השוק

בנק ישראל הרוויח 1.4 מיליארד דולר מהעליות בוול סטריט

יתרות מטבע החוץ של ישראל גדלו בחודש אפריל לכמעט 202 מיליארד דולר שהם כ-38% תוצר; עיקר העליות ביתרות המטבע מוסברות בעליות בוול סטריט שהביאו לעליית יתרות המט"ח המושקעות בשווקים
ניצן כהן |  1
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
בנק ישראל הרוויח בחודש אפריל 1.4 מיליארד דולר מהעליות בוול סטריט. העליות בניו־יורק הביאו לעלייה כאמור ביתרות המט"ח של ישראל שמסתכמות נכון להיום בכ-202 מיליארד דולר שהם כ-38% תוצר. במהלך חודש אפריל הוציא המגזר הפרטי, קרי משקי הבית 192 מיליון דולר מישראל.
נושא יתרות המט"ח של ישראל הוא סוגיה משמעותית בניהול הכלכלה הישראלית וכאן המקום לציין כי מאז תחילת השנה יצאו מישראל לא מעט של מיליארדי דולרים של חברות ואנשים עסקים וזה משמעותי. אם כן, מאחר ובנק ישראל אינו מתערב במסחר במט"ח בטח כשהדולר מתחזק אלא פועל רק כממתן תנודות, הרי שהוצאת הכסף הזה לא מקבלת ביטוי ביתרות המט"ח.
נזכיר כי בשלב הזה של הדברים יתרות המט"ח של ישראל משמשות את הממשלה ואת הציבור הרחב בזמני חירום בלבד ולכן ככל שהיתרות גדולות, המצב טוב מאחר וזה מצמצם את הסיכון שישראל לא תוכל לשלם חובות למשקיעים שרכשו את אגרות החוב שלה ובעידן של סוג של עימות בין ממשלת נתניהו לבית הלבן, הרי טוב שבנק ישראל מחזיק יתרות מט"ח בכמות סבירה (ביחס לסיכון של הכלכלה הישראלית שהולך ועולה).
בנק ישראל מנהל את יתרות המט"ח בכמה זירות. הזירה הראשונה היא בעולמות המזומן ואכן הבנק מחזיק לא מעט דולרים במזומן בכספות שלו אולם שאר הכסף מנוהל מחוץ לישראל כדי להשיא תשואות וזה אומר בעיקר בוול סטריט אבל לא רק וזאת בשל הרצון של בנק ישראל לשקף עד כמה שניתן את החשיפה של ישראל לסל המטבעות.
כך או אחרת, יתרות המט"ח של ישראל מנוהלות בבנק ישראל בזהירות רבה וזה חשוב מאוד בתקופה בה פרמיית הסיכון של ישראל עולה ובכלל הסיכון של המשקיעים הזרים בחשיפה לישראל הולך ועולה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא הרוויח ולא הפסיד
    נו באמת 05/2023/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמו שהבנק לא "הפסיד" בעבר כשהשקל התחזק מול הדולר ככה הוא לא "הרוויח" כעת, הכל פה על הנייר, כמו שאומרים. רווח והפסד אמיתיים רושמים שמוכרים את הנירות. לא זה המצב.
    סגור