השוק

נבחרת הכלכלנים: "ההחלטה אם להוריד ריבית עכשיו - גבולית"

קונצנזוס מתקיים בין הכלכלנים של 'נבחרת הכלכלנים' לפיו בנק ישראל צריך להוריד את הריבית אבל השאלה הגדולה היא אם ההחלטה צריכה להתקבל בעוד מספר ימים או בהמשך; נבחרת הכלכלנים מנתחת את המצב
ניצן כהן | 
נבחרת הכלכלנים - גיל בפמן, עופר קליין, אורי גרינפלד, יונתן כץ, ויקטור בהר (צילום shutterstock, אורן דאי, יונתן בלום, רמי זרנגר, צביקה דור, ענבל מרמרי)
בעוד שלושה ימים תחליט הוועדה המוניטרית שבבנק ישראל אם להתחיל להוריד את הריבית כבר עכשיו או לחכות עוד תקופה קצרה לפני שהיא מתחילה את התהליך. הקונצנזוס בקרב הכלכלנים הוא שבנק ישראל צריך להוריד את הריבית אבל שאלת העיתוי - גבולית.
"השפעת הייסוף על האינפלציה מתקזזת בגורמים אחרים כמו התייקרות מחירי ההובלה לישראל ואפשרות להעלאות מסים בהמשך הדרך. לחלק מההצעות שהועלו ומדברות על העלאות מסים עשויה להיות השפעה על המחירים, כמו לדוגמה ביטול הפטור ממע"מ על יבוא אישי. כרגע, אנחנו מותירים את תחזית האינפלציה על 2.6% ל- 12 החודשים הקרובים" אומר ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים.

"האם הריבית תפחת כבר בשבוע הבא? הייסוף החד בשער השקל תומך בהפחתת ריבית מוקדמת כבר בשבוע הבא, אך ההחלטה היא גבולית. הנגיד הדגיש בנאומיו בשבועות האחרונים את חשיבות השמירה על היציבות, כלומר טיעון נגד הפחתה. מכל מקום אנו סבורים שהריבית תפחת במהלך הרבעון הראשון של השנה. שוק ההון מגלם תוואי הפחתות ריבית מהיר עד לרמה של 3.25% בעוד כשנה. אנו סבורים שבנק ישראל יהיה זהיר, וקצב הפחתות הריבית יהיה איטי יותר" הוא אומר.
גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של הבנק אומרים כי "ההפתעה כלפי מטה במדד נובמבר תומכת בהפחתת ריבית, אולם להערכתנו בנק ישראל ימתין עם הפחתת הריבית הראשונה להחלטה של סוף פברואר 2024. זאת, בין היתר, בשל המיקוד של מדיניות בנק ישראל בעת הזו ביציבות השווקים הפיננסיים, אשר ממשיכים לשקף רמת סיכון גבוהה יחסית לישראל, וכן על רקע הארכת והרחבת תוואי ההקלות שאומץ על ידי המערכת הבנקאית, אשר מהווה כלי מדיניות נוסף.
"יש לציין כי חרף התמתנות האינפלציה בחודשים האחרונים, מידת "הרוחביות" של האינפלציה נותרה גבוהה יחסית, כאשר קצב העלייה של תתי סעיפים שמשקלם הכולל במדד (בסל הצריכה) קרוב ל-70% מצוי מעל הגבול העליון של יעד יציבות המחירים כבר תקופה ארוכה.
"באשר להתפתחות האינפלציה, להערכתנו כבר במדד דצמבר תרד האינפלציה אל סביבת הגבול העליון של יעד יציבות המחירים ותיוותר בתוך טווח היעד בשנה הקרובה. יחד עם זאת, הסיכונים לתחזית זו מוטים כלפי מעלה, ועלולים לנבוע מהסלמה במלחמת "חרבות ברזל; מעלייה משמעותית במחירי התובלה לישראל ושיבושים באספקה של מוצרים נבחרים לישראל; ומשינוי במדיניות המיסוי לאור הצפי לגידול בגירעון התקציבי של הממשלה" הם אומרים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה