השוק

הפועלים: אם הדולר ימשיך להתחזק, בנק ישראל עשוי למכור דולרים

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעריך היום שאם הדולר ימשיך להתחזק הרי שהסיכויים שבנק ישראל ימכור דולרים גדלים; בהר מעריך שהריבית תיוותר ללא שינוי עד לסוף השנה בהנחה שהדולר מתייצב
ניצן כהן |  2
ויקטור בהר (צילום Magma Images, ענבל מרמרי)
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר היום כי ההרכב הצמיחה, של 3% במונחים שנתיים ברבעון השני של השנה, מאותת על האטה שכבר נמצאת עמנו. "אנו צופים אינפלציה בשיעור של 2.6% ב- 12 החודשים הקרובים, אך יש לציין שהתנודתיות הגבוהה של שער החליפין מגבירה את אי-הוודאות סביב התחזית.
"בתרחיש הבסיסי, בו שער החליפין מתייצב ברמה הנוכחית, אנו מניחים שריבית בנק ישראל תיוותר ללא שינוי עד לאמצע שנת 2024. השווקים מגלמים עתה הסתברות גבוהה לעליית ריבית לרמה של 5.0% בחודשים הקרובים. התשואות הארוכות בישראל לא הדביקו את העלייה בארה"ב, והאג"ח לעשר שנים נסחרת עתה בפער תשואה של 25 נקודות בסיס מתחת לטרז'רי האמריקנית".
בהר כותב עוד כי "מגמת הפיחות בשער השקל נמשכה בשבוע החולף, כשביום שישי השקל נשק כבר לשער של 3.80 מול הדולר. חלק מהפיחות מול הדולר נבע מהתחזקותו בעולם אך גם מול האירו נרשם פיחות. בסיכום שבועי השקל פוחת מול הדולר ב- 1.9% ומול האירו ב- 0.7%. בשנה האחרונה השקל פחת ב-17% מול הדולר.
"הפיחות בשער השקל הושפע ממספר גורמים ובראשם ירידות במחירי המניות בעולם, שבאופן טכני גורמות לרכישות מט"ח של משקיעים מוסדיים, החולשה בהייטק, שמקטינה את גיוסי המט"ח ואת ההמרות לתשלומי משכורות, וככל הנראה גם מאי-הוודאות הפוליטית שמרחפת מעל וגורמת להסטת כספים לחו"ל.
"הפיחות מגיע בתזמון גרוע למשק" אומר בהר "הפיחות משפיע על מחירי היבוא, החל ממכוניות, חומרי גלם ועד מחירי נסיעה לחו"ל, והוא בולם לכן את ירידת האינפלציה. לבנק ישראל יש בארסנל מספר כלים להתמודד עם הפיחות, או לפחות להאט את קצב הפיחות. הראשון הוא להעלות ריבית, ולצמצם בכך את הפער הגדול שנוצר בין הריבית הדולרית לריבית השקלית.
"אלא שצעד זה פוגש משק בהאטה, ופוגע בנוטלי המשכנתאות. צעד שני שניתן לעשות הוא למכור מעט מיתרות המט"ח, הרמה הגבוהה של יתרות המט"ח מאפשרת את זה, אלא שזה מהלך שמשדר לשוק מסר לא טוב, ויש כאלו שיגידו שאפילו מזמין עוד מכירות של שקלים. כלי שלישי שניתן לעשות בו שימוש הוא הגדלת הנזילות הדולרית בשוק המקומי באמצעות עסקאות החלף.
"בנק ישראל יכול להשתמש ביתרות המט"ח, כפי שעשה גם בתקופת הקורונה, על מנת להרחיב את הנזילות בשוק המט"ח ולהפחית את הריבית הדולרית בשוק המקומי (שהיא גבוהה). זה אולי לא אפקטיבי כמו מכירות מט"ח, אבל אין לזה את רוב ההשלכות השליליות של מכירת מט"ח. אנו מעריכים כי אם הפיחות ימשך קיים סיכוי לא קטן שנראה יישום של צעד מסוג זה", הוא מסיים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    גם אם בנק ישראל ימכור דולרים הוא לא יכול למכור לנצח
    שימכור יאללה 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הריבית תעלה בסוף ובנק ישראל ישאר בלי הר הדולרים.
    סגור
  • 1.
    סוחר
    רוני 08/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי שהסיכויים שבנק ישראל ימכור דולרים גדלים.... להקשיב... סביר שהנגיד אותת למקורבים ...בנקים יום טוב
    סגור