
לסעודיה יש גם מניעים חזקים להעמיק את קשרי האנרגיה עם סין, לדברי גל לופט, מנהל שותף של המכון לניתוח ביטחון עולמי. "הסעודים מודאגים מאובדן נתח שוק בסין לנוכח צונאמי של נפט רוסי ואיראני במחיר נמוך", אמר. "המטרה שלהם היא להבטיח שסין תישאר לקוחה נאמנה גם כאשר המתחרים מציעים מוצר זול יותר".
מעבר לאבטחת האספקה, סעודיה יכולה להציע לבייג'ינג פרס נוסף עם השלכות גיאופוליטיות גדולות יותר. ריאד ניהלה מגעים עם בייג'ין לתמחר חלק ממכירות הנפט שלה לסין במטבע הסיני, יואן, ולא בדולר האמריקאי.
על פי דו"ח של וול סטריט ג'ורנל. עסקה כזו יכולה להוות דחיפה לשאיפותיה של בייג'ין להרחיב את ההשפעה הגלובלית של המטבע הסיני. זה גם יפגע בהסכם ארוך השנים בין ערב הסעודית לארה"ב המחייב את ערב הסעודית למכור את הנפט שלה רק בדולר ארה"ב ולהחזיק את הרזרבות שלה בחלקן באוצר ארה"ב, הכל בתמורה לערובות ביטחוניות של ארה"ב.
למרות שביג'ינג וריאד מעולם לא אישרו את השיחות שדווחו, אנליסטים אמרו שזה הגיוני ששני הצדדים יבחנו את האפשרות.
יש הסבורים שזה כבר קורה, אבל לא סין ולא הסעודים רוצים להדגיש זאת בפומבי. "הם יודעים טוב מדי עד כמה הנושא הזה רגיש עבור ארצות הברית", אמר לופט. "שני הצדדים חשופים יתר על המידה למטבע האמריקני ואין סיבה שימשיכו לנהל את הסחר הדו-צדדי שלהם במטבע של צד שלישי, במיוחד כאשר צד שלישי זה אינו חבר של אף אחד מהם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה