השוק

הציבור מתגונן מהמהפכה: הוציא מהבורסה 4.5 מיליארד שקל בחודש

הציבור הרחב פועל בדומה למשקיעים המוסדיים הגדולים וזו תעודת כבוד; על רקע חוקי המהפכה המשפטית, הציבור מזיז כסף מקרנות הנאמנות המנוהלות לקרנות בחו"ל והקרנות הכספיות
ניצן כהן |  1
משבר כלכלי (צילום vecteezy)
אם צריך להוריד את הכובע בפני הציבור, יהיה זה כשמסתכלים על התגובה שלו בנקודות משבר. אם אנחנו מנתחים את הפעולה של המשקיעים המוסדיים הגדולים מתחילת השנה אנחנו רואים מגמה של הוצאת כספים מישראל לחו"ל וזאת לפחות עד שיתבהרו העניינים הפוליטיים כאן בישראל.
ניתוח שנעשה בבית ההשקעות מיטב מגלה שהציבור הרחב פועל בדומה מאוד למוסדיים הגדולים ומטה כסף מקרנות הנאמנות המסורתיות לקרנות שמתמחות בהשקעה בחו"ל, לקרנות הכספיות ולמזומן בבנק.
הניתוח של מיטב מגלה את הדברים הבאים: הקטגוריה המגייסת המשמעותית היחידה בתעשייה האקטיבית המסורתית, הייתה קטגוריית אג"ח בחו"ל שגייסה סכום של כ-250 מיליון שקל. קטגוריית המניות בחו"ל גייסה סכום קטן של כ-40 מיליון שקל. קטגוריית אג"ח כללי, הקטגוריה הגדולה ביותר בנכסיה בפער גדול משאר קטגוריות ההשקעה, סיימה את חודש מרץ עם הפדיון הגדול ביותר, ובסכום הדומה לפדיון בחודש הקודם, של כ-2.8 מיליארד שקל, המהווה קרוב ל3.6% מנכסיה.
קטגוריית המניות בארץ סיימה את החודש עם פדיון של כ-510 מיליון שקל שמהווה כ-3.4% מנכסיה.
עוד עולה מהנתונים כי מגמת הפדיונות בקטגוריית אג"ח מדינה של ממשלת ישראל נמשכת ושומרת על קצב גבוה גם היא, והחודש פדתה הקטגוריה סכום של כ-690 מיליון שקל, המהווה כ-3.5% מנכסיה. קטגוריית חברות והמרה פדתה סכום של כ-610 מיליון שקל, המהווה כ-2.6% מנכסיה. קטגוריית הקרנות הגמישות פדתה סכום של כ-120 מיליון שקל, המהווה כ-3.2% מנכסיה.
קטגוריות ממונפות ואסטרטגיות שרשמה גיוס בחודש פברואר, פדתה החודש סכום של כ-40 מיליון שקל.
הקרנות הכספיות מהוות כבר כ-31% מכלל נכסי התעשייה האקטיבית. הקרנות הכספיות גייסו גם החודש סכום גבוה מאוד של כ-5.7 מיליארד שקל. הקרנות הכספיות השקליות גייסו כ-4.5 מיליארד שקל והקרנות הכספיות הדולריות גייסו כ-1.2 מיליארד שקל.
במיטב אומרים כי הגיוס הגדול לכספיות השקליות נובע משורה של העלאות ריבית, מהיותן כתובת לחנייה לכספים שיצאו מהקרנות המסורתיות, ומהיתרון בתחום המיסוי שיש להן, מול השקעה בפיקדונות שקליים בפרק זמן זה של אינפלציה, וזאת לצד יתרון הנזילות שלהן.
"בעקבות העלייה החדה בשער הדולר-שקל שנרשמה לאחרונה, התרחשה תפנית משמעותית בגיוסי הכספיות הנמשכת גם החודש, אך עם נתח גיוס נמוך משמעותית מחודש פברואר שבו נרשם פיחות של ממש בשער השקל מול הדולר. החודש נרשם תיסוף של השקל ביחס לדולר והכספיות הדולריות גייסו נתח של כ-21% מסך הגיוס בקרנות הכספיות (לעומת כ-37% בחודש פברואר)".
"בשנה האחרונה גייסו הקרנות הכספיות סכום גדול של כ-48.8 מיליארד שקל ונתח השוק שלהן נסק מכ-4.2% לכ-17.9%. נתח השוק שלהן מתוך תעשיית הקרנות האקטיביות בלבד (בקרנות הפסיביות אין קרנות כספיות) עומד על כ-30.6%. החודש נרשם שיא היסטורי בסך נכסיהן של הקרנות הכספיות, המחזיקות כ-66.7 מיליארד שקל" אומרים במיטב.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כמה בולשיט
    שמעון 04/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים משקיעים בדולר כי הריבית שם גבוהה יותר
    סגור