השוק

"האיום על האוניות העלה את מחיר הנפט ל-79 דולר לחבית"

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מתייחס בסקירה השבועית לשוק הנפט והגז הטבעי העולמי ומעריך: "מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט ישמר במהלך 2024 ברמה של מעל 70 דולר לחבית"
מערכת ice | 
ד"ר גיל בפמן (צילום יחצ, shutterstock)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ערך היום (שני) את הסקירה השבועית שלו על תמונת המאקרו של שוק הנפט העולמי, ופתח בהתפתחות מחיר הנפט.
לדברי בפמן, "מחירי הנפט עלו במתינות במהלך השבוע החולף לכ-79 דולרים לחבית. נראה שהעלייה במחירים התרחשה על רקע האיומים על אוניות השטות בים האדום, באיזור מיצרי באב-אל-מנדב. המתקפות באיזור הים האדום מכוונות בעיקר לאוניות של מכולות וספינות תובלה אחרות, שאינן של אנרגיה, המגיעות מן המזרח הרחוק לנמלי הים התיכון ומשם לאירופה.

"מסיבה זו, ההשפעה על מחירי האנרגיה עדיין מצומצמת יחסית בשלב זה. בעוד שהייתה עלייה חריפה במחירי הובלת מכולות מן המזרח הרחוק לים התיכון, עליית מחירי תובלת מכליות נפט מן המפרץ הפרסי לים התיכון הייתה מתונה יחסית. עוד גורם שהשפיע בכיוון של עליית מחירי הנפט היה צמצום היצוא של נפט על ידי לוב.
"להערכתנו, מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט ישמר במהלך 2024 ברמה של מעל 70 דולר לחבית, זאת על רקע המשך יישום ההחלטה של הפחתת הייצור על ידי +OPEC בחודשים הקרובים ולאחר מכן הגמשת המגבלות של OPEC+, בין אם באופן מוסכם ובאין אם על ידי מדינות "מורדות", כפי שעשתה אנגולה לאחרונה. כמו כן, הביקוש לנפט גולמי צפוי להיחלש על פני זמן, זאת גם כפועל יוצא של שינויים מבניים ארוכי טווח וגם כתוצאה מחולשת ביקושים "מחזורית".
שוק הנפט בארה"ב
בפמן: "התשומות של בתי הזיקוק של נפט גולמי בארה"ב עמדו בממוצע על כ-16.7 מיליון חביות ליום במהלך השבוע שהסתיים ב-29 בדצמבר 2023, כ-121 אלף חביות ליום יותר מהממוצע של השבוע הקודם. בתי הזיקוק פעלו ב-93.5% נצילות, המהווה עלייה קלה נוספת. יבוא הנפט הגולמי של ארה"ב עמד בממוצע על כ-6.9 מיליון חביות ליום בשבוע שעבר, כ-619 אלף חביות ליום יותר מאשר בשבוע הקודם. בארבעת השבועות האחרונים עמד יבוא הנפט הגולמי על כ-6.6 מיליון חביות בממוצע ליום, 7.0% יותר מהתקופה המקבילה של ארבעה שבועות בשנה שעברה.
"מלאי נפט גולמי מסחרי בארה"ב ירד ב-5.5 מיליון חביות לכ-431.1 מיליון חביות ומלאי הנפט הגולמי בארה"ב נמוך בכ-2% מאשר הממוצע של חמש השנים הקודמות לתקופה זו של השנה. סך מוצרי הנפט שסופקו במהלך התקופה של ארבעת השבועות האחרונים עמד על כ-20.6 מיליון חביות ליום, עלייה של כ-0.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במהלך ארבעת השבועות האחרונים, אספקת בנזין הייתה כ-8.7 מיליון חביות ביום, עלייה של כ-2.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. תזקיקים אחרים ירדו בשיעור של כ-1.5%. היקף הדלק הסילוני שסופק עלה בכ-2.1% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד".
שוק הגז הטבעי
"בארה"ב, האספקה הכוללת של גז טבעי עלתה בכ-0.6% בשבוע הקודם. ייצור הגז הטבעי היבש גדל בכ-0.6%, לשיא ממוצע שבועי, והיבוא הנטו הממוצע מקנדה גדל בכ-2.2%. העלייה בהיצע התרחשה במקביל לעלייה משמעותית בביקוש עקב מזג אוויר חורפי קשה, שפגע בעיקר בצפון מזרח ארה"ב, והצריכה הכוללת של גז טבעי בארה"ב עלתה, זאת בעיקר לצריכת מגזר המגורים והמסחר.
"מחירי הגז הטבעי האירופי עלו לאחרונה, מכ-28 אירו למגה-וואט/שעה לכ-33 אירו. העלייה במחיר הספוט התרחשה ככל שעוצמת הקור גברה והחוזים העתידיים הוסיפו ועלו. הטמפרטורות הן מתחת לאפס באירופה, ותנאים קרים יותר צפויים להימשך לפחות עד לאמצע חודש ינואר, מה שיגדיל את מספר ימי החימום. ביקוש מוגבר לגז עשוי לבוא לידי ביטוי גם עקב ניצול גבוה יותר של תחנות כוח של חשמל לגז, זאת על רקע תחזיות לתפוקה נמוכה יותר של אנרגיה מתחדשת. מחיר הגז באירופה צפוי להתייצב בטווח של כ-30-40 אירו", סיכם גיל בפמן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה