השוק

רשות ני"ע מזהירה את חברות האשראי: תגדילו את המחיקות

רגע לפני הדו"חות הכספיים לרבעון השני של השנה, משנסת רשות ני"ע מותניים ומורה לחברות האשראי החוץ בנקאי לעדכן את מדיניות ההפרשה לחובות מסופקים שזה בפחות מכובס - תגדילו את המחיקות
ניצן כהן | 
בורסה (צילום shutterstock)
רגע לפני פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השני של השנה מורה רשות ניירות ערך לחברות האשראי החוץ בנקאי לעדכן את מדיניות ההפרשה לחובות מסופקים שזה אומר: להגדיל את המחיקות מתיק האשראי.
צריך לזכור שחברות האשראי החוץ בנקאי אינן מפוקחות על ידי הפיקוח על הבנקים ומשכך ובהגדרה שיורית הפיקוח על החברות האלה התגלגל לפתחה של הרשות וזו עושה את הדבר המתבקש ומורה להם בעמדת סגל לעדכן את מדיניות המחיקות.
נסביר כי חברות האשראי החוץ בנקאי מעמידות אשראי צרכני או אשראי לעסקים או נדל"ן או כל סוג אחר של אשראי וזה אומר שכשהריבית עולה, תנאי המקרו מתערערים וקונצנזוס התחזיות מדבר על ירידה בכושר הפירעון של הציבור כמו גם העסקים - יש להגדיל את ההפרשה לחובות מסופקים.
כלל האצבע החשבונאי הוא שהנהלת החברה, כל חברה כך שזה נכון גם לחברת אשראי חוץ בנקאי, קובעת בעצמה את מדיניות ההפרשה לחובות מסופקים. כאן אומרת רשות ניירות ערך שלא יתכן להשאיר את עמדת ההנהלה ללא שינוי. כלומר, אם קבעתם בשנה שעברה מדיניות מסוימת הרי שצריך כעת להחמיר אותה כשכל חברה או נכון יותר כל הנהלה של כל חברת אשראי חוץ בנקאי, צריכה לדון במשמעויות עבורה ולבצע התאמה נדרשת.
"איכות תיק האשראי של החברות הינו פרמטר מכריע ביכולת לנתח אותן מידי רבעון בהיבטים של צמיחה, נזילות, חשיפה לסיכון אשראי וכיוצא בזה. הרשות מדגישה כי עמדת הסגל אינה עוסקת בהוראות חדשות, אלא בהבהרות חשובות לאור קצב עליית הריבית בשנה החולפת, וכן בעקבות ליקויים שנמצאו במספר מקרים בעת האחרונה, בפרט ביחס לנושא של גלגול חובות" נכתב בהוראה לחברות החוץ בנקאיות.
"השינוי בסביבת הריבית וקצב השינוי המהיר המקשה על הסתגלות הדרגתית אליו, מביא חלק מהלווים המסתמכים על אשראי למימון פעילותם, ובפרט לווים אשר פעילותם אינה מייצרת מקורות מספקים לשירות החוב המממן את פעילותם, לקצה גבול יכולתם הפיננסית. תנאים אלה עלולים להביא למצב שלווים כאמור יתקשו לעמוד בפירעון הלוואות שלקחו, בין היתר מחברות אשראי חוץ בנקאי אשר נסחרות בבורסה.
"ניסיון הסגל מלמד כי חברות אשראי נוהגות לבסס את מדידת הפסדי האשראי על ניסיון העבר שלהן מהשנים האחרונות בהן שררה רמת ריבית נמוכה ואף אפסית כמפורט לעיל. לדעת הסגל בעת הזאת יהיה זה בלתי סביר להשתמש בניסיון הפסדי האשראי מבלי לבצע התאמות משמעותיות לתנאים הכלכליים השוררים כיום. התאמות כאמור צפויות להוביל לעליה משמעותית בגובה ההפרשה להפסדי אשראי. כמו כן, הסגל מבהיר כי ביצוע פריסת חוב או גלגול שיק ביחס לחוב מסוים מהווה אינדיקציה לעלייה בסיכון האשראי של החייב אשר נדרשת לקבל ביטוי בשיעור ההפרשה להפסדי אשראי בגינו.
"סגל הרשות מבהיר, כי חוות דעת לפיה סיכויי הגבייה בתיק הם גבוהים אינה מספקת כשלעצמה כדי לטעון שאין צורך ביצירת הפרשה להפסדי אשראי על החוב. במצבים כגון אלו על החברה להביא בחשבון את ההסתברות לכל אחד מהתרחישים האפשריים ביחס להתפתחות החוב ולהפריש בהתאם לתוחלת ההסתברויות. בנוסף, גם במצב שבו החוב מובטח בבטוחה ששוויה עולה על גובה החוב, יש להביא בחשבון את היכולת לאמוד כראוי את שווי הבטוחה וכן לתת ביטוי לתרחישים שונים לגבי ערך הנכס במועד המימוש במקרה של כשל.
"לעניין זה סגל הרשות מסב את תשומת הלב כי קיימת קורלציה בין תנאים כלכליים הגורמים לכשל חוב לבין תנאים כלכליים הפוגעים בערך נכסים ולכן סביר יהיה להניח שבתרחיש של כשל, גם ערך הנכס המגבה ייפגע".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה