השוק

מה קרה למניות הנדל"ן מאז שפרצה המלחמה - ולאן השוק הולך

כשחשבנו ששוק הנדל"ן מגיע לנקודה ממנו הוא רק יכול לעלות, פרצה המלחמה ומניות הסקטור מתנהגות באופן מוזר למדיי; אז מה קרה למניות הנדל"ן מתחילת המלחמה? הסיפור המלא
ניצן כהן | 
דירות (צילום shutterstock)
כשחשבנו ששוק הנדל"ן כבר רואה את הנקודה ממנה הוא יכול רק לתקן למעלה פרצה המלחמה וטרפה את הקלפים ומאותה נקודת זמן מניות הסקטור נסחרות בתנודתיות גדולה, ואולי אף גדולה מידיי אבל בסך הכל זו תגובה נורמלית לחוסר הוודאות הגדול בענף.
נתחיל מהסוף, מדד הנדל"ן בבורסה של תל אביב ירד החודש בלא פחות מ-15% ושיחות עם מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים מלמדות כי הם החליטו להתרחק כרגע מהענף וזה אומר שהם משאירים אותו למערכת הבנקאית שגם היא מתרחקת כרגע ממנו. זה אומר שללא התערבות ממשלתית, שוק הנדל"ן עלול לחטוף מכה שיהיה כבר קשה מאוד להתאושש ממנה.

עכשיו נסביר. לפני שפרצה המלחמה שוק הנדל"ן היה הקורבן הראשון והמידי לריביות הגבוהות. הריביות הגבוהות פגעו בענף הזה פעמיים. פעם אחת הן הכבידו על עלויות המימון של הקבלנים והיזמים ופעם שניה הן זרקו מהמשחק החוצה משקי בית שלא עברו חיתום בנקאי בעולם המשכנתאות וזה אומר שהקונים נעלמו ממנו.
אבל עדיין היה ברור שהשוק הזה הופך להיות מעניין למשקיעים וזה אומר שמשק בית שיש לו יכולת לקבל משכנתא ויש לו קצת מזומן בבנק, יכול לעשות עסקה לא רעה. מהצד של המשקיעים זה אמר שניתן להיחשף כרגע לשוק או לחלק הטוב שלו במחירים טובים וזה יצר עסקאות.
מאז שפרצה המלחמה קרו לשוק הנדל"ן כמה דברים משמעותיים. הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא שהפועלים נעלמו מאתרי הבניה וזה אומר שפועלים שבאו מעזה או מיו"ש לא יחזרו בקרוב וזה אומר שפרויקטים עלולים להיתקע. כשפרויקטים נתקעים צריך להסתדר עם הבנק פעם אחת ועם מי שכן קנה דירה בפרויקט וקבלת המפתח תידחה.
לתהליך הזה יש משמעות אחת והיא תוספת עלויות לקבלנים עד כדי מצב בו פרויקטים עוברים להפסדים והשאלה עד כמה. קשה מאוד להעריך כרגע מה מצב אתרי הבניה כי עדיין התותחים רועמים אבל ביום שאחרי כשכולנו נלקק את פצעי המלחמה, יהיו הקבלנים ושחקנים בענף שישוועו לכסף ואז יתחיל המשחק האמיתי של המשקיעים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה