השוק

הגעתה של הודו לירח היא לא מקרית: "צמיחה חסרת תקדים"

"הודו נמצאת בצמיחה חסרת תקדים. יש האומרים שזוהי השנה של הודו, אחרים הולכים על גדול ואומרים שזהו העשור של הודו. הנחיתה על הירח מעמידה את הודו בשורה אחת עם ארה״ב, רוסיה וסין, ארבע מדינות שהצליחו להנחית חללית בירח בלי להתרסק. זה לא מקרי"
החללית ההודית (צילום יוטיוב Guardian News)
זו לא רק החללית ההודית שנחתה בשלום על הירח לאחרונה. הודו כולה עצרה נשימה לכמה דקות וצפתה במסך המחולק כשבצד אחד החללית היורדת לאיטה, ובצד השני פניו המתוחות של ראש הממשלה נרנרדה מודי שהבעת הקלה ניבטה בפניו עם הנחיתה המוצלחת.
הודו נמצאת בצמיחה חסרת תקדים. יש האומרים שזוהי השנה של הודו, אחרים הולכים על גדול ואומרים שזהו העשור של הודו. הודו משמשת בתפקיד היוקרתי של נשיאות ארגון המדינות הגדולות בעולם ה-20G לשנת 2023. לפני שנה הודו עקפה את בריטניה והפכה להיות הכלכלה החמישית בגודלה בעולם, לפני שלושה חודשים היא עקפה את סין כמדינה המאוכלסת ביותר עם למעלה מ-1.4 מיליארד איש, והצמיחה הכלכלית השנה תהיה קצת מעל 6%, אחת הכלכלות הצומחות ביותר בעולם. מודי נכנס לשנת בחירות (שיערכו במאי 2024) ועם כל הדברים הטובים הקורים להודו, סביר שהוא יישאר בכיסא לכהונה שלישית אשר תמשיך את המומנטום שהוא יצר. 
הנחיתה על הירח מעמידה את הודו בשורה אחת עם ארה״ב, רוסיה וסין, ארבע מדינות שהצליחו להנחית חללית בירח בלי להתרסק. זה לא מקרי. הודו משקיעה משאבים רבים בתעשיית החלל שלה באמצעות ארגון ISRO Indian Space Research Organization, שהיה הבייבי של נשיא הודו האחד עשר, מהנדס החלל עבדול קאלאם. החללית הקודמת שלהם לירח התרסקה זמן קצר אחרי 'בראשית' שלנו, אבל הנחישות הביאה אותם עד הלום. מודי מיהר להכריז על ה-23.8 כיום החלל, כמו שהתאריך 21.6 הפך ליום היוגה הבין-לאומי אשר מצוין בכל העולם, סיכויים טובים שגם התאריך החדש יאומץ ויוקדש לשאיפת האדם להשתלט גם על הירח.
את הנחיתה מודי ראה בעת ביקורו ביוהנסבורג בוועידת מדינות ה-BRICS אשר חברות בה כיום ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה. בשנה הבאה יצטרפו אליהן גם איראן, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, מצרים, אתיופיה וארגנטינה.  בחודשים האחרונים מודי מקדם את מעמדה של הודו כמובילת ה-Global South מדינות הדרום הכלכלי של העולם - דרום אמריקה, אפריקה ודרום אסיה. כיום עדיין מקובלת התפיסה של מזרח אל מול מערב. מודי בוחר להסתכל על העולם אחרת - צפון מול דרום - והוא רוצה להיות מנהיג הדרום השומר על האינטרסים הכלכליים-פוליטיים של מדינות אלו. כחלק מתוכניתו להיות מנהיג הדרום, הוא הכריז השבוע כי הגיעה העת שהודו תקבל מעמד של חברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם. לדבריו, לא הגיוני שהמדינה הגדולה בעולם לא תהיה חלק אינטגרלי של המועצה.  
בשבוע הבא (9-10 בספטמבר) יערך בהודו המפגש המרכזי של מדינות ה-20G בהשתתפותם של ג'ו ביידן, שי ג'ינגפינג וראשי מדינות רבים אחרים. כבר עכשיו נערכים ברחבי המדינה כנסים ואירועים המושכים אורחים מכל העולם לקראת הוועידה. בתי המלון מפוצצים כפי שאף פעם לא ראיתי, הכבישים עמוסים, והמונסון המבקר מעת לעת תורם מחד להורדת הטמפרטורות, ומנגד להגדלת העומס בכבישים.
אחד הכנסים שהתקיים בשוליי ה-20G הוא מפגש ארגון הקהילות ההודיות בעולם הקרוי Indiaspora. כמו אצלנו, במשך שנים הודים שעזבו את המדינה למטרות פרנסה ולימודים נקראו באופן רשמי NRIs - Non Resident Indians ובאופן מחויך - Non Reliable Indians. בפאנל שבו השתתפתי, סיפרתי שאצלנו ה״יורדים״ נקראו פעם ״נפולת של נמושות״ והיום הם הלובי של ישראל בעולם. גם בהודו ההתייחסות ל״יורדים״ השתנתה עם הגעת הודים לשעבר לעמדות בכירות בכל העולם. סיפורי הצלחה יש למכביר, ובהם סגנית נשיא ארה״ב - קמלה האריס, ראש ממשלת אנגליה - רישי סונאק, ראש ממשלת אירלנד - ליאו ורדקאר וראש ממשלת פורטוגל - אנטוניו קוסטה. עם צמיחתה של הודו לכדי מעצמה בהתהוות, הקהילות ההודיות בניכר מרימות את הראש בגאווה.
אפילו בישראל הקהילות ההודיות פורחות. במושב נבטים הונחה אבן הפינה למרכז תרבות ומורשת לקהילות יוצאי הודו. קבוצה של צעירים ישראלים בני העדה בונים גשר טכנולוגי לצעירים מתעשיית ההיי-טק בהודו, והטיסות הישירות להודו מעודדות את קהילות יוצאי הודו לחזור לשורשים.
אומנם החללית שלנו עוד לא נחתה בירח, אבל בהחלט כוכב שלנו נחת בהודו. השחקן צחי הלוי כובש את תת-היבשת עם ״אקלי״, מותחן חדש שיצא השבוע לאקרנים בו הוא מגלם לוחם דאעש, לצד אחת הכוכבות הכי חמות היום בבוליווד.  כל מי ששואף להיות כוכב בהוליווד אולי כדאי שיסתכל מזרחה. כמות המעריצים וההשפעה שיש לשחקנים בבוליווד גדולה מזו האמריקנית. בהודו הם הופכים לאלים בשר ודם. הכוכבים הישראלים של נטפליקס ימצאו בהודו מקום מעניין להתפתח בו. רונה-לי וליאור, בוליווד מחכה לכם.
נכתב על ידי עו"ד ענת ברנשטיין-רייך, מנכ"לית חברת בנקאות ההשקעות ישראל-הודו בפירמת BDO
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה