בעולם

תחקיר: חיזבאללה מבריח כספים – בעזרת קונסולים של כבוד

תחקיר בינלאומי מקיף שחקר את פעילויות ה"קונסולים לשם כבוד" ברחבי העולם, מצא בין היתר כי ארגון הטרור חיזבאללה משתמש בקונסולים במטרה להבריח ולהלבין כספים
מערכת ice | 
חסן נסראללה (צילום צילום מסך טוויטר)
תחקיר בינלאומי מקיף מגלה כי ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון עושה שימוש בקונסולים של כבוד כדי להבריח ולהלבין כספים.
את התחקיר יזם אתר התחקירים האמריקני פרופובליקה וארגון התחקירנים הבינלאומי ICIJ, והשתתפו בו 45 כלי תקשורת מכל העולם, כולל גוף התחקירים הישראלי "שומרים". העיתונאים אורי בלאו ודניאל דולב שהשתתפו בתחקיר פרסמו ב-ynet קטע מהתחקיר שנקרא Shadow Diplomates. 
התחקיר גילה כי סוחרי סמים מורשעים, סוחרי נשק, טרוריסטים, עברייני מין ונוכלים שימשו כקונסולים של כבוד ברחבי העולם, וכן כי קונסולים של כבוד שירתו את מטרותיהן של כמה מהממשלות המושחתות ביותר בעולם, בהן צפון קוריאה, סוריה ודרום סודן. תפקיד הקונסול לשם כבוד נוצר ע"י מדינות שלא יכלו להרשות לעצמן להחזיק נציגויות רשמיות. בניגוד לדיפלומטים מקצועיים, הקונסולים לשם כבוד הם אזרחי המדינה שבה הם פועלים.

הגילוי המרכזי בתחקיר הוא שתשעה קונסולי כבוד בעולם זוהו כקשורים ישירות לארגוני טרור, רובם ככולם לחיזבאללה. "חיזבאללה הבין שאם הוא נעזר באותם קונסולי כבוד כדי להעביר דברים ממקום למקום הם לא רק פטורים מעונש, אלא אף אחד לא יעצור אותם לעולם", מצוטט דיוויד אשר, יועץ כלכלי בכיר בתחום הלוחמה בטרור במשרד ההגנה האמריקני. "אתה מציג את הדרכון הדיפלומטי שלך, ואף אחד לא שואל שאלות".
אחד המקרים הראשונים שבהם צץ השימוש במוסד הקונסולים היה בעת חקירתו של סוחר נשק שמזוהה עם חיזבאללה בשם פאוזי ג'אבר. ב-2012 הוא נפגש במלון בגאנה עם סוכנים של ה-DEA שהתחזו לנציגים של ארגון גרילה וקרטל סמים קולומביאני. הסוכנים טענו כי הם מעוניינים לרכוש נשק במטרה לפגוע בכוחות האמריקניים ובכך לערער את הממשלה הקולומביאנית.
קונסול של כבוד אחר שלפי התחקיר שיתף פעולה עם חיזבאללה הוא עלי חליל מיירי, לבנוני שהיגר לפרגוואי. ב-2019 הוא מונה לתפקיד קונסול של כבוד במדינה מטעם דרום סודן. בפשיטה על דירתו מצאה המשטרה ארכיון שלם של חיזבאללה: סרטים של פיגועי טרור, ראיונות עם מחבלים מתאבדים, וסרטונים הקוראים לפגוע בארה"ב ובישראל.
שמות נוספים המוזכרים בתחקיר הם עלי סעדה ואיברהים טאהר, שניהם ילידי לבנון החשודים כי הבריחו כספים והלבינו אותם עבור חיזבאללה. איש עסקים לבנוני אחר שנחשד על ידי האמריקאים הוא מוחמד איברהים באזי, ששימש כקונסול כבוד של גמביה בלבנון.
מקרה נוסף של חשד למימון טרור שנחשף בתחקיר הוא של עזיז איברהים נאסר, יליד סיירה ליאון ובן למשפחה לבנונית שעסקה בסחר יהלומים. על פי הנטען הכנסות המשפחה שימשו למימון פעולות טרור במזרח התיכון.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה