השוק

ההתחממות בצפון: הדולר חוזר לעלות ומתבסס מעל ה-3.7 שקל

אירוע רודף אירוע ובשעה האחרונה החל צה"ל לתקוף בלבנון; המשקיעים מגיבים בריצה אל הדולר שמתבסס ברמה הגבוהה של ה-3.7 שקל; החשש בחדרי העסקאות כי הדולר בדרך לשבור שיא חדש
ניצן כהן | 
דולר (צילום shutterstock)
אירועי הימים האחרונים ממשיכים להכות בכלכלה הישראלית ובשעה האחרונה דווח על תקיפות של צה"ל בלבנון מה שמביא את המשקיעים לרוץ לחוף מבטחים בדולר. הדולר שבתחילת היום נחלש מעט חוזר להתחזק ונראה שהוא מתבסס מעל רמת ה-3.7 שקל, רמה גבוהה מאוד שככל הנראה תחייב את בנק ישראל להגיב בשבוע הבא.
נזכיר כי החשש הגדול בכלכלה המקומית הוא ההתחזקות של הדולר מול השקל שהוא הופך להיות מחולל אינפלציה משמעותי בשלבים האלה של הציבוריות הישראלית. המחקר המקובל מניח שהתמסורת בין הדולר לאינפלציה היה עד לחוקי המהפכה המשפטית סביב ה-10%. לאחרונה מחלקת המחקר בבנק ישראל העלתה ממצאים כי התמסורת עלתה לאזור ה-20% כשבבנקים הזרים מדברים כבר על 25% וזה נתון משמעותי.
כשאנחנו מדברים במונחים של תמסורת בין שערי החליפין לאינפלציה הרי שאנחנו מניחים ש-10% מההתחזקות של הדולר תהיה ההשפעה האינפלציונית ואילו היום אנחנו מדברים כבר על 25% וזה אומר שבנק ישראל לא יכול לקחת פסק זמן בהעלאות הריבית.
צריך לזכור שהנחת המוצא הייתה רק לפני חודש שלאחר שהפדרל ריזרב עצר לחודש את העלאות הריבית בארה"ב כדי לאפשר להעלאות הריבית הקודמות לחלחל לכלכלה הריאלית ומכאן לבחון את הדברים ולקבל החלטות בהתאם, הרי שבנק ישראל יעשה את אותו הדבר.
השינוי המרכזי בהנחות העבודה כרגע נובע מהעובדה שהממשלה ממשיכה ביתאר שאת לחוקק את חוקי המהפכה המשפטית ומציתה מהומות ברחובות. לאלה צריך להוסיף פעולה בג'נין שעברה בסך הכל ללא התלקחות בחזית הדרום אבל כרגע הפעולה של צה"ל בלבנון עלולה להצית התלקחות מסוג אחר, וזה אומר שבהינתן תנאי הרקע האלה בנק ישראל יאלץ לכלכל את צעדיו בהתאם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה