השוק

בנק לאומי: "מחירי האנרגיה יישארו גבוהים במהלך שארית השנה"

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ערך את סקירת הנפט השבועית המלאה שלו, בה טען כי מחירי האנרגיה יישארו גבוהים עד סוף 2023 לפחות, וכי המחיר לחבית נפט צפוי להיות בהמשך השנה 85-95 דולרים לחבית
מערכת ice | 
גיל בפמן (צילום אורן דאי)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ערך את סקירת הנפט השבועית המלאה שלו, בראשי דבריה טען כי מחירי האנרגיה יישארו גבוהים עד סוף 2023 לפחות, וכי המחיר לחבית מסוג ברנט צפוי להיות בהמשך 2023 סביב רמה של כ-85-95 דולרים לחבית.
התפתחות מחיר הנפט: מחיר הנפט המשיך וירד מכ-93.5 דולרים לחבית לפני כשבועיים לכ-90 דולרים לפני שבוע ולכ-86 דולים לחבית בסוף השבוע האחרון. עדיין, רמת מחירי הנפט גבוהה יחסית ומשקפת את מידת חוסר הוודאות הרבה לגבי התפתחות המלחמה והאפשרות לזליגה אזורית.
לנוכח הגירעון בשוק הנפט, הרי שלעליית מידת הסיכון של שיבושים באספקת הנפט הגולמי, כתוצאה מהסלמה של המצב במזרח התיכון והמפרץ הפרסי, יכולה להיות בעלת השפעה גדולה על המחירים. רמת הסיכון הגבוהה באה לידי ביטוי בהמשך עליית מידת התנודתיות הגלומה בשוקי האופציות של מחירי הנפט – מדד ה-OVX. 
הערכות הבנק העולמי: הבנק העולמי פרסם הערכת מצב בעקבות התקיפה האכזרית של החמאס ופרוץ מלחמת "חרבות ברזל". במידה והמלחמה איננה מתרחבת לאזורים נוספים, מחירי הנפט צפויים לעמוד בממוצע על 90 דולרים לחבית ברביע הנוכחי ולאחר מכן צפויה ירידה למחיר ממוצע של 81 דולרים לחבית בשנה הבאה.
הדו"ח של הבנק העולמי מציין שלושה תרחישי סיכון המבוססים על הניסיון ההיסטורי מאז שנות ה-70, כאשר ההשפעות תלויות במידת ההפרעה באספקת הנפט העולמית. בתרחיש של "הפרעה מתונה", מחיר הנפט יעלה בתחילה ב-3-13% ביחס לממוצע ברביע הנוכחי — לטווח של 93-102 דולרים לחבית.
בתרחיש של "שיבוש בינוני", אספקת הנפט העולמית תצטמצם ב-3 מיליון עד 5 מיליון חביות ליום. זה יעלה את מחירי הנפט ב-21-35% בתחילה – לרמה שבין 109 ל-121 דולרים לחבית. בתרחיש של "שיבוש גדול", אספקת הנפט העולמית תצטמצם ב-6 מיליון עד 8 מיליון חביות ליום. זה יעלה את המחירים ב-56% עד 75% בתחילה – לרמה של 140-157 דולרים לחבית.
הבנק העולמי מציין שככל והמלחמה תסלים הכלכלה העולמית תעמוד בפני זעזוע אנרגיה כפול לראשונה מזה עשרות שנים - לא רק מהמלחמה באוקראינה אלא גם מהמזרח התיכון ואזור המפרץ הפרסי.
מחירי נפט גבוהים יותר, אם הם מתמשכים, מובילם גם למחירי מזון גבוהים יותר ואם יתממש זעזוע חמור במחירי הנפט, זה ידחוף עוד כלפי מעלה את אינפלציית מחירי המזון
מאז משבר האנרגיה של שנות ה-70, מדינות ברחבי העולם חיזקו את ההגנה שלהן מפני זעזועים כאלה, להן יש כיום בסיס מגוון יותר של מקורות נפט ומשאבי אנרגיה מורחבים, כולל מקורות מתחדשים.
קובעי המדיניות הכלכלית צריכים להישאר ערניים במידה והמלחמה תסלים ובעיקר במדינות מתפתחות, יצטרכו לנקוט בצעדים בכדי לנהל עלייה פוטנציאלית באינפלציה. נושא אחר נוגע להמשך הרחבת מקורות האנרגיה החלופיים על ידי האצת המעבר למקורות אנרגיה מתחדשים - מה שיפחית עוד את ההשפעות של זעזועים במחיר הנפט.
התפתחויות בשוק הנפט בארה"ב: התשומות של נפט גולמי לבתי הזיקוק בארה"ב עמדו בממוצע על 15.3 מיליון חביות ליום. בתי הזיקוק פעלו בשיעור ניצולת של 85.4% הדומה לזה שהיה בשבוע שלפני כן. ייצור הבנזין ירד בשבוע שעבר, לממוצע של 9.5 מיליון חביות ליום. ייצור תזקיקים ירד בשבוע שעבר גם כן.
יבוא הנפט הגולמי של ארה"ב עמד בממוצע על 6.4 מיליון חביות ליום בשבוע שעבר וגדל ב-412 אלף חביות ליום מהשבוע הקודם. היקף היצוא של נפט עלה ב-64 אלף חביות ליום והיבוא נטו עלה ב-348 אלפי חביות ליום לכ-1.5 מיליון חביות ליום.
על רקע זה, מלאי הנפט הגולמי המסחרי בארה"ב (שאיננו כולל את מאגר הנפט האסטרטגי) גדל ב-0.8 מיליון חביות בשבוע החולף ל- 421.9 מיליון חביות. סך מוצרי הדלק שסופקו במהלך ארבעת השבועות האחרונים עמד על 20.4 מיליון חביות ליום בממוצע, עלייה של 0.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
משק הגז הטבעי: מחיר הגז הטבעי בארה"ב עלה במהלך השבוע החולף אל כ-3.47 דולרים ל-MMBTU. מחירי הגז הטבעי של האיחוד האירופי היו תנודתיים מאוד מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל". רמת המחירים הנוכחית גבוהה בכ-50% ביחס לרמת המחירים לפני המלחמה, וזאת למרות שרמת הגז הטבעי של האיחוד האירופי באחסנה הינה בקיבולת מקסימלית.
מלבד התקלות בצנרת ההולכה לאירופה, ישנו איום של שיבוש ההיצע מצד המזרח התיכון
במצרים נאלצו לאחרונה לבצע קיצוץ של אספקת הגז לתעשיות עתירות אנרגיה בכדי לשמר את האספקה של גז לרשת החשמל. כתוצאה מכך נראה שהפעילות הכלכלית תפגע במצרים בענפי משק רבים.
ייצור הגז הטבעי במצרים מצוי בירידה מאז הרביע הרביעי של 2021, אך הצריכה גדלה במהירות השנה. כתוצאה מכך הפכה מצרים ליבואנית גז נטו לראשונה מאז 2020. חלק גדול מהפער הזה מסופק על ידי היצוא הישראלי דרך צנרת EMG. חידוש היצוא היה מספק תמיכה חשובה לתקבולי המט"ח של מצרים, אך זה נראה כעת פחות סביר, מה שיגרום לכך שמשבר המט"ח בכלכלת מצרים יימשך ואף יגדל.
למרות המלחמה, מדינת ישראל העניקה ב-29 באוקטובר שני "אזורים" מרובי בלוקים לקידוחי גז. מדובר במהלך חשוב שכולל את כניסתן של ארבע חברות בינלאומיות חדשות - כולל הגדולות BP ו-Eni, כמו גם Socar, החברה הממשלתית של אזרבייג'ן בעלת הרוב המוסלמי. 
הצפי לטווח הבינוני: במבט כולל, מחירי האנרגיה יישארו גבוהים במהלך שארית השנה הנוכחית. המלחמה הגבירה את מידת התנודתיות בשווקי האנרגיה, אך האספקה לא נפגעה. מחירי הנפט יישארו גבוהים גם מכיוון שצמצום התפוקה של OPEC+ מגבילה את ההיצע. המחיר לחבית מסוג ברנט צפוי להיות בהמשך 2023 סביב רמה של כ-85-95 דולרים לחבית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה