השוק

סגן נשיא וריפון: "עולם התשלומים עומד להשתנות. זו רק ההתחלה"

דן סופר, סגן נשיא וריפון העולמי אומר בראיון ל-ice שהכי קל היה לחברות לדחות עסקאות בכרטיסי אשראי זה היה מוריד לאפס את ההונאות אבל המסחר העולמי מתפתח ורוצה עסקאות והיכולת של הבינה המלאכותית הופכת את העולם הזה מקצה לקצה
ניצן כהן |  4
דן סופר (צילום נופר חסון הנדלסמן)
עולם הבינה המלאכותית מצית את הדמיון. הרבה דברים יכולים להשתנות כאן. סריקה הרבה יותר יעילה של יותר מאגרי מידע. מתן תשובות מדויקות יותר לכל שאלה ואיתן הצעות להרחבה בנושא המדויק. הרבה יכול להשתנות כאן שמספר בעיות שנמצאות בתחום הבינה המלאכותית יפתרו ולא תאמינו כמה מהר זה יכול לקרות.
נתחיל מהאיומים: איך מוודאים שעולם ה-AI מציג לנו נתונים נכונים, איך מוודאים שנוכלים לא משתלטים לנו על התודעה ובהנחה שפתרנו את שני השלבים האלה, איך אנחנו מוודאים או לפחות שומרים על סוג של כללי משחק - אתיקה קוראים לזה ולמעשה איך אנחנו מייצרים קודים של התנהגות בסיסיים שגורמים שאנחנו מאפשרים להם גישה לתודעה שלנו, יעשו בהרשאות האלה שימוש חיובי. Don't be evil קוראים לזה בגוגל.
דן סופר, מנכ"ל וסגן נשיא השווקים הישירים ב- Verifone העולמית מי שאמור להביא את הטכנולוגיה הזו לכל בית עסק וארנק בישראל ובלא מעט שווקים בעולם, אומר בראיון ל-ice "הכי קל היה לדחות את כל העסקאות ככה לא היו הונאות בכרטיסי אשראי אבל זה לא מה שאנחנו רוצים. אנחנו רוצים שאנשים יבטחו באמצעי תשלום דיגיטליים בשביל שכל אחד יוכל לרכוש כל מוצר בלי להחזיק מזומנים בכיס. זה מעלה הרבה שאלות אבל כשאלה יפתרו זו תהיה מהפכה אמיתית.
עכשיו נסביר מיהו דן סופר ולמה כל-כך חשוב לנו מה שהוא אומר. אני כבר 20 שנה כאן והתחלתי בליפמן שהייתה מתחרה של Verifone. ב-2006 הם רכשו אותנו בכמעט מיליארד דולר וזה היה המון כסף אז, והפכנו להיות החברה הגדולה בעולם בתחום מסופי התשלום.
"בעבר פעלנו בתחום מכירת חומרה ותוכנה ובשנים האחרונות שינינו את המודל העסקי שלנו ככה שהיום אנחנו פונים ישירות לבתי העסק ולא נותנים רק פתרון של חומרה אלא בונים מערך שירותים מאוד רחב סביב התשלום כמו קופות, מסופי תשלום פיזיים ומסופי תשלום וירטואליים וכן הלאה. ב-2018 רכשנו את אינטרקארד שהוא הסולק השלישי בגודלו בגרמניה ונכנסו לתחום הסליקה.
"בישראל אין לנו רישיון ופועלים רק במסגרת של מתווך סליקה אבל בעולם אנחנו מציעים שירותי סליקה באופן שוטף. בישראל אנחנו גם פועלים בתחום הכספומטים ביחד עם בנק דיסקונט.
עכשיו נסביר את הדברים. בכל פעם שאתם נכנסים לחנות או קונים באינטרנט ואתם משלמים עם הטלפון או בכל דרך אחרת, סביר להניח שאתם עושים שימוש במערכות של Verifone או של דומיה. המערכות האלה מתקשרות עם חברות כרטיסי האשראי ועם המחשבים שלהן והן מחליטות אם לאשר את העסקה, אם יש כאן הונאה אם לאו וכן הלאה. השורה התחתונה היא מדובר בתהליכי קבלת החלטות מהירים מאוד שיש להן השלכות עסקיות/ כספיות לא מבוטלות ומהן יגזר האמון שאנחנו נותנים בתהליך הזה שהוא המנוע של הסחר וכן הלאה.
"התחלנו להפוך את הטלפון הנייד למסוף לחיוב כרטיס אשראי. עכשיו תחשוב על עסק קטן שאין לו את המשאבים לקנות מערכת ממוחשבת גדולה. עומד מולו הלקוח ורוצה לבצע עסקה. במקום שיהיה לך מסוף אשראי מישהו מוריד אפליקציה והטלפון הופך למסוף תשלום. בישראל זה פתרון של ישראכרט אבל דרך התשתית שלנו. אנחנו רגילים לתת פתרונות תשתית כשמי שעושה את השיווק אלה חברות כרטיסי האשראי. תחשוב על הדוגמה שלנו, בלקוח מקרב את הכרטיס לטלפון של בעל העסקה וזהו. יש עסקה" אומר סופר.
בוא נדבר רגע על עולמות ה-AI ומה זה עושה לכם.
"הסיפור כאן הוא מעט מורכב. לנו יש מספר אתגרים גדולים. הראשון הוא למנוע הונאות, השני הוא לבצע את הפעולה מהר והשלישי הוא להוסיף הצעות ערך מותאמות אישית. עולמות ה-AI עושות לנו את החיים הרבה יותר מדויקים. אנחנו יכולים בזמן כמעט אפסי לבצע יותר בדיקות ביותר מאגרי מידע וככה אנחנו יכולים לצמצם את תופעת ההונאות, להציע הצעות ערך טובות יותר ומדויקות יותר כשהמהירות היא נדבך מרכזי בתהליך הזה".
תסביר
"בוא נחשוב רגע על עולם ההונאות. כרגע אנחנו מוגבלים לאלגוריתם שאדם הכין אותו. כלומר, העולם בנה פרופילים של עסקאות/ אנשים ואם הם לא עומדים בתנאים של האלגוריתם חברת כרטיסי האשראי מזהה את העסקה כהונאה או ככזו שדורשת אימות מוגבר.
"בעולם הבינה המלאכותית המחשב כל הזמן מייצר אלגוריתמים, מעדכן אותם במהירות וזה מסיר את מגבלות האדם או האלגוריתם שאדם הגביל אותו מלכתחילה. זה פותח לנו פתח לצמצם את היקפי ההונאות. עכשיו תבין,  בשביל להגיע לאפס הונאות הכי קל פשוט לדחות את כל העסקאות אבל המטרה שלנו להגידל את שיעור האישורים למקסימום תוך לקיחת הסיכון הקטן ביותר.
"למעשה הבסיס לכל המסחר העולמי הוא האמון במערכות כי אחרת אנשים היו מסתובבים עם כמויות מזומן ולא היו מסתכנים בביצוע תשלומים דיגיטליים ואי אפשר היה להתקדם ככה ולהציע פתרונות חדשניים".
בוא נדבר רגע על עולמות הצעות הערך המותאמות אישית. זה יוצר המון בעיות אתיות.
"נכון. את הבעיות האלה צריך לפתור ואפשר להניח שהן תיפתרנה. העולמות האלה של הבינה המלאכותית לא נכנסים עכשיו. זה תהליך שאנחנו רואים את ראשיתו. אתה צריך להבין שענקיות כמו גוגל ופייסבוק מתמודדות עם הבעיות האלה וכל תהליך השמירה על הפרטיות הדוק מאוד באירופה וכולם מנסים להתמודד עם זה. אני מניח שזה ייפתר בהמשך.
"אבל בוא נחשוב רגע על מה זה עושה לעולם המסחר. תחשוב שכשאתה קונה באמזון ואתה רוצה לשלם מיד קופצת לך הודעה עם 3 חלופות נוספות שאומרת לך שמי שקנה את המוצר שלך קנה גם אחד משלושת המוצרים האלה והאלגוריתם מציג לך את החלופות. ככל שהאלגוריתם הזה יכיר אותך טוב יותר או את המאפיינים של מי שקנה את המוצר שלך, הוא יוכל להתאים לך מוצרים משלימים בצורה מדויקת יותר וסביר להניח שיחסי ההמרה יהיו טובים יותר.
"ניקח את זה הלאה. תחשוב שכשאתה קונה חולצה ועל סמך המידות שלך ומה שקנית בעבר והמדפים שהתעכבת עליהם בחנויות הפיזיות, יתאימו לך מכנסיים. במידה שלך, עם הנתונים הפיזיים שלך ועם הצבעים שאתה אוהב. זה מייצר פתרון לאתגר משמעותי מאוד בעולמות שלנו".
שוב, זה מייצר המון בעיות אתיות.
"אתה צודק ואנחנו חייבים להתמודד איתם והעולם כולו מתמודד איתם ואני מניח שיהיו פתרונות אבל מה שאני מעלה כאן זו הצצה לעתיד ולאפשרויות שעולמות הבינה המלאכותית מספקות לנו וכמובן גם אתגרים נוספים וחדשים והאנושות תדע לתת להם פתרונות כי הכל הולך לשם".
בעולם העתידני הזה החנויות הפיזיות ידברו עם אתרי הסחר האלקטרוני?
"בוודאי. תחשוב על סיטואציה כזו: היום אני עדיין מקבל הצעות ערך לקניית חיתולים אבל הבן שלי כבר בן 7. אין לי יותר צורך בחיתולים. עכשיו תחשוב שמערכת זיהוי הפנים רואה שכשאני בסופר אני כבר לא עוצר ליד המדפים של החיתולים אלא ליד המדפים של הדאודורנטים, אז המערכת הזו מעדכנת בזמן אמת את האלגוריתם והוא מציף לי הצעות ערך מדויקות לדיאודורנט וכן הלאה.
"אלה מערכות לזיהוי פנים שיודעות לקרוא ולנתח את העדפות של כאן ועכשיו ואגב, ישראל היא מעצמה בתחום הזה".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    Ai
    תלמד קודם מה זה ai 07/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולם חושבים
    סגור
  • 3.
    לא רוצה
    אזרח 06/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בקיצור ניהיה עבדים של בינה מלכותית.
    סגור
  • 2.
    כל הכבוד דן (ל"ת)
    אלי 06/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    סורי, לי נראה שהדגש הוא על למכור לך עוד פריט,ןלא אבטחה
    אחד מהעם 06/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חלק גדול מהכתבה עוסק ב"איך לדחוף לקונה עוד פריט". חשוב לאת/המוכר אבל עושה אנטי אצל הקונה. בקושי יש כמה מילים על אבטחה ואם יהיה השוני בפעילות ברקע כאשר קונים בכרטיס אשראי. לא ברור מה עניין AI ומה אפשר לעשות לטיוב תהליכי רקע שמתבצעיםבשלבי בדיקה/קבלת אישור לכ"א/עסקה וכיו"ב - שלא עושים כיום בתוכנות הקיימות.
    סגור