השוק

צניחה בהיקף ההנפקות ביולי: זו החברה שמובילה בדירוג

ניתוח שנעשה בחברת דירוג האשראי S&P מעלות מגלה כי בחודש יולי האחרון צנח היקף הנפקות החוב בישראל; יולי היה חודש של הרבה הנפקות "קטנות" לעומת החודשים הקודמים שאז היו מעט הנפקות גדולות, בעיקר של בנקים
ניצן כהן | 
בורסה (צילום picjumbo)
אחד הסממנים הטובים לבחינת איתנות של כלכלה היא בהיקף גיוסי החוב של החברות השונות בעיקר בבורסה. באופן עקרוני, כדי לעודד פעילות כלכלית צריך שלחברות יהיה כסף ואפיק מרכזי בפעילות שלהן הוא - לקחת חוב בשוק ולהשתמש בו כדי לייצר רווחים עתידיים. ההשקעות האלה מייצרות מקומות עבודה, צריכה פרטית, חיסכון וחוזר חלילה ומכאן החשיבות של השוק הזה.
חברת דירוג האשראי S&P מעלות היא חברת הדירוג הוותיקה בישראל ומרבית הנפקות בישראל (המדורגות) נושאות את הדירוג של S&P. נסביר לרגע, כשיש דירוג של חברה מסוגה של S&P המשקיעים מקבלים נקודת מבט מקצועית על היכולת של החברה להחזיר את הכסף (עם ריבית) כשיתר על כן, חברות ללא דירוג או עם דירוג נמוך סובלות מכך שהמשקיעים המוסדיים הגדולים לא יכולים לקנות את החוב שלהן, בטח לא בהיקפים גדולים. ז מגביל את החברות ומייקר להן את החוב.
אם כן, הניתוח שנעשה על ידי S&P מעלות מלמד כי גם על רקע הימים הסוערים במדינה ואי הודאות הגוברת ממשיכה הפעילות הערה בשוק החוב. "הנפקות האגח הקונצרני ביולי הסתכמו בכ-5.5 מיליארד שקל, זאת בהשוואה לשיא בהיקף ההנפקות בחודש הקודם של כ-14.5 מיליארד שקל ולכ-8.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד" כותבים כלכלני חברת הדירוג.
"ההנפקות בוצעו על ידי כ-20 חברות מתחומי פעילות מגוונים, בהיקפים בינוניים יחסית (ללא "מגה" הנפקות), כאשר ההנפקות בהיקף הגבוה ביותר בוצעו על ידי חברת מגדל ונופר אנרג'י והסתכמו בכ-600 מיליון שקל כל אחת. עיקר החברות מדורגות ומוכרות, אך לאחרונה ניכרת פתיחות מסויימת מצד המשקיעים וכשלוש חברות נדל"ן חדשות ביצעו הנפקת אג"ח.
"הפעילות בשוק הינה בעיקר לצרכיי מיחזור של החברות. ניכר יותר ויותר כי חברות הסתגלו לסביבת הריבית ומרווחי הסיכון, כמו גם לעיתים ניצול של חלון הזדמנויות לגיוס חוב וחשש מהתפתחויות עתידיות" כותבים ב-S&P מעלות.
"נציין" כותבים ב-S&P מעלות "כי לאחר ביצועי חסר משמעותיים של הבורסה המקומית במחצית הראשונה של השנה, ביולי מדדי המניות העיקריים עלו מעבר למדדים בבורסות הזרות. כך למשל ת"א 35 עלה ב 7% לעומת עלייה של 2%-3% של הבורסות בארה"ב ואירופה. עדיין בסיכום מתחילת השנה מדד ת"א 35 עלה בכ-3.7% בהשוואה לעלייה של כ- 16% של S&P 500.
"בדומה למדיניות המוניטארית של הבנקים המרכזים המובילים בעולם, גם בישראל נמשכה העלאת הריבית, במטרה לרסן את האינפלציה. בהחלטת הריבית האחרונה בנק ישראל החליט להותיר את הריבית ברמה -של 4.75%, זאת לאחר עליה רציפה של כ-10 חודשים והרמה הגבוהה ביותר מאז 2006. העלייה המשמעותית בעלויות המימון והאינפלציה בשנה החולפת, מעיבה על תזרימי המזומנים של החברות, רמת הרווחיות שלהן והיחסים הפיננסים, ומצריכה מהחברות לבצע התאמות בפעילות הפיננסית ועשויה להקשות במידה רבה יותר בעיקר על חברות עם רמת איכות אשראי נמוכה יחסית.
מתחילת 2023 היקף ההנפקות של אג"ח קונצרני הסתכם בכ-52 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-55 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. למרות העלייה ברמת הריבית ואי הוודאות ניכרת ירידה קלה  בלבד המוסברת בעיקר מירידה בהיקפי ההנפקות של הסקטור הפיננסי. היקף ההנפקות של הסקטור העסקי (ללא פיננסיים) נותר יציב והסתכם בכ-32 מיליארד שקל. כמו כן אנו רואים יותר הנפקות של אגח מובטחות וחוב לזמן קצר, נעמ, הרחבה של אגח במחמ קצר.
"במבט קדימה" אומרים ב-S&P מעלות "לאחר תקופה ארוכה בה הפרמטר העיקרי שהשפיע היה שיעור האינפלציה, שעמדה מעל הטווח שקבע בנק ישראל, האינדיקציות האחרונות מצביעות שעשויה להיות התמתנות מסויימת, בהמשך לכך בנק ישראל עשוי להאט את קצב העלאת הריבית.
"להערכתנו הפעילות בשוק ההון, תקבל רוח גבית ממדיניות כזו. אף על פי כן, במבט קדימה שיעור הריבית הנוכחי עדיין גבוה ועשוי להשפיע לשלילה על היקף הצריכה הפרטית ולהעיב על היקפי הפעילות בשוק הנדל"ן. כמו כן, ההתפתחויות הפוליטיות גם להן יש נטייה להשפיע על היקף הפעילות בשוק החוב. בנוסף, הפעילות והסנטימנט בשווקים הגלובליים ימשיכו להיות ברקע ולתת את אותותיהם גם על הפעילות בשוק המקומי" מסיימים ב-S&P מעלות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה