השוק

שוק המט"ח בלחץ: הנגיד יכריע - ישראל בדרך להורדת ריבית?

לקראת הודעתו המתקרבת של פרופ' ירון, הדולר נסחר ב-4.06 והשקל חווה פיחות חד של 5%. בצל המערכה בעזה והחשש ממעקב סוכנויות דירוג האשראי, המשקיעים צפויים להתעניין בתגובה הכלכלית הנדרשת למלחמה. כלכלנים מעריכים: הבנק יציג שני תרחישים - כולל עימות ממושך והסלמה בחזית נוספת
מערכת ice | 
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
היום (שני) צפוי להכריע נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון על המשך מדיניות הריבית לתקופה הקרובה. על רקע הודעתו המתקרבת, שצפויה להתפרסם במסיבת עיתונאים שתיערך בשעה 16:00, הדולר ממשיך לשמור על נתונים גבוהים ונסחר ב-4.06, היורו על 4.30 ובשווקים הבינלאומיים מגלה נסיגה ל-1.057 דולר.
על רקע התנועות הקלות בשוק המט"ח, ולצד פיחות חד של 5% בשקל מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, יודיע הנגיד על שיעור הריבית במשק שצפוי לנקוט. בשישי האחרון הדולר שבר שיא חסר תקדים אף יותר, כשעמד על 4.08, רמה שלא נראתה מאז 2012. בפגישתו האחרונה ב-4 בספטמבר הותיר בנק ישראל את הריבית על כנה, ברמה של 4.75%.
 
עד שפרצה המערכה בעזה,  צצו הערכות שונות במשק בנוגע למדיניות שאותה ינקוט בנק ישראל ב-23 באוקטובר. אלא שבעקבות האירועים התהפכו הציפיות לאפשרות סבירה של הורדת ריבית חדה. בשבוע שעבר רמז הבנק כי הוא לא מתכנן הורדה כזו. ללא קשר לשאלת הריבית, המשקיעים יתעניינו בעיקר בתחזיות המעודכנות שבנק ישראל צפוי לפרסם ובהתייחסות של הנגיד לתגובה הכלכלית הנדרשת למלחמה.
היום הייתה אמורה להיות הודעתו האחרונה של ירון בתפקידו כנגיד בנק ישראל, אלא שכהונתו הוארכה במסגרת הקמת ממשלת החירום. "הפעם תהיה חשיבות מיוחדת לתחזית המאקרו של בנק ישראל, גם לגבי הצמיחה, סביבת האינפלציה והריבית. יחד עם זאת, בנק ישראל צפוי 'לברוח' מהקושי לבצע תחזית אחת ברורה בתקופה של חוסר וודאות וצפוי להציג שני תרחישים: האחת - סיום מהיר בלחימה. השנייה - עימות ממושך כולל הסלמה בחזית נוספת", מסבירים כלכלני לידר בראשות יונתן כץ ל"כלכליסט". 
 
בלידר מוסיפים כי הנגיד ירון "עשוי לרמוז במסית העיתונאים כי תיתכן הורדת ריבית עם סיום המלחמה במטרה לתמוך בפעילות הכלכלית. כעת, הדגש של בנק ישראל הוא על יציבות בשווקים (בעיקר בשקל). בשלב הזה, שיקולים נוספים כגון ההתמתנות הצפויה גם בפעילות וגם בלחצי האינפלציה הם בעלי משקל משני". 

הבנק המרכזי יידרש לקחת בחשבון גם את החלטות סוכנויות הדירוג פיץ' ומודי'ס להכניס את את ישראל לרשימת המעקב השלילי - צעד הראשון לפני הורדת תחזית הדירוג ולפני הורדת הדירוג עצמו. החברות הסבירו כי הרקע למהלך הוא זינוק הסיכון הגיאו-פוליטי, זאת אחרי שהן כבר העלו את הסיכון הפוליטי בשנה האחרונה על רקע הניסיונות של ממשלת נתניהו לבצע רפורמה משפטית - מהלכים שעוררו את מחאת ההמונים בישראל. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה