השוק

מדינות OPEC+ הפתיעו את האמריקאים; נזק למלחמה נגד האינפלציה

קיצוץ תפוקת הנפט המפתיע של OPEC+ שלח גלי הלם בשווקים הפיננסיים. כעת, נותר לראות האם המחיר יעלה בצורה שמקשה על השוק כולו
מערכת ice |  2
מתקן שאיבת נפט (צילום Paul Lowry / flickr)
הודעת הקיצוץ המפתיעה שיצאה השבוע ממדינות OPEC+, יצרניות הנפט הגדולות בעולם,  מסבכת את משימתו של הפדרל ריזרב האמריקאי לצנן את הכלכלה ועלולה להחמיר את האינפלציה בארצות הברית, אומרים כלכלנים.
מחירי האנרגיה ברחבי העולם עלו בשנה שעברה כאשר רוסיה פלשה לאוקראינה, והזינו את האינפלציה העולמית בדיוק כשהכלכלות הגדולות בעולם החלו להתאזן מחדש לאחר הקורונה.
מאז, ירידה במחירי האנרגיה סייעה לצנן את האינפלציה בארה"ב, שירדה משיא של 40 שנה של 9.1% ביוני ל-6% בחודש פברואר, על פי מדד המחירים לצרכן.
מחירי האנרגיה, המהווים כ-7.5% מהמדד הכולל, עלו בפברואר ב-5% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, הרבה מתחת לעלייה של 41.3% ביוני האחרון, לפי נתוני הלשכה לסטטיסטיקה של העבודה.

כעת, כשמחירי הנפט עולים שוב, האינפלציה עלולה להישאר גבוהה לאורך זמן או אפילו לעלות. האמריקאים כבר משלמים יותר במשאבה - הממוצע הלאומי לגלון עמד על 3.55 דולר ביום חמישי, לפי AAA, לעומת 3.40 דולר לפני חודש.
פקידי הפד שוקלים מספר מדדים כלכליים על מנת להודיע על קבלת ההחלטות שלהם. עם זאת, מחירי נפט גבוהים יכולים בסופו של דבר להעלות את מחירי הליבה אם הם יישארו גבוהים מספיק זמן. "הפד רואה בהחלטות OPEC+ גיאופוליטיות בעיקרן, אבל הן יכולות להשפיע על ייצור סחורות ועל שינוע של פריטים אחרים, כך שמחירי הנפט הגבוהים האלה יכולים לדמם לתוך מרכיב הליבה הזה, שהפד אכן נוטה להתמקד בו קצת יותר במונחים של קביעת מדיניות", אמרה שרה האוס, כלכלנית בכירה בוולס פארגו, ל-CNN.
פלסטיק, למשל, הוא נגזרת של נפט גולמי המשמש ליצירת פריטים יומיומיים כגון בקבוקים, חוטים ובגדים. עלות הדלק הסילוני משפיעה מאוד על מחירי הטיסה.
בסופו של דבר, התנודתיות של מחירי הנפט אומרת שקשה מדי לעקוב אחריהם, אמר ג'יימס בולארד, נשיא הבנק הפדרלי של סנט לואיס, בראיון לבלומברג. עם זאת, הוא הכיר בהשפעה הסופית של מחירים גבוהים יותר. "חלק מזה עשוי להזין את האינפלציה ולהפוך את העבודה שלנו לקצת יותר קשה", אמר.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אנרגיה=גז+נקייה+נפט+גרעין
    לילי 04/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחיר הגז בארה"ב ירד מ8 ל2$ . לכן מחירי האנרגיה ירדו בחצי השנה . עליית המחירים היינה תוצאה של עודף ביקוש.
    סגור
  • 1.
    כתב יקר ,כאשר ביידן בקש מהחברות האמריקאיות להוריד הם סר
    אבי 04/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    החברות האמריקאיות סרבו להוריד מחירים בתמיכת הרפובליקנים , למה אחרים צריכים להוריד ? אתה הייתה מוריד ??????
    סגור