השוק

הפניקס תשלם פיצויים ללקוחות במיליוני שקלים: בית המשפט בפסיקה תקדימית

בתובענה ייצוגית כנגד הפניקס שהסתיימה בהסדר פשרה במסגרתו החברה תשלם פיצויים במיליוני שקלים, הוסכם כי הנורמה בה פעלה חברת הביטוח, תופסק, ומעתה והלאה, כספי מבוטחים אשר נפטרו, ימשיכו להיות מנוהלים במדד ההשקעות עד למועד העברת הכספים מחברת הביטוח אל משפחתו של המנוח
מערכת ice |  1
בניין הפניקס (צילום shutterstock)
בתובענה ייצוגית כנגד הפניקס שהסתיימה בהסדר פשרה, הוסכם כי הנורמה בה פעלה חברת הביטוח, לפיה לאחר מותם של מבוטחים הופסק ניהול הכספים שלהם בידי החברה (מה שקרוי "במדד ההשקעות"), והכספים הוצמדו אוטומטית למדד המחירים לצרכן – תופסק, ומעתה והלאה, כספי מבוטחים אשר נפטרו, ימשיכו להיות מנוהלים במדד ההשקעות עד למועד העברת הכספים מחברת הביטוח אל משפחתו של המנוח.  
הסיפור נולד מתוך מקרה בו מבוטח הפניקס אשר היה בעל פוליסות ביטוח מנהלים בחברה הלך לעולמו. לאחר הפטירה, הפסיקה החברה לנהל את כספי ביטוח המנהלים במדד ההשקעות, ולמעשה העבירה אוטומטית את הכספים להצמדה למדד המחירים לצרכן.
הבעיה שנוצרה מכך, היא שממועד פטירת המבוטח ועד העברת הכספים יכול לחלוף פרק זמן לא מבוטל, לעיתים שנה ויותר, בו הנפטר ומשפחתו עלולים להפסיד סכומי כסף נכבדים.
לאור זאת, הגישה התובעת עליזה כהן באמצעות משרד עורכי הדין "רפפורט, לוין, ביטון", תביעה ייצוגית כנגד הפניקס אשר דורשת לשנות מצב אבסורדי זה. התביעה עברה להליך של גישור אשר נערך בפני השופטת, נשיאת המחוזי לשעבר, הילה גרסטל ולמעשה הגיעה השבוע לפשרה אשר קיבלה תוקף של פסק דין.
לאורך ההליך, נצמדו בפניקס לטענה כי פוליסת הביטוח הינה למעשה הסדר חוזי בין החברה למבוטח, ובשל העובדה כי בתנאי הפוליסה לא מצוין שעליה להמשיך ולהשקיע את הכספים במדד ההשקעות, אין כל מניעה שתצמיד את כספי המנוח למדד המחירים לצרכן.
עורכי הדין "רפפורט, לוין, ביטון", שללו תפיסה זו.
מעבר לעובדה, כי הוראות הדין הרלוונטיות מורות על הצמדת הכספים למדד ההשקעות גם לאחר פטירה, גם לפי ההסדר החוזי בין הצדדים, הפרשנות הינה שונה לחלוטין מזו של הפניקס. על פי עמדתם, אין כל ספק כי רצונו של המנוח הינו כי כספי הביטוח ימשיכו להיות מנוהלים עד מועד העברת הכספים, כפי שנוהלו לכל אורך התקופה. בנוסף לכך, הוכיחו התובעים כי גם עמדתו של הרגולטור לצידם ועל החברה להמשיך ולנהל את כספי המובטחים גם לאחר שהלכו לעולמם.
לאור טיעונים אלה, הוסכם כי הפניקס אכן תשנה את נוהל הטיפול במקרים של פטירת מבוטחים בעלי ביטוח מנהלים ומעת חתימת הסכם הפשרה והלאה כספי מבוטחים אשר נפטרו ימשיכו להיות מוצמדים למדד ההשקעות עד מועד העברת הכספים. בהתאם, החברה תמשיך לגבות דמי ניהול (מה שלא נעשה עד היום) גם לאחר מותו של המבוטח.
בנוסף להחלטה המשמעותית בעניין שינוי שיטת הטיפול, בהסכם הפשרה אף נפסק פיצוי לחברי הקבוצה התובעת והם יקבלו פיצוי של 30% מתוך ההפסד הכלכלי הפוטנציאלי שנגרם לכל חבר קבוצה מה שעולה לכדי פיצוי של מיליוני שקלים.
עו"ד אדם לוין מסר, כי "הסכם הפשרה מוכיח כי הצדק וההגיון גוברים על נוהל שגוי שהשתרש. כל אדם רוצה לדאוג למשפחתו וקרוביו גם לאחר מותו ועל כן, אין ספק שרצון המבוטחים שהלכו לעולמם היה שחברת הביטוח תמשיך לדאוג לכספם בצורה הטובה והמקצועית ביותר עד למועד בו תתבצע העברת הכספים. לשמחתנו הרבה, הצדדים הגיעו להסכמה בסוגיה זו ומעתה והלאה הפניקס תמשיך להשקיע את כספי המבוטחים גם לאחר מותם, תוך השאת ערכם".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הפניקס חברה ניבזית
    יניב 09/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בושה לחברה שקוראת לעצמה חברת ביטוח מספר אחת פיחסה
    סגור