השוק

"סביר שתהיה העלאת ריבית נוספת בארה"ב עד לסוף השנה"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מעריך שבסבירות גבוהה תהיה עוד העלאת ריבית אחת עד לסוף השנה גם בארה"ב וגם באירופה; "פאוול שירטט את גבולות הגזרה למדיניות המוניטרית"
ניצן כהן | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות)
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מעריך שתהיה עוד העלאת ריבית אחת בארה"ב ובאירופה. בישיבות הקרובות, הוא אומר, מקסימום הריבית לא תעלה - היא בטח לא תרד.
"מפגש נגידי הבנקים המרכזיים בג'קסון הול לא סיפק כותרות מיוחדות אלא בעיקר שרטוט גבולות גזרה למדיניות המוניטארית בארה"ב ובאירופה, כלומר צפי לכך שהחלטות הבאות ינועו בין הותרת הריבית ללא שינוי לבין העלאת ריבית (ולא הפחתה) וזאת בהתאם לתמונת המאקרו. להערכתנו, ההסתברות להעלאת ריבית אחת נוספת עד לסוף השנה בארה"ב ובגוש היורו גבוהה למדיי" אומר גוזלן.
 
"מדדי המניות המובילים בעולם התאוששו בשבוע האחרון ממגמת הירידות שאפיינה אותם מתחילת אוגוסט. העליות בשוקי המניות היו בהובלת מניות הטכנולוגיה ונתמכו בירידת התשואות באיגרות החוב לטווח הארוך. התמתנות התשואות הארוכות לוותה בהשתטחות העקומים, וזאת על רקע טון מעט ניצי מהצפוי מצד יו"ר ה-Fed פאוול שהוביל לעלייה בציפיות להעלאת הריבית ותמך גם בהמשך התחזקות של הדולר בעולם". 
גוזלן מסביר כי "דבריו של יו"ר ה-Fed  פאוול נתפסו כמעט ניציים יותר, כך שההסתברות להעלאת ריבית אחת נוספת עד לסוף השנה עלתה מכ-1/3 ל-2/3. פאוול ציין כי האינפלציה עדיין גבוהה מדיי, ובפרט כאשר המשק האמריקאי ממשיך לצמוח בקצבים גבוהים יחסית בשילוב עם שוק העבודה ההדוק, וזאת בניגוד לציפיות ה-Fed שכיוון להתקררות בפעילות ולצמיחה מתחת למגמה בכדי להוביל לירידה באינפלציה אל היעד.
"מעבר לכך פאוול ציין כי המשך מגמות אלו, כלומר במידה והכלכלה לא תראה סימני האטה, מעלים את ההסתברות לצורך בהמשך העלאות ריבית. דבריו של פאוול הגבירו את החשיבות של נתוני התעסוקה הקרובים, כך שבמידה והם יבלטו לטובה, תגבר ההסתברות להעלאת ריבית בספטמבר. אחרת, על רקע הדברים של פאוול, ללא חולשה בפעילות בחודשים הקרובים, הסיכוי להעלאת ריבית נוספת בנובמבר/דצמבר, בהתאם לתוואי ה-DOTS, גבוה למדיי".
באשר לכלכלה האירופאית, אומר גוזלן כי "לגארד לא סיפקה רמזים לגבי ההחלטה הקרובה, וניראה כי הדילמה של ה-ECB היא האם ההשפעה בפיגור של הריסון שננקט עד כה מספיקה בכדי להוביל לירידה באינפלציה. החיזוק להערכה זו נשען על ההאטה באשראי ועל מגמת הירידה בסקרי הציפיות שנמשכה גם באוגוסט, והתרחבה לענפי השירותים, שירדו אף הם מתחת לרמת ה-50.
"המדד לפעילות התעשייה ממשיך לנוע מתחת ל-50 כבר כשנה, אם כי לאחרונה מגמת הירידה נבלמה וייתכן שהדבר משקף את מיצוי תהליך התאמת המלאים. עם זאת, מאז משבר הקורונה המתאם בין מדדי מנהליה רכש לבין הצמיחה בפועל נחלש, כך שהצמיחה בפועל הייתה טובה יותר מאשר זו שנגזרה מסקרי הציפיות. בנוסף, נתוני האינפלציה האחרונים היו מעט גבוהים מהצפוי, עם אינפלציה בסיסית דביקה של 5.5%, כך שללא אינדיקציה לירידה באינפלציה ההסתברות להעלאת ריבית נוספת, גם אם ה- ECB יחליט להמתין בספטמבר,  עדיין גבוהה" הוא מסיים.  
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה