בעולם

התמכרו לפורנו בגלל אילון מאסק: השבט המבודד שחייו השתנו

לפני 11 חודשים בני שבט מארובו שבאמזונס, חוברו בזכות חברת סטארלינק של אילון מאסק לרשת האינטרנט. תוך זמן קצר שגרת חייהם השתנה מקצה לקצה כאשר בין היתר נרשמה התמכרות לפורנו בקרב האוכלוסייה המבוגרת 
מערכת ice | 
בני השבט מכורים (צילום צילום מסך מיוטיוב)
לצד הקדמה הטכנולוגית, ברחבי העולם ישנם עוד קהילות שחיות באופן מבודד משאר הציווליזציה וללא כל חיבור לרשת החשמל או לאינטרנט. אחת מאותן קהילות היא אנשי שבט מארובו, המונה כ-2,000 תושבים חיים באמזונס, אחד המקומות המבודדים ביותר בעולם. למרות שהשבט מקיים קשרים עם העולם החיצוני, אנשיו מקפידים לקיים אורח חיים מסורתי, אך לאחרונה חייהם השתנו מקצה לקצה. 
לפני עשרה חודשים השבט המבודד חוזר לראשונה לרשת האינטרנט ועד מהרה חיי הקהילה שלהם השתנו מקצה לקצה. הכל התחיל לפני שנתיים כאשר איש העסקים אילון מאסק השיק את מערכת האינטרנט הלווייני של סטארלינק שבבעלותו בברזיל.  במהלך ספטמבר 2023 קהילת מארובו, חוברה לראשונה רשת, לאחר שמספר בני שבט הלכו במשך ימים ביער הגשם העבות, כל אחד עם שתי אנטנות על הגב.
בתחילת החודש, אנשי הניו יורק טיימס הגיעו לביקור בשבע על מנת לבחון את ההשפעה של כניסתו של האינטרנט לאנשי השבט. השינויים ניכרו בכל אחד מחברי השבט ללא הבדלי גיל. 
 
@nytimes Hundreds of isolated tribes across Brazil are logging on as Elon Musk’s Starlink, the satellite-internet service, brings the web to the Amazon rainforest, one of the last offline places on Earth. Jack Nicas, our Brazil bureau chief, visited the Marubo tribe’s remote Indigenous villages to see what the internet has changed for them. Tap the link in our bio to read more. Video by Jack Nicas, Rebecca Suner and James Surdam. #brazil #starlink #amazonrainforest ♬ original sound - The New York Times

כשנשאלה האם השינוי היה לטובה, בת הכפר צאינאמה מארובו בת ה-73 השיבה: "כשהאינטרנט הגיע, כולם היו מרוצים, אבל עכשיו הדברים החמירו. הצעירים נהיו עצלנים בגלל האינטרנט. הם לומדים את הדרכים של האנשים הלבנים, אבל בבקשה אל תיקחו לנו את האינטרנט!".
לצד זאת, רבים מבני השבט שיבחו את המהלך ודיברו על היתרונות הרבים שהגיעו עם כניסת האינטרנט לחייהם.אחד הבולטים שבהם הוא העובדה האינטרנט הציל לא פעם את חייהם של בני השבט משום שכעת, הם יוכלו להזעיק עזרה בעת מקרה חירום.
רבים מאנשי השבט, מחזיקים בדעתה של צאינאמה מארובו, ומודים שהאינטרנט הביא איתו בעיקר צדדים שליליים. על פי מנהיג מארובו, אנוק מארובו בן ה-40, שהיה גורם מרכזי בהבאת "סטארלינק" לאנשיו, טען שהחיבור לאינטרנט שינה את שגרת חייהם בצורה חסרת תקדים: "זה שינה את השגרה באופן כה ניכר שזה הזיק. בכפר, אם אתה לא צד, דג ונוטע - אתה לא אוכל". הפתרון לבעיה הנ"ל הינה להגביל את השימוש רק לשעתיים בבוקר, חמש שעות בערב ולאורך כל יום ראשון.
בחלוף הזמן, התגלו בעיות קשות יותר להתמודדות. בני השבט נחשפו למשחקי וידיאו אלימים, פורנוגרפיה ושהייה ממושכת ברשתות החברתיות. מנהגי השבט העיד שמבין כל אלו הצפייה בפורנוגרפיה השפיעה על בני השבט בצורה העמוקה ביותר, כאשר התנהגויות אלימות נהיו יותר תדירות ואף רבים מהם העידו שהם מכורים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה