השוק

הנפקות באוקטובר: חברת החשמל שאבה את רוב הכסף מהשוק

ניתוח שנעשה בחברת דירוג האשראי S&P מעלות מגלה כי חברת החשמל שאבה את מרבית הכסף מהשוק בחודש אוקטובר; בסך הכל גייסו בחודש שעבר 7 חברות בלבד, מה שמעלה חשש שבמעלה הדרך תיווצר מצוקת נזילות אצל החברות
ניצן כהן | 
מניות (צילום vecteezy)
סיכום חודש אוקטובר מגלה כי בחודש שעבר גייסו כסף 7 חברות בלבד סכום של 4.7 מיליארד שקל. חברת החשמל שאבה את רוב הכסף מהשוק כשהגיוס שלה הסתכם ב-3 מיליארד שקל. כך עולה מניתוח שעשתה חברת דירוג האשראי S&P מעלות.
"סיכום הפעילות בשוק אגרות החוב בתל אביב במהלך החודש שחלף מאז השבת השחורה ב-7 באוקטובר ומפרוץ המלחמה מצביע כצפוי על פעילות דלה. היקף הגיוס בהנפקות לציבור והקצאות פרטיות ע"י הסקטור העסקי הסתכם בכ-4.7 מיליארד שקל, ובוצע על ידי כ-7 חברות (נכון לתקופה מה-8 באוקטובר ועד היום). מתוכם, כ-3 מיליארד שקל גויסו על ידי חברת חשמל והיתר על ידי מספר חברות, בעיקר חברות נדל"ן בעלות רמת איכות אשראי גבוהה יחסית.

"בין החברות שגייסו כסף בחודש שעבר ניתן למנות את אמות שגייסה כ-507 מיליון שקל, ריט 1 שגייסה כ-290 מיליון שקל, אלוני חץ שגייסה 214 מיליון שקל וחברת הביטוח הפניקס שגייסה כ- 360 מיליון שקל".
עוד עולה מהניתוח של S&P כי מתחילת השנה היקף ההנפקות אג"ח קונצרני הסתכם בכ-67 מיליארד שקל, בהשוואה להיקף שיא של מעל לכ-80 מיליארד שקל בשנת 2022. "כפי שנראה לעת עתה שנת 2023 תסתיים בירידה בהיקף ההנפקות אג"ח קונצרני. תנאי השוק בשנה האחרונה, גם טרום המלחמה, השתנו באופן משמעותי בהשוואה לאלה שאפיינו את השנה הקודמת ואף את העשור האחרון.
"לכך מצטרפת אי ודאות רבה לגבי היקף המלחמה בישראל, משכה והשלכותיה. התרחבות העימות לחזיתות נוספות, אם תקרה, עלולה להגביר משמעותית את הסיכון לפגיעה באינדיקטורים המקרו - כלכליים בישראל ואת התנודתיות בשוק ההון. כבר כעת קיים חשש שהפרמטרים הכלכליים העיקריים של מדינת ישראל יהיו חלשים בהשוואה לצפי הקודם (ראו שינוי תחזית הדירוג של מדינת ישראל לשלילית, 24 באוקטובר 2023.)
"מבחינת פעילות החברות בשוק החוב אנו מעריכים" אומרים ב-S&P כי "ככל שהשוק יהיה פתוח ויתאפשרו הנפקות בתנאי מימון וביקושים בהתאם לציפיות המנפיקים תמשך הפעילות גם אם ברמה נמוכה יחסית. נראה חברות פועלות לגיוס חוב בעיקר לטובת מיחזורי חוב, גם אם על ידי ניצול חלון הזדמנויות, או פעילות הנפקות ספורדית יותר".
באשר למרווחים, אומרים ב-S&P מעלות כי "מרווחי הסיכון עלו באופן ניכר בכל רמות הדירוג: מרווחי הסיכון של קבוצת ה- ilBBB הגיעו לרמה של כ-6.3% בהשוואה לכ-4.3%, מרווחי הסיכון של קבוצת ה- ilA הינם ברמה של  כ-2.65% בהשוואה לכ-1.9%  ורמת מרווחי הסיכון של  קבוצת ה- ilAA הינה סביב 1.4% בהשוואה לכ-1.16% לפני ה-7 באוקטובר.
"אין ספק שבתקופת אי וודאות, מרבית ההנפקות יבוצעו על ידי חברות מבוססות בעלות רמת איכות אשראי גבוהה וככל הנראה אנו עשויים לראות יותר הרחבות סדרה – ללא שינויים בתנאי המימון של אותן סדרות מאשר הנפקות של סדרות חדשות. החברות המנפיקות פועלות בימים אלה, גם לאחר העליה בריבית ובמרווח הסיכון מחשש שתנאי השוק אף יחמירו והן מבקשות להיות מוכנות למצב של החמרה נוספת במצב השוק".
באשר למשקיעים, הם אומרים כי "להערכתנו השחקן העיקרי בשוק החוב יהיה המשקיעים המוסדיים לטווח ארוך. היקפי הפדיונות בקרנות הנאמנות המשקיעות באג"ח חברות בלט החודש וגם אם היקפי הפדיונות על ידי קרנות הנאמנות ימשיכו לגדול לאור הסטת כספים לאפיקים/שווקים אחרים, בעיקר להשקעות בחול.
"עדיין רמת הנזילות הקיימת בקרב המשקיעים המוסדיים, תמשיך להיות גורם מרכזי בהמשך פעילות שוק החוב בישראל, לצד כמובן צרכי המיחזור של החברות, בעיקר החברות המבוססות עם רמת מינוף נמוכה יחסית. בתקופה הנוכחית, חשוב לציין כי הגידול בהיקף הגיוס על ידי ממשלת ישראל, ברובו אמור להיספג על ידי המשקיעים המוסדיים, מגמה שעשויה להכביד על גיוס החוב הקוצרני".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה