השוק

חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום אושר

חוק שירותי תשלום יאפשר לחברות שיקבלו רישיון מרשות ניירות ערך להציע לציבור ולעסקים שירותי תשלום וניהול ארנק דיגיטלי אשר יתחרו בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי

מערכת ice | 
עודד שפירר המנהל הכללי של הרשות לניירות ערך (צילום ענבל מרמרי)
חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום אושר במסגרת אישור תקציב המדינה והתוכנית הכלכלית לשנים 2023 – 2024 בקריאה שנייה ושלישית על ידי כנסת ישראל. החוק קובע כי רשות ניירות ערך הנה הרגולטור המאסדר של תחום שירותי התשלום החוץ בנקאיים בישראל. לציין כי בשנים האחרונות, יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר, גב' ענת גואטה, הובילה את יישום הרפורמה הפיננסית, מהלך אשר הושלם בשבוע שעבר עם אישורו של חוק שירותי תשלום, המתווסף לחוק שירותי מידע פיננסי שאושר לפני כשנה.
רשות ניירות ערך תפקח ותפתח את ענף שירותי התשלום בישראל באמצעות מתן רישיונות לחברות המעוניינות לפעול בישראל ולהציע שירותיהן לציבור ולעסקים, אשר יעמדו בהוראות החוק. חברות אלה יוכלו להציע שירותים, כגון: סליקה של פעולת תשלום; הנפקה של אמצעי תשלום; ייזום תשלום שיאפשר חלופת תשלום באמצעות הליך פשוט וקל של העברה בנקאית וכן ניהול ארנק דיגיטלי שיאפשר קבלת שכר, ביצוע העברות ותשלומים, הנפקת אמצעי תשלום חדשים וסליקה של עסקאות תשלום בין בתי עסק ללקוחותיהם.

החוק מסדיר חלופת תשלום חדשה נוספת המכונה ייזום תשלומים אשר תוכל להוות חלופה לאופן בו לקוחות משלמים היום באינטרנט ובמסחר המקוון, ללא שימוש בכרטיס אשראי. ייזום תשלומים צפוי להפחית את הסרבול, לייעל ולפשט את התהליך הקיים היום בביצוע העברה בנקאית באמצעות חברות חדשות שיכנסו לתחום. חברות תשלומים שיקבלו רישיון מרשות ניירות ערך צפויות להתחבר למערכות התשלומים המרכזיות במשק (המפוקחות על ידי בנק ישראל), ובכך לייעל את אופן ביצוע התשלומים, להוזיל עלויות תיווך ולהפוך את תהליך ביצוע התשלומים למהיר, מאובטח וזול יותר.
חוק זה מתווסף לחוק שירותי מידע פיננסי אשר נכנס לתוקף בחודש יוני 2023 ונועד לאפשר לציבור לקבל מידע פיננסי השוואתי והצעות ערך מחברות פינטק. עד כה תשע חברות פינטק קיבלו רישיונות מרשות ניירות ערך לפעול בישראל ולהציע שירותיהן לציבור.
רשות ניירות ערך הובילה את גיבוש החוק על ידי צוות אשר פעל בשנתיים האחרונות להעמיק בנושא באמצעות למידת התחום והרגולציה הרלוונטית בארץ ובעולם. בצוות שותפות  גב' ענבל פולק, מנהלת מחלקת השקעות ברשות ניירות ערך וצוותה, רו"ח אורלי קורן, עו"ד אביטל קרופניק ממחלקת השקעות וכן עו"ד אורית שרייבר ועו"ד רוני בקמן ממחלקת הייעוץ משפטי ברשות ניירות ערך אשר טיפלו בהכנת החקיקה וקידומה עד לאישורה כעת בכנסת. העבודה על החוק נעשתה בשיתוף פעולה עם משרדי האוצר והמשפטים, בנק ישראל, רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ורשות התחרות.
החוק יכנס לתוקף שנה מיום פרסומו ברשומות. במהלך תקופה זו, הרשות תפרסם את ההוראות והתקנות בהן יצטרכו לעמוד החברות לצורך קבלת רישיון, ואלו יהוו מסגרת מעשית ליישום החקיקה.
בנוסף, נזכיר כי עד לחודש ינואר 2024 חברות פינטק גלובאליות אשר התאגדו ולהן רישיון בארה"ב, האיחוד האירופי או בריטניה ומפוקחות גם בהיבטי הלבנת הון ומימון טרור על ידי הרגולטור הבינלאומי יוכלו לקבל פטור מרישיון בישראל ולהציע שירותיהן לציבור על בסיס הרישיון הבינלאומי. במסגרת חוק נותני שירותי תשלום נקבע כי פטור זה יוארך עד כניסת החוק לתוקף.
מנכ"ל רשות ניירות ערך, עו"ד עודד שפירר: "רשות ניירות ערך קיבלה את המנדט ממשרד האוצר להוביל את המהפכה הפיננסית של ישראל ולאפשר לפינטקים לחולל תחרות ולהתחרות על ליבם של הצרכנים והעסקים על השירותים הפיננסיים, בהם הם משתמשים על בסיס יומיומי. בכך, ישראל מתקדמת לעבר מהפכת ה Open Finance שמתרחשת בעולם.  כדי שאזרחי ישראל ייהנו מהיתרונות שמציעה הטכנולוגיה והאופן בו הם צורכים שירותים פיננסיים יתייעל, יש לקדם עוד מספר צעדים ובראשם, חיבור חברות פינטק למערכות התשלומים המרכזיות במשק. כידוע, כמו בכל ענף ובמיוחד בענף הפיננסים, תחרות מייעלת את המערכת, משפרת את השירות ומוזילה עלויות לצרכן. בכך נאפשר לחברות שיקבלו מאתנו רישיון, הזדמנות אמיתית לייצר תחרות ברת קיימא מול הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. אנחנו מודים לשותפינו למאמץ האדיר הזה, אנשי משרד האוצר, בנק ישראל, רשות התחרות, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון ומשרד המשפטים וכן לחברי הועדה למיזמים ציבוריים של הכנסת ולעומד בראשה, חבר הכנסת אוהד טל שסייעו רבות להשלמת החקיקה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה