השוק

"הנפט יעלה והאינפלציה תזנק": סכנת המשבר בים האדום

תחזית קודרת ב-CNN: ההסלמה בהתקפות החות'ים על ספינות בים האדום עלולה להזניק את מחירי הנפט ולגרום לאינפלציה גבוהה יותר בזמן של האטה בצמיחה הכלכלית
מערכת ice | 
ספינת המשא בבעלות ישראלית שנחטפה על ידי החות'ים (צילום shutterstock, צילום יוטיוב/ Sky News)
משבר הים האדום המתבשל באחד מעורקי הסחר המרכזיים בעולם, מאיים לסבך את שרשראות האספקה, להזניק את מחירי הנפט ולגרום לאינפלציה גבוהה יותר בזמן של האטה בצמיחה הכלכלית. כך מתריע CNN.
ההסלמה האחרונה בהתקפות על ספינות מסחריות על ידי החמושים החות'ים בתימן, הובילה את ענקית הנפט BP וארבע מחברות המכולות הגדולות בעולם להפסיק את המעבר דרך הים האדום, מה שאומר שהם גם צריכים להימנע משייט בתעלת סואץ.

כ-10-15% מהסחר העולמי ו-30% מהמסחר במכולות עוברים דרך נתיב המים המחבר את הים האדום לים התיכון. חלק מהספינות כבר מנותבות מסביב לקצה הדרומי של אפריקה, וסגירה יעילה ממושכת של תעלת סואץ תגדיל את עלויות ההובלה וזמני האספקה.
"הים האדום, במיוחד עם תעלת סואץ, הוא כמו כביש מהיר למשלוח מכולות, המחבר בין חלקים שונים של העולם, במיוחד אירופה, אסיה ואפריקה", אמר כריסטיאן רולופס, מנכ"ל Container xChange, פלטפורמה המאפשרת השכרת מכולות. "כמות עצומה מאספקת האנרגיה של אירופה, שמן הדקלים והתבואה מגיעה דרך נתיב המים של תעלת סואץ".
עד כדי כך חשיבותו של הנתיב, עד שארצות הברית פתחה השבוע במשימה ימית ביחד עם תשע מדינות נוספות כדי להגן על הספנות המסחרית בים האדום. "הים האדום הוא נתיב מים קריטי שהנו חיוני לחופש הניווט ומסדרון מסחרי מרכזי המאפשר סחר בינלאומי", אמר שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין כשהכריז על היוזמה. "כתוצאה מהמתקפות הללו, תעריפי ההובלה והביטוח כבר עלו, ומחירי הנפט עולים". נתיבי השיט בים האדום "חיוניים ליציבות הכלכלה העולמית", הוסיף.
 
מחירי הנפט עלו ביום שני בכמעט 2% לאחר ש-BP הודיעה שתשהה את כל המשלוחים דרך הים האדום. קבוצת הספנות הבלגית Euronav, אחת מהמובילות הגדולות בעולם של נפט גולמי, אמרה גם היא כי "תימנע ממעבר באזור עד להודעה חדשה".
למרות שהמחירים ירדו מאז, העלייה ביום שני סימנה שינוי בולט בכיוון. מחירי הנפט ירדו במשך שבעה שבועות רצופים לפני ההתקפות בשבוע שעבר בנתיב המים המרכזי, המקטע הארוך ביותר של ירידות בלתי פוסקות מאז סוף 2018.
"אירופה היא האזור החשוף ביותר להפרעות בזרימות דרך תעלת סואץ, כאשר רבע מכל יבוא מוצרי הזיקוק (נפט) מגיע דרך התעלה", כתב מתיו רייט, אנליסט בקפלר. בעולם, לפי אנליסטים של גולדמן זאקס, ההפרעה "לא צפויה להיות בעלת השפעות גדולות" על מחירי הנפט הגולמי והגז הנוזלי (LNG) בהינתן האפשרויות לניתוב מחדש של ספינות.
מחירי ההשוואה באירופה לגז טבעי ירדו ביום שלישי בחדות, והפכו את העליות הקודמות. "המצב הנוכחי מספק עצבנות מסוימת לשוק, אבל ההשלכות על יסודות השוק יהיו מוגבלות", אמר מאסימו די אודוארדו, סגן נשיא ווד מקנזי למחקר גז טבעי ו-LNG. "הגורם העיקרי למחירים באירופה ובאסיה הוא הטמפרטורות החמות מהממוצע, שממשיכות להפעיל לחץ על הביקוש והמחירים".
ניתוב מחדש בקנה מידה גדול של המסחר עלול להסתכן בסתימת שרשראות האספקה בטווח הקצר ולהעלות את עלויות ההובלה, מה שעלול להזיק למחירי הצרכן. יותר מ-80% מהסחר העולמי בסחורות מועבר דרך הים, והתנועה דרך תעלת פנמה החיונית כבר מוגבלת בגלל בצורת קשה.
חברות הספנות הגדולות בעולם - כולל MSC, Maersk, Hapag-Lloyd ו-CMA CGM - כבר שולחות כמה ספינות דרך כף התקווה הטובה. זה יוסיף שבועות לזמני המעבר ויגדיל את העלויות, "מה שמסנן ישירות לעלויות הייבוא הסופיות", אמר שר ההגנה אוסטין.
חסימה בתעלת סואץ בשנת 2021 הדגישה את חשיבותם של נתיבי שיט מרכזיים. כשאניית המכולות Ever Given עלתה על שרטון בנתיב המים במרץ אותה שנה, התוצאה הייתה עיכוב במשלוחים של מוצרי צריכה מאסיה לאירופה וצפון אמריקה ומשבר חריף בשרשרת האספקה העולמית.
אז, הנמלים כבר היו צפופים ותעריפי ההובלה היו בשמיים, בין השאר בגלל ביקוש חסר תקדים לסחורות מצרכנים אמריקאים כבולים לבית במהלך מגיפת הקורונה. "הפעם יש רמת שיא של קיבולת עודפת (שילוח)", אמר יהודה לוין, ראש תחום המחקר בחברת הלוגיסטיקה Freightos. לכן, בעוד שהפלגות ארוכות יותר צפויות להעלות את תעריפי ההובלה, "בשל ספקים המחפשים דרכים לנצל קיבולת עודפת, לא סביר שהתעריפים יזנקו לרמות שחווינו במהלך המגיפה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה