השוק

הקבלנים מגיבים למשבר בשוק הנדל"ן: ירידה של 25% בהתחלות הבניה

המשבר בענף הנדל"ן גורם לתגובה מהירה וחדה של הקבלנים - הם פשוט מפסיקים לבנות; מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ברבעון הראשון של השנה נרשמה ירידה דרמטית של 25% בהתחלות הבניה
ניצן כהן | 
דירות (צילום פלאש 90/ נתי שוחט, shutterstock)
אם חשבתם שהמשבר בשוק הנדל"ן תפס את הקבלנים לא מוכנים עד כדי שיורידו מחירים, תחשבו פעם נוספת. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי ברבעון הראשון של השנה נרשמה ירידה של 25% בהתחלות הבניה וזאת בהשוואה להיקפי התחלות הבניה ברבעון הראשון של 2021.
עכשיו נסביר את התהליך. כשהריבית התחילה לעלות אי שם בחודש מרץ 2022 הרי שלא מעט רוכשי דירות פוטנציאליים נזרקו מהשוק. אז אם אנשים כבר הצליחו לגרד את ההון העצמי הנדרש הם לא עברו חיתום בנקאי בעולמות המשכנתאות וככה לאט לאט נבלמו הביקושים עד כדי שהיקף העסקאות צלל בחודש מאי בלא פחות מ-50%. היקף המשכנתאות אגב צלל במקביל כך שבחודש מאי ניתנו משכנתאות בהיקף של 6.5 מיליארד שקל לעומת כ-13 מיליארד שקל בשיא של השנה שעברה.

אז מה קיבלנו? שה קונים נעלמו מהשוק והקבלנים "נתקעו" עם דירות שאין להן רוכש ובנקים שלוחצים לקבל את הכסף שלהם. המתבקש היה שהקבלנים יורידו מחירים. אבל לא כך פועל שוק הנדל"ן כשהנתון שמתפרסם היום מאושש את התהליך המוכר הזה.
אם כן מה התהליך. התהליך הוא שבשלב הראשון הקבלנים באים בדברים עם המערכת הבנקאית כדי להסיר מעליהם לחץ. מי שיכול להסתדר עם הבנקים הרוויח. מי שלא צריך להיפטר מדירות בין אם בדרך של הורדת מחירים ללקוחות ובין אם להכניס שותפים לפרויקט במחירים נוחים.
השלב השני הוא להפסיק לבנות דירות חדשות גם כי הבנקים לא יתנו כרגע כסף נוסף וגם כי אין קונים בסופו של יום ולכן ככל שהקבלנים יפסיקו לבנות הרי שבמעלה הדרך כשהביקושים יחזור לרמות ביניים (אם לא לרמות הגבוהות כי אנשים צריכים לגור איפה שהוא) הם יפגשו שוק שאין בו היצע והמחירים יעופו שוב. 
אז הנה התהליך שטופל לא טוב לאורך העשור האחרון. כלומר, במקום להגדיל את ההיצעים (ככל הניתן) הרי ששוק הנדל"ן טופל דרך הריבית ולהוציא ממשלת השינוי שהוציאה לשוק 80 אלף יחידות דיור מדובר במחדל של העשור הקודם והמחדל של העשור הבא.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה