השוק

"הבריטים צריכים לקבל את זה שעכשיו הם עניים יותר"

הכלכלן הראשי של הבנק המרכזי של בריטניה, אמר כי מעסיקים ועובדים במדינה מנסים "להעביר את החבילה" של האינפלציה אחד לשני. אולם הוא אומר כי כל השוק הבריטי שמייבא יותר מאשר מייצא, צריך לקבל את הגידול בעלויות
מערכת ice | 
אנגליה (צילום pexels, unsplash)
חברות ועובדים מנסים לגלגל את השפעות האינפלציה זה על זה - וזה מעלה את הסיכון לאינפלציה מתמשכת. כך לפי יו פיל, הכלכלן הראשי של בנק אוף אנגליה.
"מה שאנחנו מתמודדים איתו עכשיו זה חוסר הרצון לקבל את זה שהמצב של כולנו גרוע יותר, וכולנו צריכים לקחת בזה חלק", אמר פיל השבוע בראיון בפודקאסט מקומי. "לנסות לגלגל את העלויות האלו אל הזולת ולהגיד, אנחנו נהיה בסדר אבל הם יצטרכו לקחת את חלק - זה שייצור חבילה עוברת...ואלו יוצרים אינפלציה", אמר.
פיל דן ב"סדרת הזעזועים האינפלציוניים" שהזינו את האינפלציה ב-18 החודשים האחרונים, החל מהשפעות מגיפת הקורונה והמלחמה באוקראינה ועד לתוכניות תמיכה ממשלתיות למשקי בית המגבירים את הביקוש. לאחר מכן, מזג אוויר גרוע והתפרצות של שפעת העופות העלתה את מחירי המזון.
אבל פיל אומר שזה לא כל הסיפור, ושזה "טבעי" שהתנהגותם של קובעי המחירים וקובעי השכר בכלכלות כולל בריטניה וארה"ב תשתנה כאשר עלויות המחיה כמו עלויות האנרגיה יעלו, וכשעובדים מבקשים משכורות גבוהות יותר ועסקים מעלים מחירים.
הוא הוסיף כי בריטניה, שהיא יבואנית נטו של גז טבעי, התמודדה עם מצב שבו הסחורה שהיא קונה משאר העולם עלתה מאוד ביחס למה שהיא מוכרת לשאר העולם, בעיקר שירותים. בריטניה מייבאת כמעט מחצית מהמזון שלה.

"אם מה שאתה קונה עלה מאוד ביחס למה שאתה מוכר, המצב שלך יהיה גרוע יותר", אמר פיל. "אז איכשהו בבריטניה, מישהו צריך לקבל את העובדה שמצבו גרוע יותר ולהפסיק לנסות לשמור על כוח ההוצאה האמיתי שלו על ידי הגדלת מחירים, בין אם שכר גבוה יותר או העברת עלויות אנרגיה ללקוחות וכו'."
הדברים של פיל פורסמו בהרחבה בכלי התקשורת בבריטניה. בפברואר 2022, נגיד בנק אוף אנגליה, אנדרו ביילי, נבדק כשאמר כי הסכמי שכר עלולים ליצור לחצים אינפלציוניים מקומיים וקרא לעובדים ולמעסיקים לגלות "איפוק" בדיונים על השכר. הערותיו של ביילי זכו לביקורת מצד איגודי העובדים על כך שהתמקדו באופן שבו שכר, לא רווחי תאגידים, יכולים לעורר אינפלציה.
הרעיון של ספירלת שכר-מחיר, כאשר עליית השכר יוצרת לולאה של לחצים אינפלציוניים על ידי הגדלת עלויות לעסקים והגברת הביקוש, נתונה במחלוקת בתוך הכלכלה. כמה קובעי מדיניות - כולל שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ופקידי הבנק המרכזי האירופי - אמרו שהם לא רואים עדויות לכך בארה"ב או בגוש היורו.
כלכלנים, כולל הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית פייר אוליבייה גורינצ'ס, אמרו שהשכר יכול לעלות עוד מבלי להסתכן בצמיחה מאחר שהם לא עלו באופן משמעותי בהתאמה לאינפלציה והעולם התאגידי שמר על מרווחים נוחים.
אבל יש הטוענים שבריטניה נמצאת בסיכון מיוחד לספירלת שכר שתתרום ל"סטגפלציה" - צמיחה כלכלית נמוכה או ללא צמיחה ואינפלציה גבוהה - בשל כלכלתה רבת הייבוא, שוק עבודה הדוק שהוגבל על ידי הברקזיט, ושנים של שכר עומד.
האינפלציה בבריטניה הייתה צפויה לרדת למספר חד-ספרתי במרץ, אך הגיעה ל-10.1%, עם אינפלציית הליבה - שאינה כוללת מזון ואנרגיה ונשמרת מקרוב על ידי הבנק המרכזי של אנגליה - על 5.7%.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה