השוק

רגע לפני רכישת MAX, רווח כלל ביטוח הסתכמו ב-12 מיליון שקל

כלל ביטוח הפרישה במהלך השנה כמעט 500 מיליון שקל בשל עדכון לוחות התמותה כשבצירוף לירידות בשוק ההון היא סיימה את השנה בהפסד נקי של 237 מיליון שקל; כלל ביטוח המשיכה להרחיב את עסקי הליבה והנכסים המנוהלים גדלו ל-295 מיליון שקל
ניצן כהן |  1
יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים (צילום סיון פרג)
כלל ביטוח, אחת החברות המסקרנות בכלכלה הישראלית סיימה את שנת 2022 עם הפסד נקי של 237 מיליון שקל כשאת הרבעון הרביעי של השנה סיימה עם רווחים של 12 מיליון שקל. שתי סיבות מרכזיות גרמו לירידה החדה ברווחים (בשנת 2021 הרוויחה החברה כמעט 1.4 מיליארד שקל) והן עדכון לוחות התמותה שהביא מאת החברה לבצע הפרשה של כמעט 500 מיליון שקל והירידות בשוק ההון שהביאו לירידה בהכנסות מניהול השקעות.
נסביר לרגע מה קרה בכלל ביטוח השנה. כלל ביטוח היא אחת החבות הוותיקות בעולם הביטוח ומשכך היא אוחזת בתיק ביטוחי חיים היסטורי. מאז נמכרו פוליסות הביטוח הישנות לימים האלה חלו שינויים רבים בתוחלת החיים בישראל מה שיוצר לחברות הביטוח הוותיקות התחייבויות לשלם למבוטחים כסף לאורך מספר שנים גדול יותר וזה יוצר התחייבות כספית לא מבוטלת שצריכה לבוא לידי ביטוי בדוחות שלה.

כלל ביטוח, בשל העובדה שיש לה תיק היסטורי לא קטן עדכנה את לוחות התמותה מה שגרם לה להערכת להתחייבות נוספת של כמעט 500 מיליון שקל ללקוחות שלה. החברה ביצעה השנה את ההפרשה המתבקשת מה שגרם לה לשחיקה משמעותית של הרווחים.
דבר נוסף, בשנת 2022 היו ירידות בשוק ההון בשל עליית הריבית והאינפלציה. התהליך הזה גורם לכל חברות הביטוח שהן מנהלות הכסף הגדולות בישראל לאבד הכנסות מניהול הכסף הזה שלא לדבר על הפסדים בתיק הנוסטרו. כלל ביטוח מנהלת נכון לסוף 2022 295 מיליארד שקל, 10 מיליארד שקל  יותר מהסכומים שניהלה ב-2021.
היקף התיק המנוהל של כלל ביטוח הוא מרשים בשל העובדה שלמרות הירידות בשווקים התיק הכולל שלה גדל וזה מעיד על איכות ניהול הכסף של החברה.
עוד עולה מנתוני החברה כי ההכנסות מפרמיות ברוטו, דמי הגמולים שנתקבלו מעסקי פנסיה וגמל, ותקבולים בגין חוזי השקעה הסתכמו בשנת 2022 בסך של כ-27.8 מיליארד שקל, לעומת כ-27.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של כ-2%. הגידול נובע בעיקר מגידול בדמי גמולים בגמל ובפנסיה וכן מגידול בפרמיות בביטוח כללי ומגזר בריאות. הגידול הינו על אף קיטון בתקבולים מחוזי השקעה הנובעים, בין היתר, מהירידות בשווקי ההון.
ברבעון הרביעי של 2022 הסתכמו הכנסות החברה מפרמיות שהורווחו ברוטו, דמי הגמולים שנתקבלו מעסקי פנסיה וגמל, ותקבולים בגין חוזי השקעה בכ-6.9 מיליארד שקל, לעומת כ-8.2 מיליארד שקל אשתקד, ברבעון הנוכחי החברה השיגה גידול בדמי גמולים בפנסיה וכן גידול בפרמיות בביטוח כללי ובמגזר בריאות. הקיטון בסכום הכולל, למרות העלייה הזו נובע בעיקר מירידה חדה בתקבולים בגין חוזי השקעה ובדמי הגמולים בגמל בסך של כ-2 מיליארדי שקל שמיוחסת לירידות בשוק ההון.
יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים: "השבוע, השלימה החברה את עסקת רכישת MAX. זוהי אבן דרך משמעותית מאוד עבור כלל, ואין לי כל ספק, כי השילוב של MAX, יהווה מנוע צמיחה נוסף ויחזק את הקבוצה.
"שנת 2022, הייתה שנה מורכבת במספר היבטים עם השלכות כלכליות רחבות - העלאת ריבית, אינפלציה, מיתון ומלחמה באירופה. השנה אופיינה בירידות חדות בשווקים, שהשפיעו באופן ישיר על תוצאות החברה. למרות השפעות אלה, ברבעון הנוכחי, רשמנו רווח של כ-12 מיליון שקל.
"יחס כושר הפירעון של החברה ליום 30 ביוני 2022, כפי שדווח במסגרת הרבעון השלישי,  עלה ב-13 נקודות ביחס ל-31 בדצמבר 2021, על אף הטלטלה בשווקים, וחצה את רף ה-100% ועומד על כ-105%, לעומת יחס של 92% בסוף שנת 2021, ובהתחשב בהוראות הפריסה עומד בהתאמה על 179%, לעומת 168%. אנו ממשיכים בכל הכוח במימוש התוכנית האסטרטגית שלנו מתוך מטרה להשיא ערך לכל מחזיקי העניין של החברה, ולהוביל את ענף הביטוח והפיננסים בישראל".
חיים סאמט, יו"ר כלל החזקות עסקי ביטוח: "אנחנו גאים ושמחים על חתימה עסקת MAX, עסקה פורצת דרך עבור הקבוצה. שנת 2022 הייתה שנה מאתגרת כלכלית והוכיחה שוב עד כמה פעילות הביטוח מושפעת מתנודתיות משוק ההון. שנה כזו, מדגישה ביתר שאת את חשיבות עסקת MAX, אשר תאפשר את גיוון מקורות הרווח של כלל החזקות והקטנת התלות בשוק ההון".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יאללה תאילנד (ל"ת)
    דני 03/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור